Saturday, January 21, 2017

Ke festival makanan Thai kita

Hari ini RA nak berjalan keluar dari Johor Bahru menuju ke daerah Kota Tinggi untuk melihat festival makanan Thai di sana.Si Mai nie lah yang beria-ia mengajak datang ke sana nak cuba makanan Thai katanya.Kak Ros Abang Mad dan RA sekadar ikutkan jek.
 Bandar Kota Tinggi kalau nak masuk hujung minggu memang agak sesak.Jadi RA sarankan mereka yang ingin masuk ke Bandar Kota Tinggi silalah melalui jalan dari Desaru-Kota Tinggi bagi mengelakkan kesesakan jika masuk melalui Jalan Mersing-Kota Tinggi.Festival ini di adakan di ruang tempat letak kereta sebelah KipMart Kota Tinggi.Tuuu dia dah sampai pun RA
 Dah tiba kenalah rasa masakkan yang mereka jual.Bukan setakat makanan jek,barangan permainan kanak-kanak,assesori telefun bimbit, pakaian dan kasut juga di jual di sini.Telur dadar ala Thai ini RA beli dengan harga RM7.00,agak mahal tapi nampak macam menarik pulak telur ini di goreng bersama isi ketam dan beberapa makanan laut. 
Tom yam , pulut mangga , mee kari , sotong goreng semua RA cuba rasa dan makan di sini.Tapi kesemuanya tidak menepati citarasa RA sebab tidak seperti di festival yang sama di adakan dulu di DangaBay.
Barangan yang sempat RA sambar beli di sini ialah seluar jogging,cas telefun bimbit dan lensa tambahan kamera bimbit.Ramai juga orang Kota Tinggi yang datang ke sini.Suasana petang pulak agak suam-suam mendung.
Sebelum pulang ke Johor Bahru , RA singgah ke Makan Sultan Mahmod Mangkat Di julang.Rupanya Kak Ros dan Abang Mad tak pernah lagi ke sini.
Sedikit kisah tentang Sultan Mahmod yang mangkat di julang.Baginda adalah Sultan Terakhir dalam Kesultanan Johor Lama.Baginda di bunuh oleh Laksamana Bentan yang menuntut bela di atas kematian isterinya yang sedah mengandung.
Isterinya di fitnah oleh pembesar-pembesar Istana dan atas hasutan itu Sultan menjatuhkan hukuman bunuh kepada isterinya.Berang dengan tindakkan itu , Laksamana Bentan yang bernama Megat Seri Rama merancang untuk membunuh sultan ketika berangkat menunaikan solat Jumaat.Saat Sultan di julang untuk turun ke Masjid Megat Seri Rama menikam baginda.Sebelum baginda meninggal baginda bersumpah 7keturunan Bentan muntah darah bila jejakkan kaki di kota tinggi.Kalau nak tahu lebih lanjut ceritanya sila lah tengok filem lama-lama yea.

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....