Saturday, April 21, 2018

Jelajah Tasik Biru KangKar Pulai

Ramai yang bila cakap je Tasik Biru Kangkar Pulai mesti korang ingat tempat ini cuma ada tasik yang berwarna biru terjadi dari aktiviti kuari di sini kan.
Tapi ramai yang tidak tahu bahawa bersebelahan tasik kuari ini terdapat hutan simpan dan kolam tadahan air yang di miliki oleh pihak Perhililitan dan Syarikat Air Johor.
 Ada beberapa spot menarik di dalam hutan simpan ini.Antaranya kolam tadahan air , empangan lama dan alam flora dan faunanya yang belum tercemar.Sebenarnya kawasan hutan ini tidak di benarkan orang luar masuk tapi biasalah kan para hiker macam RA dan yang lain-lain nie agak degil sikit.Apa pun jika nak memasuki kawasan ini pastikan jangan membuang sampah , jangan sibuk nak memancing & jangan sibuk nak masak-masak pulak kat dalam hutan ni.
Ini RA belanja beberapa tempat menarik dalam hutan simpan bersebelah tasik biru.Ini kolam takungan air Syarikat Air Johor.Ada empangan lama berhampiran kolam ini.
Ni masa hujan 
Nilah dia empangan lama yang RA bilang tu.Ada banyak ikan di sini tapi bukan bermaksud boleh memancing pulak yea.Kalau datang jangan lupa bawak roti nanti boleh kasi makan ikan-ikan di sini.
Tak tahulah brapa lama dah umur empangan ini.
 Selain bawak anak-anak boleh jugak bawak mak-mak budak.
 Ini kawasan pokok tumbang.Ada 2 jurang kecil di belakang budak-budak ini.Kalau turun kena hati-hati sikit sebab licin.Jangan risau ada tali di sediakan.
Haa spot ini pun best.Boleh bergambar ala-ala Tumborio.Tapi untuk sampai di atas ini kena naik lebih kurang 40anak tangga dari bawah lah yea. 
 Selepas berada di atas tu kalau nak kesini kena turun semula sekitar 30anak tangga untuk melihat tasik tadahan air di sebelah sini pulak.Kat sini lebih cantik pemandangannya,boleh main air kat tepi tu.Nak mandi pun boleh , tapi tak payah lah nak masak-masak pulak yea. 
   Ini port paling tinggi,boleh nampak pemandangan Bandar Kangkar Pulai sayup sayup dari sini.
  Ini pulak kawasan hutan terbakar...amacam ada nampak macam kat luar negara tak?
 Satu tempat yang sama tapi dua gambar yang berbeza
 Boleh lah bergambar banyak-banyak di sini.Memang sangat menjanjikan dan sesuai di buat swafoto.
 Abaikan mamat kacak kat tepi tu.Dia tengah mengelamum sekejap cari ilham. 
 Tak kurang hebatnya pemandangan di sini dengan tempat-tempat hebat di luar sana.
 Inilah dia tasik takungan air Syarikat Air Johor.Kawasan ini sangat besar dan di harap sesiapa yang datang di sini menjaga kebersihan di sekitar.
Terdapat banyak pokok periuk kera dan akar-akar besar yang menjalar bak ular di sini.Kalau nak berkunjung di sini dan nak pergi ke spot-spot menarik nie boleh lah hubungi RA di FB atau Instagram RA jika kena dengan upahnya hahahahaha.....

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....