Saturday, February 3, 2018

Explorace kita di Bukit Payong

Explorace Selamatkan Bukit Payong ini julung julung kalinya di adakan.Selain untuk beriadah ia juga memperkenalkan kepada umum tentang ke indahan Bukit Payong yang terletak di Parit Sulong Batu Pahat ini.Acara ini di anjurkan oleh NGO Selamatkan Bukit Payong kerana membantah tempat ini untuk di jadikan tempat pelupusan sampah. 
RA tahu tentang acara ini pun dari rakan RA di Muar.Bayaran masuk ialah RM50 untuk 1 kumpulan.Setiap kumpulan mesti mempunyai 2orang peserta.RA satu kumpulan dengan Azlan rakan RA dari Muar.Acara bermula jam 830 pagi ini turut mendapat sambutan dari pelbagai persatuan.
Dah nama pun explore (jelajah) , memang teruklah kami kena jelajah dan cabaran yang kena buat.Antara cabaran yang RA dan peserta lain kena tempuh ialah membawa bersama telur sebiji untuk setiap kumpulan mendaki Bukit Payong dari atas hingga lah turun ke bawah semula.Tapi sebelum tu kami kena jawap soalan-soalan menguji minda dahulu.Kira Explorace ini ala-ala Amazing Race yang kat TV tu lah.Nampak tak si Lan dah tercungap-cungap.hehe 
Inilah dia pemandangan dari atas Bukit Payong.Ini belum sampai ke puncaknya lagi.Ramai jugak budak-budak yang pertama kali naik muntah-muntah dan kejang kaki. 
Sempat RA bergambar di batu-batu besar sebelum tiba di puncak Bukit Payong.
Akhirnya setelah berhempas pulas RA tiba di puncak Bukit Payong.Sementara menunggu Si Lan tiba RA bergambar lah sekejap di sini.
Pemandangan di atas puncak Bukit Payong ini sangatlah cantik.Sayang jika di tarah untuk di jadikan tempat pelupusan sampah.RA jugak turut membantah.
Beberapa pemandagan dari Bukit Payong yang RA dapat rakamkan.Memang menarik dan cantik tempat ini.Subur menghijau dari atas puncak.
Ketinggian Bukit Payong adalah sekitar 250meter - 300 meter tetapi di awal pendakian agak mencanak jugak.
Selesai turun dari Bukit Payong kami di suruh ke kampung sebelah pulak.Kena naik bukit sedikit dan di kehendaki meletupkan belon yang tergantung itu dengan anak panah.Anak panah pulak diaorang kasi cuba 3batang je.Kalau tak kena belon kami kena denda isi tanah dalam kampit anak pokok...Alamak seksanya sebab RA panah tak kena belon tu hehehehe.

Dah selesai tugasan memanah dan mengisi tanah kami kena turun ke kampung berhampiran untuk menangkap ikan keli pulak...Si Azlan la kena buat sebab RA tak reti tsangkap ikan guna tangan.hahaha...Selesai tugasan tu kami kena menganyam atap rumah pulak dengan daun pokok kelapa...adehhh...Ingatkan dah selesai , cabaran terakhir kena harung anak parit untuk mencari 7 guli.Memang betul-betul diaorang ini dera kitaorang.Nak harung kena merangkak-rangkak pulak tu.
Akhirnya selesai juga tugasan RA walaupun kumpulan kami tidak mendapat tempat 10 terbaik tetapi RA puas hati dapat menyertai acara ini.Habis je acara kami semua ke tandas sekolah agama berhampiran untuk mandi dan membersihkan diri.
Takpe lah janji dapat menimba pengalaman dan keseronokkan dengan peserta-peserta acara ini.Moga acara ini di buat setiap tahun sebab ianya bagus untuk merapatkan silaturahim.Tahniah buat penganjur progrem ini.Moga Bukit Payong dapat di selamatkan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...