Sunday, March 25, 2018

Hari Terakhir di Tanjung Pinang

Malam semalam lepas kami balik dari Pulau Beralas Pasir sempat lah kami semua singgah makan malam di Melayu Square nie.Makan lauk asam pedas orang sini katanya.Ikan Merah Asam Pedas kat sini boleh tahan juga sedapnya tetapi mungkin di olah manis sedikit mengikut citarasa masyarakat di sini.Harga makan malam kami semalam sekitar RM60 untuk 4orang makan.Ada sayur , telur dan otak-otak.
 Pagi minggu di Pekan Tanjung Pinang jalan-jalan utama di hadapan Melayu Square hingga ke bangunan kerajaan seperti di gambar atas akan ditutup untuk motor,kereta dan lori.Hanya basikal dan di benarkan berada di jalan raya.Masyarakat di sini melakukan riadah dengan berlari , berjalan kaki dan ada yang mengikuti tarian zumba yang di aturkan oleh pemerintah di sini.
 RA dan Lenny, kami pagi - pagi ikut serta tengok kemeriahan di sini.Sambil-sambil tu kami berjalan kaki menuju ke Pekan Tanjung Pinang untuk membuat "boarding pass" feri pulang ke JB.Sempat lah singgah gambar-gambar sebentar di Laman Boenda nie.
 Haa kat belakang tu Pulau Penyengat.Jarak cuma 1km je dari Pekan Tanjung Pinang.
 Pulau Penyengat yang mempunyai 1001 sejarahDari kejauhan kelihatan nelayan mencari rezeki
 Bot -bot besar ikut serta.
 Haa nie lah yang RA katakan tadi.Nak buat "confirm" tiket a.k.a Boarding pass di kenakan bayaran RP170,000 dekat dekat RM50 seorang walaupun kita dah ada tiket balik tetap kena ke agent feri untuk buat "boarding pass" ni.Buat duit betul diaorang nie yea.
 Feri tengahari tak jalan katanya sebab rosak.Satu hari cuma ada 3feri sahaja untuk ke Johor Bahru.Feri pertama bertolak pagi jam 8.Feri kedua bertolak jam 12tengahari dan feri ke 3 bertolak jam 4petang.Jadi kenalah kami semua bertolak jam 4petang gamaknya.Perjalanan nak balik hotel tu sempatlah bergambar lagi hehehe.Air laut tengah surut pagi ni.
 Memandangkan kami ada banyak masa lagi , jadi lepas berkemas-kemas bag , kami semua ke Pasar basah Tanjung Pinang untuk melihat bagaimana suasananya di sini.Orang sini panggil pasar pagi.Haa tengok tu hasil tangkapan laut yang di jual di sini.Semuanya segar-segar baru turun dari laut.RA paling tertumpu kat Udang Galah tu.Harga sekilo di sini cuma sekitar RM30 jek.Nasib baik lah RA bukan jenis peminat udang.Ikan-ikan di sini juga murah-murah tau.Kalau nak beli boleh beli dalam jumlah yang banyak kemudian pek kan dalam kotak berisi air batu dan bawa balik ke JB.
 Selain hasil laut ada , ada sayur-sayuran , buah-buahan dan paling banyak di jual ialah petai dan jering.Siap yang dah kopek pun ada.
 Buah salak memang banyak kat sini.Kupang,Ikan kering dan siput pun ado...
Haa beginilah keadaan di belakang pasar tepat mana bot-bot nelayan memunggah hasil tangkapan mereka.Perghhh sampah sarap jangan cakaplah , banyak tersangkat kat celah celah bawah kayu tu.Lagi satu kerang-kerang kat sini saiznya besar-besar tau,kalah yang kat JB.
 Untuk yang nak membeli belah baju-baju dan busana boleh lah ke pasar kain yang tak jauh dari pasar ikan.Kat sini leh beli telekung , baju kurung , kain , langsir , bag tangan dan macam-macam lagi lah.
 haa tu dia geng Cik Kuntum tengah memilih baju sambil membawang hehehehe
 Agak-agak dah pukul 12tengahari kami balik ke hotel untuk mengambil bag kami dan bersiap-siap untuk daftar keluar.Sempat lagi 2orang makcik nie merayap depan hotel tengok jualan kerang dan lokan di situ.Katanya harga kerang siap rebus dan masak cuma RM15 je sekilo.Murah kan?
 Tapi makan tengahari kami bukan kerang rebus.Kami ke Restoran Nasi Padang Sederhana yang tidak jauh dari hotel untuk makan di sini.Menu yang kami pilih biasa-biasa je.Telur goreng , Gulai Sayur Nangka,Ayam kari dan tempe goreng belado.
Air kami Teh O beng dan mereka sediakan pemanis agar-agar untuk kami.Nak tahu berapa harga makan tengahari kami? sekitar RM 75 untuk 4orang.Agak mahal juga yea.Oklah perut dah kenyang hati dah senang kami segera ke jeti untuk mengambil feri pulang ke Johor.Alhamdulillah selamat tiba di Terminal feri Stulang Laut pada jam 7malam.