Tuesday, December 12, 2017

Kashmir Yang Mempersonakan

Akhirnya masa yang di tunggu-tunggu telah pun tiba.Hari ini RA akan bertolak ke India untuk melawati Kashmir , Delhi dan Agra selama 10hari.Segala persiapan dah di buat awal bagi mengelakkan sebarang kesulitan di sana nanti.Wang India Rupee pun dah RA siap-siap tukar di sini.Penerbangan RA ialah penerbangan petang dengan mengunakan pesawat Malaysia Airlines.
 Dari JB kami bertiga iaitu RA sendiri , Kak Hamidah dan anaknya Nabihah.Sementara dari KL cikgu Rosnah dan bekas anak muridnya Manja.Kami pergi berlima dan berjumpa di KLIA untuk menyambung penerbangan dari KL ke Delhi.Penerbangan mengambil masa 5jam 30minit.Alhamdulillah kami selamat sampai di lapangan terbang antarabangsa Delhi jam 950malam.
Memandangkan tiba lewat di Delhi tiada penerbangan dari Delhi ke Srinagar (Kashmir).Jadi kami semua di bawa oleh agent untuk bermalam di hotel dekat Delhi.Sampai hotel dah dekat jam 1130malam sebab jalan-jalan kat Delhi nie sesak teruk.RA dapat kunci bilik terus mandi dan tidur.
Jam 7pagi kami semua turun ke bawah bersama-sama bag bagasi untuk daftar keluar dan bersarapan.Menu pagi hari ni ialah "Indian Breakfast".Capati , Roti nan , nasi putih , puri dan kuah kari.ammmahhhhh.....
 Sempat lagi diaorang nie bergambar depan hotel.Inilah hotel kami di Delhi.Rupanya di sekitar kawasan hotel ini terdapat banyak kedai-kedai emas dan permata.Ok Challo battey kita ke lapangan terbang nanti tertinggal pesawat pulak.
Tiba di lapangan terbang terminal 3 kami di beritahu penerbangan kami di tunda.Sepatutnya kami bertolak 1030pagi tetapi di lewatkan 1jam kerana salji tebal di Srinagar.
 Akhirnya setelah di tunda sejam penerbangan di teruskan tetapi pesawat kami terpaksa berlegar-legar di ruang udara Srinagar selama sejam kerana salji masih lagi turun di Srinagar.Alhamdulillah pesawat kami selamat tiba di Srinagar jam 230petang iaitu lewat 2jam 30minit seperti yang di jadualkan.Lapangan terbang Srinagar ialah satu-satunya lapangan terbang jika hendak ke Kashmir.Kawalan keselamatan di sini amat ketat kerana anda akan melihat begitu ramai tentera berjaga di dalam dan luar lapangan terbang.Ianya selamat dan berikan kerjasama jika anda di sini.Pemandu kami siap menunggu di luar lapangan terbang dan terus membawa RA dan yang lain-lain untuk meneruskan lawatan
 Inilah keadaannya bandar Srinagar.Rumah-rumah di sini agak besar dan menurut pemandu pelancong kami setiap rumah mempunyai lebih dari 2-3 keluarga.Dari anak , pakcik , adik beradik semua tinggal di rumah yang sama.Hebat kan hubungan kekeluargaan mereka...
 Bandar Srinagar ini di kelilingi oleh pergunungan Himalaya dan pada musim sejuk yang RA tiba hari ini akan kelihatan salji memenuhi pergunungan Himalaya ini.
Video ini RA buat khas tau.
 Lawatan pertama yang akan di lawati ialah ke "Taman Chashme Shahi".Untuk ke taman ini kami melalui tepi Tasik Dal yang cukup terkenal di dunia ini.
 Tasik yang berlatar belakang kan pergunungan Himalaya ini cukup indah.Kami bernasib baik kerana dapat melihat pergunungan Himalaya dengan jelas petang ini sebab pemandu pelancong cakap dari pagi sampai ke tengahari tadi salji turun dengan lebatnya di Srinagar.
 SubhanAllah indah sungguh ciptaan mu.Memang tak rugi datang ke sini.
Pemandangan demi pemandangan di sajikan untuk kami saat tiba di sini
 Akhirnya selamat tiba di sini.Taman bunga ini ialah di bina semasa pemerintahan Shah Jahan dan di hadiahkan untuk putera sulongnya iaitu Dara Shikoh.Taman ini juga di beri nama "The Royal Spring" kerana di bina pada musim bunga.Terdapat air mata air di atas taman ini dan airnya boleh di minum terus.Penduduk di sini menganggap tempat ini suci dan tidak di benarkan membasuh kaki di sini.
 Salji mulai mencair dan matahari petang mulai menyinar saat kami tiba di sini.Tapi latar belakang pergunungan di sini masih lagi bersalji tebal.
 jakun sekejap bila nampak salji.Tak pe ini baru permulaan sebab kami masih belum ke kawasan pergunungan lagi.
 Wah seronok sungguh cikgu dan anak murid ini ya.Manja pertama kali main salji katanya.
 Kawasan di sini pasti lebih indah pada musim bunga.
 Sambung lagi Manja dan Cikgu Ros bergambar.
 RA belanja beberapa keping gambar yang RA rakamkan di sekitar taman ini untuk pembaca.
 Luas kawasa ini dikatakan sekitar 1 ekar dan di buka pada tahun 1632.
 Giliran RA pula untuk bergambar
 Nak turun ke bawah ini kena berhati-hati sikit kerana agak licin.Salah seorang dari kami dah terduduk jatuh pun tadi masa nak turun di sini.
 Terdapat 3 taman kesemuanya di Srinagar ini dan Chashme Shahi ini adalah yang paling kecil dari 2lagi taman yang lain.
 Gunung kat belakang tu namanya Gunung Zabarwan.Taman ini dapat banyak sentuhan dari arkitek di Iran dan ianya persis Taman-taman bunga di Parsi.
Haa kat tempat letak kereta di bawah ini banyak kedai-kedai cenderahati yang boleh di beli.Tapi memandangkan kami semua dah tak tahan nak buang air kecil kami teruskan perjalanan ke restoran untuk makan tengahari (sebenarnya dah nak masuk petang pun).
Kami makan di salah sebuah restoran berhampiran Taman Chashme Shahi.Nama restoran ini Sunset Boulevard,macam mat salleh katanya.Sementara menunggu makanan yang di pesan tiba dapat lah kami bertunafoto dan membuang air kecil yang dah lama kami tahan semasa di lapangan terbang lagi hehehe.

