Friday, July 24, 2020

Teluk Ramunia,Sungai Rengit & Teluk Sengat

Memandangkan hari ini RA dan rakan RA Abang Mad dan keluarga bercuti jadi bagi menghilangkan kebosanan kami mengambil keputusan untuk pergi bercuti dekat-dekat je di Teluk Ramunia.Asalnya nak bermalam di Desaru tapi memandangkan kami dah selalu ke sana jadi kali nie nak tukar selera ke Teluk Ramunia pulak.Sekarang nak ke Desaru tidak lah jauh lagi sebab di hubungkan dengan lebuhraya SDE (SENAI-DESARU EXPRESSWAY) dan mesti akan bertemu dengan jambatan berkembar A ini.
Penginapan pulak kami tak tempah awal.Jenis main datang dan serbu je.Adalah dua tiga resort yang kami jengah dan lihat sebelum akhirnya mengambil keputusan untuk bermalam di Lotus Seaview Resort Teluk Ramunia.Untuk pengetahuan korang , Teluk Ramunia terletak sekitar 20km saja dari Pantai Desaru dan ianya paling hampir dengan Sungai Rengit dan Pengerang.Setelah membuat tempahan bilik di Lotus SeaView Resort, (kami tiba jam 11pagi-jadi kunci hanya boleh dapat jam 2petang) , RA bersolat Jumaat dahulu di Masjid berdekatan.Selepas solat barulah kami semua jalan-jalan ke Pekan Sungai Rengit.Haa pulau yang korang nampak kat depan tu namanya Pulau Cik Kamat.Sejemput je dia timbul.
Dari sana kami ikut laluan kampung terus ke komplek LKIM Pengerang.Kat sini ada jeti nelayan,jadi apa lagi berhenti untuk sesi bergambar lah kami.
  Kalau korang nak tahu kat belakang RA tu adalah Tanjung Penyusop.Kat atas tu ada kem tentara yang mengawal pantai kita.Kat sini korang boleh nampak Pulau Bintan Indonesia dengan jelas sebab jaraknya cuma 35km sahaja.Sebab itulah tempat ini menjadi sasaran pendatang tanpa izin untuk keluar masuk dan kem tentera di tempatkan bagi mengawal kemasukkan tanpa izin mereka.
Ada jeti nelayan kampung juga di sini sebab ada muara sungai yang di hubungkan terus ke laut.
 Apa lagi bergambar kat sini juga lah.
Di belakang pencawang inilah kem tentera ditempatkan.
Nampak tak langit mendung di sebelah sana.Nie kalau cerah memang nampak sayup-sayup Pulau Bintan Indonesia.
Terdapat juga beberapa pulau-pulau kecil yang berhampiran.
Jam 4petang pihak hotel dah mula telefun kami tanya bila nak amik kunci.hahaha.Diaorang takut kami batalkan tempahan kot hehe.Jadi segera kami ke resort dan mengambil kunci bilik hotel.RA amik bilik yang berada di tingkat 2.Jadi kami dapat menandangan yang tinggi la sikit.Kalau amik bilik yang mengadap laut kena tambah RM40 lagi.Kat sini pun dah cantik.
Masuk je bilik hujan pun turun.Setelah berehat, solat dan hujan reda baru lah RA turun ke pantai untuk menikmati keindahan Pantai Teluk Ramunia.Masa nie Air mula nak pasang.Kononnya nak tengok matahari terbenam tapi rupanya matahari terbenam di belakang pantai.Dengan keadaan cuaca yang mendung dan waktu pun makin senja RA mengambil keputusan untuk pulang ke bilik.Wah Abang Mad letih betul dia tidur kat bilik.Lepas Isyak barulah kami keluar ke Pekan Sg.Rengit untuk makan malam.Malam ala kadar je pun.Pulang dari makan malam kami lepak kat tepi resort sambil mengambil udara pantai sampai jam 12tengahmalam baru pulang ke bilik.
Esok paginya selepas solat Subuh , terkoyong-koyong lah kami ke tepi pantai nak tengok matahari terbit.Malang sungguh sebab pagi ini pun cuaca agak mendung.Jadi cuma nampak cahaya-cahaya matahari yang keluar dari awan hitam sahaja.
Jadilah,kalau takde dahan ranting-ranting pun boleh hehehe.
 Memandangkan air surut pagi ini jadi kami berjalan sampai ke tengah sedikit.Kalau air pasang air naik tinggi sampai atas batu tu.
 Jadi sesi bergambar kami pagi ini di ambil tanpa terbitnya fajar.Hanya bergambar dengan keindahan awan-awan dan pantai sahaja.
 Kenapa di panggil Teluk Ramunia ? Sebab terdapat teluk di sinilah..Tidak seperti pantai Desaru yang terhampar panjang pantainya.Kat sini boleh nampak lekuknya teluk ini.Jadi pantainya agak landai sedikit dari Desaru.
Ini beberapa gambar keindahan Teluk Ramunia yang sempat RA rakamkan.Ada 2 lagi resort berhampiran teluk ini yang boleh korang sewa jika nak bermalam.
Gambar kat batu nie korang kena tunggu air surut baru boleh ke sini.
 Jangan lupa bawa segala kelengkapan untuk sesi bergambar.hehe
 Amacam? Ada nampak macam tentera Jepun atau Jerman tak? Banzaaiiiiiii......
 Untuk menjadikan resort ini lebih persendirian.Pihak resort telah membuat tembok dan pintu masuk untuk kelaur masuk.Jadi bila malam kawasan pantai di tutup pagarnya agar orang luar tidak boleh ceroboh masuk ke dalam resort.
 Daftar keluar jam 12 Tengahari , jadi kami terus ke Warong Masakkan Kampung Ibrahim di Teluk Sengat.Sampai dah dekat pukul 1 tengahari jadi banyaklah makanan yang sudah abis.Selepas makan tengahari kami singgah ke Taman Buaya Teluk Sengat.Ada orang belum pernah ke sini lagi katanya.
Oh yea gambar kat atas ini adalah BKU (Buaya Kurang Upaya) yang terlahir cacat dan antara koleksi buaya yang ada di Taman Buaya Teluk Sengat.
Kalau ke Teluk Sengat tapi tak singgah di sini agak rugilah yea.Ini lokasi paling terbaik untuk bergambar dengan Jambatan A berkembar.
  Lokasi ini agak tercorok dan hanya penduduk tempatan dan beberapa orang luar sahaja yang tahu lokasinya.
 Kalau korang nak ke sini jangan lupa bawa RA.Nanti RA boleh tunjukkan hahahaha.Tapi kena belaja RA makan sedap-sedap lah kat Teluk Sengat nanti hehe.Perjalanan dua hari satu malam berakhir di sini.Sebelum kami pulang ke rumah sempat lagi Abang Mad dan keluarganya singgah makan durian kampung kat Desaru.RA tengok jelah sebab RA memang tak reti makan durian.hehehe...Ok gang jumpa lagi di liputan akan datang.