Saturday, December 31, 2011

4Hari/3Malam Mt Bromo/Malang/Batu/Surabaya


14Dece1mber lepas aku membawa trip family Abg Sani & Akak Hasliana ke Surabaya.Mereka membeli ground/land package untuk 4hari/3malam ke Gunung Bromo/Malang/Batu & Surabaya.
Tour bermula pada 15December.Aku pada mulanya membeli ticket kapal terbang dari Johor Bahru terus ke Surabaya sehari sebelumnya (14Dec) Tp disebabkan masalah dalaman Fireflyz,mereka telah batalkan semua penerbangan ke Kuching/Kota Kinabalu/Bandung dan kemudian Surabaya.dah la tak bagi alternative flight pada aku yg dah beli tiket nie,nak pulangkan duit refund tu pun mengambil masa sampai sebulan setengah.Lupakan pada hopeless airlines tu...aku terus beli tiket baru penerbangan dari Singapura ke Surabaya menaiki CHINA AIRLINES pada 14Dec (sehari sebelum tour bermula-aku terpaksa amik flight sehari awal kerana family abg & akak ku bertolak awal2 pagi dari KL ke surabaya pada 15dec dan tour bermula awal pagi.

Hampir 6tahun aku tak pernah naik komersial flight,memang berbeza dgn budget flight....Naik flight dari Terminal 1 Changi Airport.Aku mmg suka airport nie...besar & selesa.Aku berlepas dari Changi airport dan menuju ke Surabaya.Tiba di Surabaya aku mula mencari driver yang sepatutnya menjemput aku di airport untuk ke Sinar Hotel (hotel yang berdekatan dengan airport,supaya senang esok pagi aku terus ke airport untuk berjumpa dgn akak & abg ku.Mereka menaiki pesawat Air Asia esok pagi dari LCCT.

15 DECEMBER 2011 - 6Pagi
Aku dah bangun untuk bersarapan di Hotel.(6pagi dah terang benderang di Surabaya).Amik masa 30 min untuk sarapan.Kemudian aku masuk semula ke bilik bersiap untk ke airport.Bila aku ber ada di Lobby hotel untuk check out,driver dari tour company telah pun berada di situ untuk membawa aku ke Surabaya airport bertemu dgn tour guide & de rest yang akan tiba dgn pesawat Air Asia.Maka kelaur la sorang demi seorang dari arrival halll...heheh.
Bus telah menunggu di luar airport dan kami bertolak ke Gunung Bromo.Sepanjang perjalanan ke sana kami melalui kawasan lumpur berasid yang kelaur dari perut bumi hasil dari syarikat yang tidak bertanggung jawap menjalankan projet carigali minyak.Hasilnya bukan minyak yang kelaur tetapi lumpur berasid dari perut bumi yang keluar tanpa henti-henti yang mengakibat kan kerosakkan hampir 20ibu hektar persegi.

Selepas makan tengah hari di salah sebuah restaurant.Alhamdulillah kamu sampai ke Gunung Bromo tepat jam 5.30pm.Hujan renyai-renyai menyambut kehadiran kami.Kami check in dan ber malam di Hotel Cemara Indah (hotel yang paling hampir dengan Gunung Bromo).Suhu ketika itu turun kepada 16celcius.Memang sejuk.Dinner surved jam 7pm.walaupun sejuk kami gagahkan juga ke restuarant hotel yang berada kira-kira 50meter dari bilik kami.

16 DECEMBER 2011
Aku bangun jam 3pagi,walaupun sebenarnya aku tak dpt tidur lena kerana memikirkan untuk melihat gunung Bromo,Gunung Batur & gunung semeru dari puncak penanjakkan (the best view untuk melihat ketiga-tiga gunung tersebut)
Anak-anak buahku masih lagi lena di buai mimpi.Suhu dalam bilik ketika itu jatuh kepada 12celcius.Jam 330am bilik kami semua di ketuk oleh penjaga hotel untuk kami bersiap ke gunung penanjakkan bagi melihat matahri terbit dan ke tiga2 gunung tersebut.4buah Jeep telah siap menunggu kami di lobby hotel.group kami di pecahkan kepada 4.satu jeep di naiki oleh 5org.Suhu 10celcius memang mencakam kami.tapi kami terpesona dengan keindahan bintang2 berselerakkkan di langit yang cerah pagi itu.memang mengasikkan.Jam 445pagi kami tiba di kaki gunnung penanjakkan.kuda-kuda terlah di arrngekan oleh tour guide kami untuk mendaki gunung penanjakkan.Kerosakkan akibat letusan gunung berapi akhir tahun lalu menyebabkan jalan-jalan kesana byk yg musnah.Untuk ke penanjakkan ini saja,kamu terpaksa melalui laluan penanjak II ekrana penanjakkan I telah di tutup akibr rosak.kuda terpaksa berhenti di kaki gunung ke2..dan kamu terpaksa mendaki untuk ke atas.Walaupun tercunggap2,kami sampai juga di puncak penanjakkan.Kami bersyukur kenara cuaca sangat baik dan kami dapat melihat keindahan alam ciptaan tuhan di depan mata kami sendiri.

