Sunday, November 24, 2019

EROPAH AKU DATANG

Hari yang di tunggu-tunggu pun tiba maka hari ini bertolak lah RA dengan satu kelaurga dari Putrajaya menjelajahi Eropah selama 11Hari.Keluarga besar En Sori yang seramai 5dewasa+3kanak-kanak sebelum ini pernah mengikuti lawatan RA ke Switzerland kira-kira 2tahun yang lepas.Kami menaiki penerbangan Oman Air dari Kuala Lumpur ke Milan melalui Muscat.
Lawatan kali ini ke 5buah negara dan 8bandar  di Eropah dan timur tengah.Perjalanan ke Milan -Lake Como - Venice - Zagreb - Budapest - Santorini - Athens dan akhir sekali ke Muscat.Sebab apa Muscat? sebab kami menaiki Oman Air dan penerbangan kami berhenti untuk penukaran di Lapangan Terbang Muscat yang baru di ubahsuai.
Besar dan cantik lapangan terbang ini dan ada juga di kalangan penumpang yang menyambung penerbangan ke Mekah untuk mengerjakan umrah.Alhamdulillah penerbangan kami tiba dengan selamatnya di Milan ke esokkan paginya.Satu je nak citer skrin tv di tempat duduk RA rosak sepanjang perjalanan dari KL-Muscat-Milan.Jadi sepanjang perjalanan tu RA tidur jelah...menyampah betul dan memang tak bernasib baik.
RA mengambil tempat penginapan berkonsepkan apartmen 3bilik di Milan.Lokasi memang strategik bersebelahan dengan stesen keretapi utama iaitu Milano Centrale.(600 meter sahaja).Jadi sebaik tiba di apartmen jam 11pagi , Puan Suri (isteri En Sori) pun masak nasi lemak dan nasi goreng dari pek bungkusan Brahim yang di bawa dari Malaysia untuk anak-anaknya.Haha masing-masing dah kelaparan sebab dah lewat bersarapan.Jam 2Petang kami memulakan lawatan ke stesen Duomo yang terletaknya salah satu pusat membeli belah terkemuka dunia iaitu Galleria Vittorio Emanuele II.
Keretapi bawah tanah adalah pengangkutan paling efektif untuk ke sana dan setelah melalui 2 stesen kami tiba di stesen Duomo. 
Ada budak nampak donat di situ.haha.Maklumlah suhu sejuk di Milan memang boleh buat kami semua cepat lapar.Donat kat sini ada macam-macam perisa yang diaorang buat.Harga dalam 2-3euro sekeping.
RA pun nak juga bergambar kat sini.Gambar kanan tu pintu masuk ke gedung membeli belah Galleria Vittorio Emanuele II.
Haa nie kat dalam bangunannya yang begitu klasik dan mewah.Jenama LV,Gucci,Prada,Coach,Armani dan banyak lagilah ada kat sini.Harga memang mampu lihat je lah.
Cantik jaket dan bag Prada kat sini.Belum mampu nak beli.hehe.
Sempat RA bergambar di ruang dalam galleria ini.
Ke Milan kalau tak cuba aiskrem Gelato ini memang rugi.Terletak bersebelahan pintu masuk bahagian belakang Galleria ini Aiskrem Gelato ni di jual dengan harga $4euro dan rasanya cukup menjanjikan,memang sedap.
Hampir 3jam berjalan kami pulang ke apartment untuk beristirehat.Anak-anak masih lagi jetleg dan letih selepas 10jam penerbangan malam tadi.
Ini pemandangan di luar stesen keretapi Milano centrale yang sempat RA rakamkan sebelum pulang untuk beristirehat.
Hakikatnya setelah pulang ke apartmen,sejam kemudian RA keluar ke stesen Milano Centrale untuk ke Butik Zara membeli pewangi badan yang selalunya lebih murah berbanding di Malaysia.50ML botol pewangi di sini di jual dengan harga cukup murah iaitu RM40-RM50 sebotol.Kasut-kasut di sini juga lebih murah dari Di Malaysia.Oklah kita sambung balik cerita lawatan esok yea...Dah lewat RA nak masuk tidur.Jadi tunggu esok....

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....