Menu makan tengahari termasuk dalam pakej harga yang mereka bayar kepada RA.Ada Nasi Goreng Cina , Nasi beriani kambing , ayam tandori dan kari telur.
 Jemput makan yokkk....memang menjanjikan lah.
 Makan terpesan lebih.Mula memang nampak lapar bila dah banyak tak terlarat nak makan pulak.Jadi kami bungkus dan bawa balik untuk makan malam pulak nanti.
Perut dah kenyang mari kita teruskan lawatan ke tempat yang lain pulak.
Kali ini ke Taman Bunga Nishat Bagh , iaitu taman bunga ke 2 yang terbesar di Srinagar.Keluasannya ialah 46ekar dan di sinilah RA bertemu dengan beberapa pelancong dari Malaysia.
Taman Nishat Bagh di dalam bahasa hindi bermaksud taman sukacita dan masih berkonsepkan senibina parsi.
 Taman ini betul-betukl mengadap Tasik Dal iaitu tasik terbesar di Srinagar.
 Hari semakin senja saat dan ais di ats taman ini mulai mencair.Kami beransur pulang kerana sudah penat bergambar dan berpeleseran di sini.
 Dalam perjalanan pulang pemandu pelancong kami membawa singgah ke salah sebuah kedai permaidani.RA tak jadi beli sebab permaidani di sini harganya sangat lah mahal kerana kebanyakkannya buatan tangan dan berkualiti tinggi.Kami meneruskan perjalanan ke pasar buah untuk membeli buah delima dan buah tin yang saiznya agsak besar.Selesai membeli kami ke perhentian bot di hadapan Tasik Dal untuk bermalam di "BoatHouse".Dingin sungguh suhu malam ini di tambah dengan suhu tasik sejuk memang la agak mengigil sedikit.
 Akhirnya hampir 30minit menharungi tasik dengan bot kami pun tiba di penginapan kami.Inilah ruang dalam boathouse kami.Cantik kan....di khabarkan hanya kami berlima sahaja yang bermalam di sini.Jadi satu boathouse ini milik kami yeahhhhhh.....Boathouse ini terbahagi kepada 4 bahagian.Ruang tamu , ruang makan , ruang balkoni dan ruang bilik yang mempunyai 6bilik kesemuanya dan 3bilik darinya menjadi milik kami.
 Inilah dia bilik RA untuk malam ini...Cantik kan.....Di atas tilam ini ada tikar pemanas bagi menghilangkan rasa sejuk.Penghawa panas juga di sediakan di dalam bilik ini jadi tidaklah sejuk sangat.
 Di ruang tamu agak sejuk sedikit sebab mereka hanya menyediakan penghawa mudah alih sahaja.Jadi tiap kali kami keluar ke ruang tamu kami kena pakailah baju tebal.
 Makan malam akan di sediakan oleh pelayan boathouse di ruang makan pada pukul 8malam.Jadi sementara menunggu makanan siap boat house kami ini di singgahi oleh beberapa jurujual yang ingin menjual barangan jualan mereka.Setiap jurujual menjual 1jenis barangan.Ada yang datang menjual kain.kotak perhiasan , kayu dan patung ukiran , cenderahati dan ada juga yang jual barang kemas.
 RA cuma beli kain dan baju sahaja.Samalah dengan yang lain-lain.Kain-kain di sini sangat cantik dan murah harganya.
Satu set kain untuk di buat baju berharga sekitar RM35-RM60 bergantung dengan jenis kain.Banyak pulak yang nak kena beli nie.Oklah cukuplah tu tak larat nak layan penjual-penjual nie
Akhirnya RA suruh penjaga boat house ini menutup pintu dan segarakan makan malam.Menu makan malam tak sempat pulak amik gambar maklum lah masing-masing dah kelaparan.Tapi lauk kari mesti ada disetiap menu kami.Kari lagi la nampaknya.Lepas makan perut pun dah kenyang mula lah nak cari bantal dan selimut untuk tidur.Kita sambung perjalanan esok di halaman yang lain yea...SELAMAT MALAM.