Saturday, January 27, 2018

JJNM Asam Pedas Kampung Sungai Melayu

J.J.N.M & J.J.H.M
JALAN - JALAN NAK MAKAN & JALAN JALAN HUJUNG MINGGU

RESTORAN ASAM PEDAS KG.SUNGAI MELAYU
Hujung minggu kembali lagi.Lama dah tak makan asam pedas jadi hari ini RA akan ke sebuah lagi restoran Asam Pedas yang terkenal di Nusajaya iaitu di Restoran Asam Pedas Kg.Sungai Melayu.Terletak tidak berapa jauh dari Kota Iskandar dan tempat ini agak pendalaman sedikit kerana kita kena melalui ladang kelapa sawit untuk sampai ke sini.
 Pemandangan di sini memang mengasikkan.Memang sesuai untuk makan tengahari dan malam sambil di tiup angin sungai dan Selat Johor.Kampung ini dah lama wujud cuma tak ramai yang tahu sebab ianya agak terpencil sedikit.
 Dari tepi sungai ini kita boleh melihat tersergamnya kondo-kondo persisir pantai di Country Garden.Kampung ini di nobatkan sebagai kampung eko pelancongan dan anda boleh menyewa bot untuk melihat kunang-kunang (firefly) di waktu malam atau menyusuri sungai dan Selat Johor untuk melihat pemandangan di sini.
 Haa ini lah Asam Pedas yang RA perkatakan awal tadi.Selalunya ikan yang di gunakan mengikut musim.Tapi selalunya Ikan Merah,Ikan Kaci dan Ikan Pari biasa di gunakan di sini.Ikan Tengiri dan Ikan Kaci kena ikut keadaan dan musim lah gamaknya.
Kupang di sin pun sedap sebab di ternak di rakit-rakit berhampiran.Memang segar dan lazat.Jumlah harga makanan kami untuk hari ini ialah RM165.00.
1 mangkok asam pedas ikan merah 
1 mangkok asam pedas ikan pari 
2 pinggan kupang rebus serai
2 pinggan sayur kailan ikan masin
2 pinggan telur dadar
Nasi dan air untuk 13orang makan.
Makan pada waktu tengahari dengan udara sungai yang nyaman pasti membangkitkan selera.Inilah antara para pelakon-pelakon yang menjayakan blog RA hari ini...Katanya lepas ini nak jalan-jalan di Puteri Harbour pulak.
 Ok perut dah pun kenyang jadi mari kita ke Puteri Harbour pulak.Jalan-jalan di sini tak sah kalau tidak bergambar kerana banyak tempat menarik yang boleh di abadikan untuk di jadikan kenangan.
 Oh yea Puteri Harbour ialah sebuah pelabuhan kapal-kapal pelayaran mewah yang di kelilingi oleh hotel-hotel , marina , taman tema Hello Kitty , Pangsapuri mewah dan terminal feri.Tengoklah aksi-aksi pelakon pelakon blog RA nie,semua nak bergambar mengalahkan artis.
 Eleh cakap orang konon...dia pun sama.hehehe...(bukan selalu pun) 
 Ni antara aksi pelakon-pelakon tambahan merangkap model tudung Neeeeefalfa... 
 Masing-masing tak mahu kalah. 
 Singgah sekejap di restoran atas bumbung Hotel Jen Putri Harbour.Kat atas ini pemandangan memang cantik boleh nampak selat Johor dan lido dari atas nie.Kat atas ini juga ada kolam renang terbuka khas untuk tetamu hotel sahaja.
Baiklah sebelum pulang inilah aksi aksi mak-mak dan anak-anak riang ria sebab tak lama lagi nak cuti Raya Cina kan.Nanti kita jumpa lagi minggu depan yea...ta-ta.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...