Sunday, December 22, 2019

Pulau Penyengat Indra Sakti

 Yea..RA ke Pulau Penyangat lagi.Kali ini RA pergi bersama keluarga rakan-rakan RA iaitu Keluarga Dr Mona dan Kak Rovita.Kira setahun lebih juga RA tidak ke sini dan sepanjang itulah Pulau Penyengat semakin cantik dan di naik taraf.Satu ke istimewaan pulau ini ialah walaupun di kelilingi laut tapi terdapat banyak perigi-perigi yang mengeluarkan air tawar buat kegunaan penduduk di sini.
Selain itu banyak pembangunan yang RA nampak di pulau ini antaranya tiada lagi sampah sarap di bawah-bawah rumah terapung.Rumah-rumah di tepi laut yang di catkan warna kuning dan hijau.Pintu gerbang pun dah cantik manakala kubur-kubur kerabat di raja yang di selengara dengan baik.
 Banyak kesan sejarah di sini.Berada di Pulau Penyengat RA rasakan berada di kampung sendiri.Oklah kalau korang nak ke sini korang boleh belik-balik harga pakej yang RA buat di muka surat hadapan yang lain.RA ada letak harga yang menjanjikan yang tak dapat kat tempat-tempat lain.Ke Pulau Penyengat tak sah kalai tidak singgah di Balai Adatnya.Kat sini korang boleh menyewa persalinan baju Melayu lengkap dengan keris,tanjak dan singgahsana untuk korang bergambar.
 Macam yang keluarga Dr Mona dan Kak Rovita nie buat.Masing-masing bergaya dengan pakai masing-masing.Harga sewaan kalau tak silap sekitar 50ribu rupiah.
 Lepas tu korang boleh lah bergaya macam mereka-mereka nie.
Nak bergaya di singgahsana pun boleh.Sesekali rasa macam Sultan & Sultanah Melayu
Laut betul-betul terletak di hadapan Balai Adat ini dan nasib kami baik sebab kami tiba petang di sini jadi dapatlah lihat keindahan matahari terbenam dari tepi laut.
 Dataran di hadapan balai adat ini pun dah di luaskan.Jadi berpeluanglah kami bergambar di sini.
 Mungkin 5-6bulan lagi kawasan ini akan menjadi salah satu lagi tempat tumpuan pelancong.
RA sempat bersolat Margrib berjemaah di Masjid Raya Sultan Riau yang terkenal ini.Masjid yang di bina dengan mengunakan telur masih terserlah gah menjadi mercu tanda wajib lawat ke Pulau Penyengat.Singgah lah ke Pulau Penyengat banyak kesan sejarah terdapat di sini.Pulau yang dahulunya di jadikan hantaran mas kawin buat Almarhumah Tuan Puteri Raja Hamidah (Engku Putri).Korang pasti akan teruja dengan suasana kampung di sini.99% penduduk di sini adalah Orang Melayu.Hanya ada 1 keluarga Cina saja yang tinggal di sini itu pun dulu zaman dulu tok-nenek dia dah duduk lama di pulau ini.Jom lah ke sini....nak tahu harga pakej leh tengok di ------>
https://riodenaz.blogspot.com/2019/12/pakej-pulau-bintan-harga-terbaru-2020.html

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....