Saturday, October 3, 2020

Air Terjun Gunung Pulai

 Assalamuaikum semua....Hari ini RA nak berkongsi pengalaman RA di Gunung Pulai. Kulai Johor.Rupanya kat sini ada air terjun yang sangat-sangat cantik dan tersorok dari penglihatan dan pendangan pengunjung.

Air terjun ini terbahagi pada 2bahagian.Satu bahagian di bawah ini air terjunnya biasa-biasa sahaja.Tapi kalau korang nak melepaskan geram untuk berendam boleh lah ke sini.Lagi satu ada anak-anak ikan kecil yang akan menjadi terapi mengigit kulit kaki korang bila korang rendam kaki di sini.

Ini adalah bahagian atas air terjun.Untuk ke sini RA kena melalui tepi dinding-dinding batu yang agak licin sebab tiada khas untuk mandi di atasnya di sebabkan bahagian kiri dan kanannya di himpit dengan batu.

RA tak pasti apa nama binatang ini,tapi sempatlah RA rakamkan di lensa buat tatapan pembaca.Sesetengah orang kata ianya cacing dan ada juga cakap ianya spesis keluarga pacat/lintah.Uniknya kepalanya bercabang dua.

Ok la kau korang takut nak lalu celah-celah batu untuk ke atas tu korang bolehlah mandi kat kawasan ini jek.Air kat sini sangat-sangat sejuk dan bolehlah merehat dan menyejukkan badan setelah penat menaiki Gunung Pulai.
Pacat memang ada di mana-mana , jadi untuk ke sini pastikan korang pereksa setiap kali kaki korang,takut-takut pacat datang merayap dan menhisap darah di kaki korang.Lokasi air terjun ini kalau korang nak tahu korang boleh DM RA sendiri dan tidaklah sukar untuk di temui.RA boleh di katakan setiap minggu mesti pergi mandi kat sini tau.

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....