Thursday, February 9, 2017

Ke Gunung Belumut pulak kiter

Bersempena hari cuti pelepasan Taipusam pada hari ini RA dan geng bekas sekolah rendah merancang untuk beriadah bersama.Mulanya kami rancang mahu ke Hutan Simpan Gunung Pulai jek,tapi di sebabkan orang terlalu ramai dengan tempat mandi yang sempit jadi "PLAN B" mula lah keluar dalam kepala nie.
Dari Gunung Pulai kami melalui jalan lama ke Kulai , rupanya pemandangan gunung-ganang di sini sangatlah cantik heh....Sampai di Kulai mulanya ingin terus ke Desaru , tapi bertukar lagi rancangannya ke Hutan Lipur Gunung Belumut.
Dan inilah hasilnya setelah menempuh 2jam perjalanan (walaupun tersesat-sesat) akhirnya tiba di sini.
Suasana redup,orang pun tak ramai memang sesuai lah dengan kami semua.Amik gambar dulu depan pintu masuk.Untuk pengetahuan semua tiada bayaran di kenakan untuk masuk ke sini.Cuma pastikan lah menjaga kebersihan di sekitar jangan membuang sampah merata-rata.
Sampai je dah lapar.Mau tak nya dah dekat 150 petang baru tiba sini.Terus bentang tikar dan letak makanan dan makan.Tak ingat lain dah.Nampak tak sampah di sebelah kerusi Ashlina , Lehan dan anak dia duduk tu? Inilah yang di katakan masyarakat yang kurang kesedaran sivik.Masa kami tiba sampah tu memang terabai dan tidak di buang oleh pengunjung sebelum kami.satu perkataan buat mereka "PENGOTOR".
Budak-budak pantang nampak air terus terjun ke sungai.Nanti bila dah lapar pandai la diaorang naik nak makan.

Si ibu-ibu sibuk menguruskan makan anak-anak.Menu makan kita hari ini ada karipap & kueh roti sambal RN , Mee Goreng Jannah , Nasi Lemak Ashlina , Nasi putih ayam sambal Bonda Ros dan roti-roti.Semua kami kongsi untuk makan bersama.
 Dah kenyang sambung terjun dalam sungai balik.Amboi-amboi berpeleseran bukan main lagi yea Bonda Ros dan anak-anaknya.
 Tak jauh dari tempat kami ada jambatan gantung untuk menyeberang ke sebelah.Tak lah panjang mana pun tapi sangat sesuai lah untuk bergambar.
 Ok,satu lagi gambar dari atas.Nampak tak jernih kan airnya...Dah lah jernih sejuk pulak tu.
 Air dari denai dan sungai ini datangnya dari Gunung Belumut.Orang kata ada air terjun cantik kat dalam hutan nie.Jika pandai masuk dan mahir dalam hutan pasti jumpa.
 Kat dalam sikit dari tempat kami mandi ada laluan sungai lagi.Dah macam kolam renang budak-budak pulak rasanya. 
 Air kat sini bak hang bukan main sejuk lagi.Memang terbaik air dari gunung katanya. 
 Masa untuk mak-mak mandi pulak dengan anak-anak.
 Ini adalah gambar selepas turun sungai mandi.
 Dan ini lah muka waktu tiba sebelum berdebus dalam sungai.Walaupun tak bawak baju lebih, mandi tetap mandi.hahaha. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget