Friday, December 25, 2020

Cuti Krismas orang KL ke JB

Hari ini katanya ada orang KL nak datang JB.Mereka nie kenalan lama RA semasa mereka duduk di Johor dulu.Yealah sesejak dah boleh merentas daerah nie ramai yang berhajat nak keluar berjalan dari Kuala Lumpur tu.Jadi kenalah layan tetamu kan.

Mereka berlima nie tiba jam 6petang dan setelah berehat sebentar menunggu Margrib kami semua sepakat menuju ke Kampung Pendas untuk menikmati makanan laut yang berhampiran dengan Pelabuhan Tanjung Pelepas.Restoran mana lagi kalau bukan Restoran Yeo Sekeluarga.
Kat sini suasananya cantik, dapat tengok Pelabuhan Tanjung Pelepas & Forest City.Masa kami sampai air tengah pasang jadi kuar jugalah angin Selat Melaka menerpa kami.Menu makan malam utama kami ialah Siakap 3rasa, Bawal masak minyak, Lala,Udang mentega, Sayur dan sup seafood.
Puas makan malam kat sini kami singgah ke Puteri Harbour.Bergambar sakan lah pulak di sini.
Ramai juga orang malam ini kat sini,yealah esokkan cuti sempena krismas.Jadi ramai keluarga yang meluangkan masa di sini.Kalau kamera anda bagus untuk menangkap gambar di waktu malam,Puteri Harbour lah tempat yang wajid di lawati.
Nampak tak gambar yang di ambil mengunakan kamera Hwa Wei nie? Cantik kan.Kami pulang jam 1140malam kerana esok pagi kami nak ke Desaru pula.
Tak sah kalau ke Desaru jika tidak singgah makan tengahari di Kedai makan Masakan Kampung Ibrahim nie.Menu dia memang tidak pernah mengecewakan dan pastinya menjanjikan.
Kawan RA nie nak rasa makan Belangkas, jadi RA telah membuat tempahan seawal malam tadi.Kalau tidak memang cepat habis makanan exsotik nie.Asam Pedas Kepala Ikan Mayong pun sedap,kena pulak makan dengan nasi panas-panas.Memang terangkat lah beb.Ada Siput masak lemak,Ikan bakar dan tahu bagedil tau.Memang berbaloi semua ini dengan harga RM89 sahaja.
Lepas perut dah penuh dan kenyang barulah boleh jalan-jalan kat tempat lain pulak.Ini adalah tempat wajib pergi setiap kali RA ke Teluk Sengat.Pemandangan kat sini persis San Francisco tau hahaha.
Kemudian lepak-lepak pulak di jeti Teluk Sengat sambil menghirup udara Sungai dan laut.
Kami berehat seketika di sini sebelum mengambil keputusan untuk pulang ke Desaru semua.Katanya nak pergi Hard Rock Hotel.
Nak ke sini kenalah letak kereta di parkir hotel.Sejam pertama dikenakan RM7.Setengah jam kemudian RM1.Mahal nya.....Tapi Hard Rock Hotel punya pasal kami ok jelah.Selepas minum petang di salah sebuah kafenya, kami bergambar di hadapan replika gitar Hard Rock Hotel.
Memandangkan dah sampai Desaru kan.Jadi kalau tidak bawa mereka ini ke pantai, takut-takut kena carut pulak kan hahaha.Memandangkan PKPB masih berkuatkuasa di daerah Kota Tinggi, semua pantai umum di tutup dari Tanjung Balau sehingga ke Batu Layar.Kami bernasib kerana Pantai Punggol masih di buka untuk orang ramai berkelah.Alhamdulillah dapat lah menikmati angin pantai kat sini.
Selesai ke pantai kami singgah ke MidValley Mall sebelum ke Restoran ZZ untuk makan Mee Rebus dan Sup Tulang Gear Box.
Terangkat makan panas-panas saat kat luar masih lagi hujan.
Sebelum balik kita singgah sekejap di Pasar Karat Johor.
Ikutkan banyak kedai yang sepatutnya bukak,tapi sebab hujan awal tadi jadi banyak tutup.Jam 12tengahmalam kami tiba di rumah dan bermulalah episod berbual sambil main daun terup sampai ke awal pagi hahaha.Nasib baik jiran-jiran sebelah tak kisah.heeehe.
Pagi jam 9 dah kena bangun pulak tu.Nak sarapan di kedai kawan kami di Kulai dan ke JPO sebelum mereka ini pulang ke KL.Selamat pulang semua,hati-hati di jalanan ada rezeki InsyaAllah kita jumpa lagi.