Friday, July 17, 2020

Kota Iskandar Johor

Sebenarnya dah lama RA nak ambil gambar di sini, tapi dek kerana kengkangan masa dan kerja baru hari ini RA berkesempatan.Bangunan yang dalam gambar ini ialah bangunan Sultan Ismail dan di setiap bangunan pasti ada laman atau taman berkolam yang dibina.Laman ini di namakan Laman bunga rampai dan Laman Bunga Kasturi.
Kota Iskandar ini merupakan pusat pentadbiran baru di Negeri Johor.Apa yang menarik senibinanya di ilhamkan daripada seni bina Istana Alhambra iaitu bercirikan Moor-Andalusia dan Melayu Johor.Kalau korang nak tau lagi kesemua bangunan di bina mengadap Kiblat dan ada sesetengah bangunan mempunyai pengaruh Bugis , Jawa , Belanda , British dan kumpulan etnik peribumi tempatan. 
Nama bangunan ini ialah bangunan Dato Jaafar Muhammad.Ianya bertentangan dengan Bangunan Sultan Ismail dan taman ini paling RA suka.Walaupun cuaca sangat panas RA gagahkan juga untuk merakamkan keindahan taman ini.Unsur ciri-ciri air menjadi identiti taman ini.
 Termasuklah juga model-model yang tidak berbayar RA ini untuk menceriakan suasana katanya.
 Dia bawak satu keluarga kau....
Senibina ini paling RA suka,macam berada di kota Andalusia pulak.Tapi RA nampak ada banyak bangunan-bangunan yang tidak di selengara dengan baik.Ada sesetengah tu nampak berkulat dan hitam.Di harap pihak pengurusan Kota Iskandar dapat menyelengaranya secepat mungkin sebab ia bukan sahaja mencerminkan bangunan itu sahaja tetapi membawa nama Johor.
Taman/Laman ini terletak di belakang bangunan jadi kalau korang nak ke sini korang boleh meletakkan kenderaan korang di belakang bangunan dan bergambar di sini.
 Amboi nampak lebih gamaknya model nie. 
Mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi.Anaknya pun nak jugak bergambar katanya.
Yang ini lagi sorang bergambar di hadapan kolam.
Ok geng,jangan lupa untuk ke sini yea...Tapi RA sarankan jangan pergi masa tengah panas terik macam yang RA buat nie hehe.Datang la lewat-lewat petang sikit atau awal pagi yea.

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....