Saturday, December 5, 2020

Berhiking di Tasik Biru Kulai

Ok semua, pada cerita yang lepas RA ada bawa korang ke Tasik Hitam a.k.a Biru di Kulai kan.Hari ini RA ke sini lagi tetapi mengambil pemandangan dari atas puncak pulak.

Tasik ini adalah tasik peninggalan yang ditinggalkan oleh pelombong kuari setelah hasilnya di korek.Di jadikan kisah mereka melarang orang luar masuk ke sini.Jangan tanya RA macamana RA boleh ke atas puncak ini sebab RA mempunyai banyak laluan alternative basikal untuk ke sini tanpa melalui kawasan larangan mereka itu.

Kat atas puncak ini RA boleh nampak beberapa ladang kelapa sawit dan pekan Kulai 

Pemandangan dari atas sini sangat indah dan di sebabkan itu jugalah ramai yang beria-ia nak naik di sini.

Walaupun air tasiknya tidak sebiru yang di Kangkar Pulai (mungkin telah lebih 10tahun di tinggalkan) tetapi lanskapnya sangat menarik persis di luar negara.
Beberapa keping gambar yang di ambil mengunakan dron dan kamera telefun bimbit.
Ok terdapat papan tanda yang baru di pasang kat sini.RA tak pasti siapa yang pasang , berkemungkinan di pasang oleh beberapa pendaki tegar yang teruja dengan tempat ini , walaupun mereka tahu kawasan ini bukan tempat rekreasi.
Hari ini adalah kali terakhir RA ke sini sebab RA dengar ramai yang turun ke bawah tasik ini di tahan polis kerana menceroboh.Mungkin juga polis ada menerima beberapa laporan mengatakan ada di kalangan pengunjung yang tiada otak mula mandi di tasik ini.Apa diaorang ingat ini tempat berkelah ker? Kerana dek nila setitik inilah rosak susu sebelanga.Dengar-dengar ramai juga yang di tahan dan di berikan amaran agar tidak masuk lagi ke sini.Heran bila kawasan terbengkalai begini di biarkan dan tidak di ambil kesempatan kerajaan untuk di jadikan salah satu lokasi pelancongan seperti yang di buat di Indonesia.

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....