Jam 530 pagi kami bergerak turun untuk melihat kawah gunung berapai Bromo.Kami sekali lagi di sajikan dengan pemandangan langit biru dan keindahan tanaman bawang,sayur-sayuran dan pohon2 yang kekuningan & kehijauan,

Jam 830pagi kami pulang ke hotel dan bersarapan buffet mie hoon goreng + nasi goreng + teh dan kopi di samping menikmati memandagan berlatar belakang Gunung bromo di tingkap restaurant.Jam 1030pagi kami mula bergerak Malang untuk ke Taman Safari yang ke 2 terbesar di Indonesia.Buffet Lunch di resturant berdekatan taman safari.Masuk sahaja ke taman safarinya kami berasa teruja kerana landskap pintu gerbangnya mengingat kami kepada Filem Jurassic Park.Sangat teruja apatah lagi bila kami terpaksa masuk ke dalam safari itu dengan bus kami sendiri.Haiwan-haiwan di lepaskan begitu sahaja tetapi di asingkan antara haiwan ganas dgn yang tidak.


Di sebabkan hujan turun selepas sahaja kamu kelaur dari sangkar terakhir,kami tidak dapat explore taman safari dgn berjalan kaki di kawasan harimau putih & show ikan lumba-lumba.
Bertolak pulang untuk ke penginapan kami di Batu.mengambil masa kira-kira satu jam.Kami sempat bersopping membeli kerepek,buah-buahan & souvinear di pekan Batu.Dinner di salah sebuah restaurant yang berhampiran hotel.

Hotel kami di Batu : KARTIKA WIJAYA 4*.Hotel nie takde aircon sebab terletak di kawasan kaki pergunungan yang sejuk.so malam itu kami tidur tanpa aircorn.

17 DECEMBER 2011
Sarapan pagi di hotel dan membiarkan anak2 akak & abang aku bersama2 sepupunya mandi di pool.Walaupun sejuk,tp bila dah nampak pool budak2 nie lupa semua...
Jam 10pagi kami bergerak untuk melawat ladang Epal,sayur & strawberry.Perajalan mengambil masa 20min dari hotel.memang mengujakan dapat melihat sendiri pohon epal dan memetiknya sendiri bersama strawberry.


Lawatan kami di teruskan ke Surabaya.Aktiviti nya of foz shopping ke Butik jualan barangan kulit untuk mak-mak.Shopping punya shopping sampai terlepas nak melawat ke Masjid Cheng Ho,Submarine Muzium dan Semporna Muzium.Selepas dinner kami bermalam di FAVE HOTEL - SURABAYA...hotel cantik,location bagus tapi memang tidak sesuai untuk family...sebab apa?? sebab hotel dan disco berada selang satu tingkat sahaja.dan bunyi bising dari hotel leh dengar dgn begitu kuat sekali.sangat menyakitkan telinga.Bunyi muzik tak berhenti walaupun dah pukul 3pagi.

18 DECEMBER 2011
Kami check out jam 3pagi dan bergerak ke Surabaya Airport.Kami terpaksa bergerak awal kerana flight abg & kakak angkat saya bersama familynya bertolak jam 530pagi.dan flight aku pula bertolak jam 6pagi.SELAMAT TINGGAL SURABAYA

Antara makanan & buah buahan yang sempat di rakam semasa di Surabaya.Untuk yang berminat nak join trip nie leh la tel sayaaaaa...hehehhee 0127709809

5 comments:

haniriell said...

salam..

en ni organize trip ke surabaya ke?

RioAzzaro said...

iyea....klu nak tau harga leh PM di hp saya atau whatapps terus 0127709809

Hepi Tour said...

Salam..
Hi perkenalkan saya iqbal asli indonesia, kalau pakcik/makcik ade plan melancong ke Malang/Surabaya/Batu/bromo saye siap sedie transport, saya boleh bawa pakcik/makcik ke Malang, Surabaya, Bromo, Batu dan tempat wisata lainnye, kalau pakcik/makcik berkenan bise kontak email saye yanuararafat04@gmail.com
terima kasih atas perhatiannye, saye tunggu kedatangannye di Indonesia :)

Unknown said...

PAKEJ JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

Perkenalkan kami dari Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport
Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
Insya Alloh, driver & tour guide kami yang profesional santun dan mesra akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kat Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

Special offer at 2015... Jom tempah transport murah kat Bandung jer .

Rate per Kereta per Day :
# Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
Rate: IDR 400.000 or RM 115

# Toyota Innova / Kia Pregio (8 seat)
Rate: IDR 550.000 or RM 160

# Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
Rate: IDR 650.000 or RM 185

# Coaster Isuzu Elf Long (17&19 seat)
Rate: IDR 850.000 or RM 245

# Toyota Hiace commuter (12 seat)
Rate: IDR 850.000 or RM 245

*Include : minyak, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
*Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
*Ada Extra Charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
*Tak ada Extra Charge jika nak melawat ke Lembang & Tangkuban Perahu.

Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps.

Terimakasih,
Bimo Mekarwangi Tour

Call/ Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
email : bimomekarwangi@gmail.com
Facebook page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

fantasy holidays said...

Assalamualaikum Tuan/ Puan

Saya dari PT. Fantasy Holidays travel Agent Resmi di Medan. siapa nak tanya info package tour ( Halal Food)/ Transportation/ voucher Hotel ke medan, jakarta- Bandung,bali,lombok, ataupun destinasi lain di Indonesia dengan harga paket tour yang murah. sila kunjungi site kami di bawah ini

FANTASY HOLIDAYS
"Find your fantasy with us"...

LIcense Number : 503 / 356 / SK / TDUP.DU / BPW / MM / 2014
Jl. Brigjend Katamso No.70C/106 Lt.III. Medan 20159 kelurahan Sukaraja kecamatan Maimoon. Medan- North Sumatera-Indonesia

Mobile/ whatsapp : +6281370644154
Telephone (Office) : +061-4535455
Email : fantasyhol@gmail.com
Website : www.fantasy-holidays.com
Fan Page : Fantasy Holidays
Instagram : fantasy_holidays

Thanks/ Best Regard

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....