Friday, December 18, 2020

Bercuti di Sedili dan Kota Tinggi Johor

Cuti hujung minggu datang lagi.Jadi hari ini RA berkesempatan ke Sedili untuk merehatkan minda.RA pergi ber 5sahaja dengan Abang Mad, Kak Ros serta dua lagi anaknya.Hari ini hari Jumaat jadi setibanya kami di pekan Sedili RA dan Abang Mad mencari masjid untuk bersolat Jumaat dulu.Selesai bersolat kami pun memandu perlahan ke Dataran Teluk Mahkota.Haa kat sini ada pantai yang sangat cantik tetapi sayang sekali kerana di sebabkan seluruh daerah Kota Tinggi masih lagi dalam Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat kami tidak di benarkan mandi di pantai.Ha nak berkelah pun tak boleh tau.Kena pakai topeng mulut kalau tidak kena saman nanti.Polis ada membuat rondaan di pantai ini.
Memandangkan kami sudah pun makan tengahari jadi kami tidak lah singgah makan di kedai-kedai makan berhampiran.Setelah mengambil beberapa keping gambar kenangan,kami bertolak mencari resort untuk bermalam hari ini.Perjalanan kami di teruskan sehingga membawa kami ke Muara Sungai Sedili.Berhampiran bawah jambatan inilah terdapatnya Pusat Penetasan dan Ternakan Belangkas.
Kalau korang nak tahu pusat penetasan dan ternakan Belangkas ini pernah masuk Majalah 3 minggu lepas tau.Pasaran Belangkas kat sini di pasarkan sehingga ke Taiwan.
Sempatlah kami berehat seketika sambil menghirup udara di muara Sungai yang berhampiran dengan Laut China Selatan.
Oklah yang tak tahu macamana rupanya Belangkas, tu Kak Ros dah tunjukkan replika binatangnya.Telur Belangkas sedap di makan dan rasa isi di kakinya seperti isi ketam.Pernah lah 2kali RA makan telur dan isi Belangkas nie.Sedap juga tapi rasa macam berlemak sikit.Kat Bandar Kota Tinggi dan Teluk Sengat ada jual menu Belangkas kalau korang nak rasa.
Haa dah mula lah sesi bergambar di bawah jambatan.
Reduplah sikit bawah ini kalau nak berjalan ke hujung pantai mau rentung kulit walaupun masa kami sampai jam dah ke pukul 430petang.

Tak jauh dari jambatan dan pusat peternakan Belangkas ni terdapat sebuah resort ala kampung.Namanya Sedili Inn Resort.Resort ini baru je beroperasi seminggu setelah di tutup dek Perintah kawalan pergerakan.Ada harga promosi untuk Chalet iaitu RM127 semalam.Inilah dia chaletnya.Kat dalam tu ada 1katil double dan 1 katil single.Bilik air semua ada kat dalam.Ada 5Chelet kat sini,satu darinya tengah di baiki dan cuma tinggal 2chalet yang masih kosong.

Setelah meletakkan bag kami di bilik , kami ke tepi pantai untuk berkelah.Makanan sebenarnya dah bawak dari Johor Bahru lagi.RA ada masak Mee Goreng dan beli beberapa Nasi Lemak untuk di makan.P/S : Abaikan perut boroi itu yea...kesilapan gambar sahaja.hehehe

Di sebabkan resort kami terletak di hadapan pantai dan agak persendirian sedikit jadi tiada rondaan kereta polis di sini.Cuma dah petang air masih surut dan baru nak pasang tidak sesuai untuk mandi manda.Jam 620petang hujan pun turun dengan lebat  jadi tak dapatlah kami nak lepak lama-lama di tepi pantai dan terus pulang ke Chalet.Malam pulak Abang Mad dah tersedia dengan dapur mininya untuk memasak meggi dan air kopi.Kami semua menikmati kopi di malam yang dingin.Ada juga kami ke pantai malam-malam bila hujan mulai reda tetapi tak sampai setengah jam hujan kembali turun dan kami pulang ke bilik dan terus tidur.

Alhamdulillah pagi esoknya cuaca agak elok dan selepas bersarapan pagi RA menikmati keindahan pantai Sedili yang agak tenang.

Jauh dari kesibukkan manusia dan tak seperti di pantai-pantai lainnya iaitu Desaru,Batu Layar,Tj Balau dan yang seangkatan dengannya.

Yelah Sedili ini cuma penempatan kampung dan pekan kecil je.Tak ada resort-resort berstatus 4-5bintang.Tapi RA dengar tempat ini akan di bangunkan dan akan di jadikan salah satu tarikkan pelancong.

Cuba lihat pantainya landai dan jika cuaca pagi cerah anda pasti dapat bergambar dengan bayang anda seperti di cermin.

Nampak tak teknik gambar ini hehehe.Pagi ini juga kami dapati pekerja resort tengah sibuk menebas rumput yang panjang dek tanpa jagaan semasa resort ini di tutup gara-gara PKPD.Kami berasa hampa sekali lagi kerana jam 10.30pagi hujan mula turun kembali dan akhirnya kami mengambil keputusan untuk makan tengahari terus ke Kota Tinggi sahaja.

Alhamdulillah,setelah makan tengahari kami dapat merasa airkrim gula Apong pulak di kedai bersebelahan.Bila perut dah kenyang kami ke Kota dan makam Laksamana Bentan iaitu Megat Seri Rama yang terletak di tepi Sungai Johor tak jauh dari bandar Kota Tinggi.

Korang tahukan cerita Sultan Mahmood Mangkat di Julang? Baginda di bunuh oleh Laksamananya sendiri kerana ingin menuntut bela di atas kematian isteri dan anaknya yang di bunuh oleh Sultan kerana memakan buah Nangka milik baginda.Sultan di tikam semasa di julang dalam perjalanan ke Masjid untuk bersolat Jumaat.

Sebelum Sultan menghumbuskan nafasnya yang terakhir baginda telah bersumpah bahawa sehingga 7 keturunan Bentan akan muntah darah jika menjejakkan kaki ke Kota Tinggi dan mangsa pertamanya ialah Megat Sri Rama sendiri.
Inilah dia kubur dan batu nesan Laksamana Bentan. yang sudah berumur hampir 321tahun lamanya.Sekarang sumpahan itu sudah berakhir dan tiada halangan lagi bagi keturuanan bentan untuk ke Kota Tinggi.
Tak jauh dari makam laksamana terdapat sebuah jeti.Tetapi dek kerana hakisan banjir sebahagianyanya hampir runtuh dan rosak.
Pemandangan Sungai Johor yang dahulunya menjadi pusat pemerintahan keSultanan Johor.Jika berkesempatan datanglah melawat ke sini.Lihat kesan-kesan sejarah yang terdapat di sini.Oklah RA beredar dahulu sebab selesai ke Kota Tinggi RA dan yang lain-lain pulang ke rumah masing-masing dah berisitirehat.Esok nak pergi tempat lain pulak.