Saturday, July 21, 2012

Bazar Ramadhan Vs Pasar Malam

Selamat berpuasa semua.....Hari ini hari pertama kita semua berpuasa.Tapi masih ada lagi yang tak puasa kan? takpe lah...Sebenarnya aku tulis kat sini sekadar ingin menyatakan pandangan peribadi aku tentang Bazar-Bazar Ramadhan yang banyak kita temui pada setiap petang bulan Ramdhan.

Yang buat aku tak paham dan tidak puas hati ialah kenapa harga makanan-makanan yang di jual di Bazar Ramadhan ini lebih mahal dari yang kita dapati sama di Pasar Malam?.

Mungkin bagi mereka yang berkemampuan tidak kisah dengan harga yang di jual di sana,tetapi bagi mereka yang berpendapatan rendah,harga makanan di bazar Ramadhan yang terlalu mahal mungkin satu masalah bagi mereka.

Di bawah ini adalah perbezaan harga makanan antara bazar Ramadhan dengan Pasar Malam

 ROTI JOHN

Bazar Ramadhan : RM3.50 (paling murah)

Pasar Malam RM1.50 (paling murah)


 AIR TAHU PANAS (DENGAN ATAU TANPA GULA MELAKA)

Bazar Ramadhan RM1.50 

Pasar Malam : RM1.00


 MURTABAK

Bazar Ramadhan : RM4.00 (paling murah)

Pasar Malam : RM2.00 (paling murah)

 

MAKANAN GORENG KUALI BESAR

Bazar Ramadhan : RM2.00 (paling murah)

Pasar Malam : RM1.50 (paling murah)

 

Contoh - Contoh Lain :

Ayam Goreng Bazar Ramadhan : RM3.50 (paling murah)

Ayam Goreng Pasar Malam : RM2.00 (paling murah)


Nasi Lemak Bazar Ramadhan : RM 2.00 (paling murah)

Nasi Lemak Pasar Malam : RM1.50 (paling murah)


Nasi Ambang Bazar Ramadhan : RM4.00 (paling murah)

Nasi Ambang Pasar Malam : RM2.50 (paling murah)

 

Nasi Ayam Bazar Ramadhan : RM4.00 (paling murah)

Nasi Ayam Pasar Malam : RM3.00 (paling murah)


Ini adalah sebahagian harga makanan yang dapat aku tinjau lah dan harga ini memang tak pernah turun dan kalau berubah pun sebab harga dia di naikkan.

Jadi berjimat cermatlah kita berbelanja yea.Jangan nanti berbelanja makan lebih di bulan puasa dari bulan-bulan yang biasa.Bulan puasa adalah bulan untuk berjimat dan bersedekah bukan bulan untuk berbelanja boros.


SELAMAT BERPUASA KAWAN-KAWAN !!!!!!!

BERBUKA DAH NAK DEKAT TU......


2 comments:

sudipVSsenduk said...

kekadangg tu dah le mahal, rasa entah hape-hape... Balik masak lagi bagus.

RioAzzaro said...

tu takpe lagi,ada sesetengah tu dah basi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget