Saturday, September 7, 2019

Koleksi Buku Sejarah Melayu di Pustaka Empayar Melayu

 Korang pasti tak tahu kan ada satu kedai di Skudai yang menjual pelbagai buku sejarah Melayu lama yang sangat-sangat rare nak dapat.Kedai ini dah lama juga beroperasi di Taman Sri Pulai Perdana 2 dan lokasinya tidak berapa jauh dari rumah RA je.RA dah banyak kali lalu depan kedai ini tapi hari ini baru berkesempatan menyingah masuk ke dalamnya.
 Barulah RA tahu dalam kedai ini menjual pelbagai buku-buku sejarah Melayu lama yang banyak tak dapat di pasaran.Alhamdulillah berkat usaha pemilik kedai iaitu En Sharil pelbagai jenis buku sejarah lama boleh kita beli dan miliki di sini.Ruang dalam kedai ini agak santai seperti sebuah pustaka.
 Contoh buku Rosli Dhoby nie memang dah tak de jual kat mana-mana kedai buku dah. 
 Banyak khazanah buku sejarah yang dapat kita perolehi di sini.Antaranya Kisah sejarah Raja Haji Fisabilillah.Buku Tausug & Kesultanan Sulu ini paling Rare dan susah nak dapat.Kisah bagaimana Penjajah Spanyol menjarah Filipina dan memurtatkan Sultan Melayu Sulu iaitu Sultan pertama dalam sejarah yang murtad.Nak tahu kena lah datang beli dan miliki buku ini. 
 Satu lagi buku sejarah yang ramai kita tidak tahu ialah tentang Sutan Puasa iaitu orang pertama yang membuka Kuala Lumpur bukan Yap Ah Loi yea..Banyak fakta ada dalam buku ini.Satu lagi buku kisah Sultan Tengah,Sultan Sarawak pertama dan terakhir yang di bunuh sebelum keluarga Brooks mengambil alih Sarawak.
Deretan buku-buku sejarah Melayu ada kat sini.Jadi kalau korang jenis yang suka membaca cubalah datang kat kedai ini.
Alamatnya di No 37 Jalan Perdana 3/1, Taman Sri Pulai Perdana 2.Kalau nak datang boleh telefun pemilik kedai ini dulu takut-takut dia tutup.No nya 012 7338955 En Sharil

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....