Tuesday, May 1, 2018

Di Muara Sungai Skudai

 Ok buat semua yang tak tahu kat mana nak pergi jika ke Johor Bahru kat sini RA nak beritahu satu tempat yang istimewa buat pembaca pembaca blog RA.Sebenarnya tempat ni dah lama ada kat JB cuma tak ramai yang tahu.Dulu perkampungan kat sini ramai penduduk tapi ada yang berpindah dek pembangunan pesat di Teluk Danga,Kampung ini bernama Kampung Bakar Batu Danga.Terletak di antara muara Sungai Skudai di hadapanya dan Sungai Danga di belakangnya.
Di atas kampung ni di bina jambatan yang menghubungkan antara Lebuhraya Sultan Iskandar dengan Danga Bay.Nampak tak belakang RA tu? Itulah jambatannya.
Wah Kak Ros dan Abang Mad pun nak jugak gambar kat situ.

Gambar ini di ambil dari atas tebing kampung ini.Untuk ke kampung ini anda kena memasuki simpang lampu isyarat di Taman Sutera Utama dari Taman Perling.Kemudian terus masuk ke dalam nanti jumpa lah kampung nie.

Ada banyak lokasi-lokasi menarik di sini.Terserah bagaimana anda melihatnya.Tapi kat atas tebing dan pokok mati ini adalah lokasi kegemaran RA.

Dia pun nak jugak.....
Ini lokasi betul-betul di bawah jambatan Lebuhraya Sultan Iskandar

Kat depan tu kena bagi siapa yang nak memancing boleh lah bawa kail di sini.

Ini pulak lokasi di belakang kampung iaitu di Sungai Danga.
Masa gambar ini di ambil air tengah surut.
Ok ini pulak lokasi di kampung orang asli.Depan tu pulau buatan dengan beberapa banglo yang berharga jutaan ringgit untuk di jual.
Dapat tengok je lah dari sini...

RA belanja lagi beberapa gambar yang kami ambil dari jeti nelayan orang asli ini.
Tak pasti sama ada kampung ini akan di kekalkan atau kemudian nya luput di telan zaman dek pembangunan pesat di Teluk Danga.
Pada sesiapa yang cintakan alam bolehlah bergambar banyak-banyak kat sini.
Harap-harap kampung ini dapat di bangunakan menjadi tempat tarikkan pelancongan bagi menjana pendapatan penduduk orang asli kat sini.

RA rasa tempat ini ada potensi untuk di bangunkan bersama penduduk tempatan.Cantik kawasan ini dan banyak gambar boleh di abadikan menjadi kenang kenangan.
Kat belakang tu Country Garden dan beberapa kondo-kondo mewah persisir sungai yang siap di bangunkan.Harap - harap kampung ini di kekalkan tradisinya.
Jambatan belakang tu yang menghubungan Lebuhraya Iskandar terus ke Kota Iskandar dari Johor Bahru.Bagi yang nak ke sini boleh lah ikut informasi yang telah RA berikan tadi.Jangan lupa ambil gambar sebanyak mungkin untuk kenangan.Nak buat untuk album kawin pun cantik kat sini.
 

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....