Sunday, December 6, 2015

Lawatan Tj.Pinang hari ke2

HARI KE 2

Dah masuk hari kedua pun.Sarapan pagi di sediakan di hotel tepat jam 7pagi waktu Indonesia.Mini van dah siap menunggu di hadapan hotel tepat jam 8pagi.Urusan pertama sekali ialah melawat makan Daeng Celak dan Daeng Merewah yang terletak tidak jauh dari muara sungai Bentan.Mungkin ramai yang ingat kan nama pahlawan-pahlawan ini yang ada dalam buku-buku sejarah Kesultanan Johor.

Selepas ke dua-dua tempat ini kami meneruskan perjalanan sekitar 70km ke Tanjung Uban.Di sini terletaknya pekan yang berhampiran dengan pelabuhan.Ramai yang ke sini selalunya untuk ke Pulau Batam atau Pulau Karimon dengan membaca kenderaan kereta menaiki feri.Tak banyak pilihan barangan busana yang dapat di beli di sini.2Jam kami di sini kemudian menujue ke Pantai Trikora pula.

Tak sangka pulak perjalanan dari Tanjung Uban ke Pantai Trikora ini jauh.Dalam keadaan cuaca yang sangat panas di luar penghawa dingin kenderaan kami pun tidak dapat mengurangkan kehangatkan patang itu.Apa puna setelah sejam 20minit kami selamat tiba di Pantai Trikora.Pantai ini terletak paling hujung Utara Pualau Bintan.Pemandu kenderaan kami bilang dari Pantai Trikora ramai yang menaiki bot pancung untuk masuk ke Melaysia melalu Pengerang dan Desaru cuma kurang dari 30minit.

Tiba di sini kami semua menghilangkan dahaga dengan air kelapa.Ternyata pantai Trikora ini sangat cantik.Terdapat deretan pondok-pondok kecik di dirikan di sepanjang pantai yang boleh di sewa serendah RP30,000

Kalau lapar bolehlah makan Bakso yang di jual dari moto-moto kecil yang menjaja di sekitar pantai ini.Murah dan sedap tau.

Selepas melepaskan lelah dan mengambil angin di sini kami meneruskan perjalanan pulang ke  Hotel.Tapi sebelum pulang kami singgah ke salah sebuah perkampungan nelayan Melayu yang membuat perusahan Ikan Bilis.

Di sinilah tempatnya.Tak jauh dari pantai kami bersantai.Memandangkan semua dah penat kami semua terus pulang ke Tanjung Pinang dan tiba jam 530petang.Alhadulillah perjalanan kami semua selamat.Malam ini acara sendiri.Ramai yang memilih untuk makan di sekitar hotel sahaja.

RA pulak hanya duduk-duduk di dalam kamar menonton D'Academy Asia (ala-ala Akademi Fantasia versi Asia) yang menempatkan Mimi dari One NationMcee.mewakili Malaysia sebagai peserta.Sementara Mas Idayu menjadi Juri Jemputan Malaysia.Dah lah iklan kat TV nya panjang-panjang,komen yang di berikan Juri jugak panjang berjela-jela dan tah apa-apa jek.Jam 1230tengah malam masih tak habis-habis memberi komen.Oklah RA nak tidur...