Sunday, November 3, 2019

Pot Lepak Bandaraya Johor Bahru

  Hai geng....Hari ini kan cuti khas sempena kemenangan JDT melawan Kedah dalam Piala Malaysia.Jadi Balik dari nonton bola di kedai mamak RA dah rancang dengan geng mengeteh untuk lepak-lepak di Bandaraya Johor Bahru.Selalunya kami ke sini waktu malam bila ada pasar karat.Tapi waktu siangnya juga tak kurang hebat tau.Ada pelbagai kafe-kafe hipster dan klasik tau.
 Yok kita menyelusori Jalan Tan Hock Nee dulu.Bila jalan kat sini macam berada di Jonker Street tau.Ada pelbagai kafe-kafe hipster dan tak kurang juga yang klasik.
 Ini kafe dan galeri seni yang di jadikan satu.Boleh lepak-lepak makan dan pada masa yang sama boleh membeli barangan seni di sini.
Bukan itu sahaja kafe ini juga boleh di tempah bagi mereka yang mahu membuat bengkel-bengkel pelancaran produk atau seminar.
Haa kat dalam ini pulak kedai kopi.Ada juga makanan-makan ringan di jual tapi belum tentu halal sebab tiada pensijilan halal lagi.Papan tanda kedainya cantikkan ? sebab tu lah Cik Kiah-Cik Kiah nie nak bergambar kat situ.
 Memang di sepanjang Jalan Tan Hock Nee nie banyak kedai makan.Selain itu ada juga sebuah Muziam Warisan Masyarakat Cina Hainan dan kedai gunting rambut hipster yea kt sini.
 Kami makan tengahari di salah sebuah kafe klasik yang dah lama beroperasi sejak RA masih kecik lagi.Kat kedai ini Chicken Chop dia memang terkenal sedap dan murah.
Kafe IT Roo terletak di Jalan Dhobi bersebelahan dengan Jalan Tan Hock Nee.Tapi makanan yang RA dan geng-geng mengeteh makan hari ini biasa-biasa je,Mee Goreng Mamak , Nasi Goreng , Mee Hoon Sup , Mee Hon Tomyam dan Chicken Wing.
 Dah makan kita sambung balik jalan-jalan.Singgah bergambar di jendela klasik nie.Idea nie datang dari Ozie Azimah.
 Jadi kita pun cuba ler dan ternyata hasilnya memang menjanjikan.hehe 
 tu dia 4orang anak dara kami yang semakin meningkat naik.yang sorang tu nak amik STPM (Kiri) dan sorang lagi nak amik SPM (Kanan) yang dua tengah tu lambat sikit nak SPM.hahaha.
 Dari Jalan Hock Nee terus ke Jalan Segget.Amik aura sungai katanya walaupunnnnn.
 Bila dah dapat pot menarik untuk bergambar jadi kita lancarkan la kamera lensa di telefun bimbit masing-masing. 
Termasuklah sorang ini nak jugak hehehe
Terus kan jalan sampai ke depan panggung wayang Broadway lama sekarang milik syarikat wayang Lotus Five Star.
Terjumpa pulak hero filem Tamil kat sini..hehehe.Sama kan......Oklah kat sini semua di tayangkan filem-filem tamil jek.Kalau korang peminat filem Kolywood boleh la singgah nonton.
Antara panggung wayang paling lama bertapak di Johor Bahru.Yang lain dah abis gulung tikar dek pembangunan.Kalau tak silap masa kecik-kecik RA pernah tengok citer Batman lakonan Micheal Keaton di sini.Nostalgia tul panggung nie.
 Dari panggung Broadway kami ke Komplek membeli belah Galleria Kotaraya melalui Jalan Little India.Terletak sebuah kuil hindu yang terkenal dengan nama kuil kaca.Kami tak masuk pun sebab takde keperluan pun tapi di ceritakan binaan dalam kuil ini sangat cantik sebab di buat daripada kaca.Korang nak tengok gambar-gambar dalam kuil tu korang leh la google dengan taip KUIL KACA JOHOR BAHRU.
 Selepas selesai solat Zohor di Masjid Kotaraya kami ke tingkat 5 untuk bergambar berlatar belakangkan Bangunan Sultan Ibrahim di Bukit Timbalan
 Haa bangunan inilah mercu tanda Johor Bahru.Kalau datang Johor Bahru tak bergambar kat sini maka tak lengkaplah perjalanan anda.Bangunan ini di bina dari tahun 1936 hingga 1939 dan siap pada tahun 1940.
 Bangunan ini merupakan bekas bangunan urus setia negeri Johor.Ia juga merupakan bangunan tertinggi di Johor Bahru sebelum merdeka.Pejabat-pejabat urusetia sekarang banyak di pindahkan ke Kota Iskandar dan ada ura-ura untuk menjadikan bangunan ini muzium.Dulu pejabat menteri besar dan Dewan Undangan Negeri Johor kat sini lah sebelum di pindahkan ke Kota Iskandar.
Geng Cik Kuntum pun nak jugak bergambar kat sini.Tak pernah naik atas nie untuk bergambar katanya. 
 Hari ini cuti umum , jadi ruang letak kereta kat sini banyak yang kosong.Boleh la kami berfoya-foya posing macam nak rak kat sini.
Dah penat berjalan kami ke Warong Gorang Pisang Mawar untuk minum petang.Warong nie memang terkenal dengan goreng pisang dan menu-menu lainnya seperti Mee Hoon Goreng , Mee Goreng daun pisang,Tahu sumbat , Kueh mueh , Laksa Johor dan macam-macam lagi lah.Salah satu pot minum petang yang wajid kena singgah di Johor Bahru.Lokasi? ala korang leh cari kat google map taip je GORENG PISANG MAWAR nanti jumpa lah tu.Kat belakang Dataran Bandaraya Jb sebelah Hotel Thistle jek hehehe.Oklah RA nak balik hari dah nak senja...esok nak kerja.Jumpa lagi di keluaran lain.

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....