Monday, August 28, 2017

SMK Serian ke Penghujung Benua Asia

Hari ini lawatan di teruskan ke Tanjung Piai yang juga di kenali sebagai "Penghujung Benua Asia".Perjalanan dari Johor Bahru mengambil masa sejam 20minit untuk tiba di sini.Pasti jangan melepaskan peluang untuk bergambar di mercu tanda di sini. 
Kawasan Tj Piai ini adalah kawasan hutan pokok bakau terbesar di Malaysia yang mempunyai tarikkannya yang tersendiri.Laluan ini di bina untuk para pengunjung menikmati dan merasai pengalaman di hutan paya bakau yang sebenarnya.
Terdapat beberapa pelantar di sediakan.Antaranya pelantar jeti , Pelantar dataran Penghujung Benua , Plantar memancing dan juga pelantar pemerhati burung.
Lawatan perlu di abiskan dengan bergambar di pelantar paling hujung benua asia ini yang berada kira-kira 1.5km dari pintu masuk Taman Negara Tj Piai.
Jangan lupa juga bergambar dengan Papan Instagram di sini.Ada sijil lawatan di sediakan oleh pihak Taman Negara dengan bayaran RM5 sekeping.Jadi jangan lupa untuk mendapatkannya.
Makan tengahari pastinya di Tanjung Piai Resort tidak berapa jauh dari Taman Negara Tj.Piai.
Di resort ini juga ada di sediakan ruang solat dan juga tandas.Jadi selepas makan kami yang muslim menunaikan solat Zohor di sini.
Sebelum pulang ke hotel , mereka semua di bawa singgah ke Forest City Nusajaya untuk menyaksikan pembangunan bandar terancang di Johor.Terima Kasih dari pihak Riodenaz Enterprise kepada pihak Sekolah Menengah Serian Sarawak di atas kepercayaan yang di berikan kepada saya bagi mengatur acara lawatan mereka di sini.Moga kita akan bertemu lagi di lain masa.

Sunday, August 27, 2017

SMK Serian ke Singapura

 Pagi ini selepas bersarapan di hotel kami semua bersiap untuk ke Singapura.Lawatan pertama pasti nya ke Bugis Street untuk membeli belah.Pemandu pelancong kami sudah siap menanti kami di sana.Tepat jam 930am kami tiba di Bugis Street.Sejam setengah di peruntukkan di sini untuk membeli belah.
 Jam 1145pagi kami semua bertolak ke Arab Street untuk makan tengahari di sini.Restoran yang di tuju pastinya Restoran Murtabak Singapura Zam Zam.
 Nasi beriani dan Murtabak di sini memang terkenal seantorio Singapura.Sedap dan menjanjikan.
 Jam 12tengahari adalah waktu puncak dan sibuk di sini.Nasib baik tempahan meja telah di buat seawal 2hari.Jika tidak memang kena tunggu orang bangun la baru dapat meja makan.
 Setiap meja di hidangkan dengan sepinggan Beriani Ayam seorang dan 1 Murtabak bersaiz L untuk di kongsi 4orang.Biar puas dan kenyang makannya.
 Selepas makan tengahari kami solat Zohor di Masjid Sultan yang berhampiran dengan restoran ini.Lawatan di teruskan ke Istana Kampung Glam juga berhampiran dengan Masjid Sultan.
 Istana ini sekarang di jadikan tapak warisan Melayu dan muzium.Sebahagian lagi di jadikan restoran dan tempat penginapan.
 Lawatan seteruskan ialah ke tempat paling popular di Singapura iaitu di Taman Merlion yang berlatar belakang kan Marina Bay Sands dan Kota Metropolitan Singapura.Gambar ini di ambil sementara menanti bas kami tiba untuk ke destinasi seterusnya.
Seterusnya ke Garden By The Bay.Haa di sinilah terdapat pelbagai spesis pokok-pokok khatulistiwa yang di buat dalam bentuk taman.
 Menara-menara di namakan "SUPER TREE" dan ianya akan mengeluarkan cahaya pada waktu malam.
 Yang kat belakang cik cikgu cikgu ini tu pula namanya "Flower Dome".Nak masuk dalam tu kena bayar sekitar S$25 kalau tak silap RA.Kat dalam tu bersuhu sejuk dalam 20-25'C. 
 Di sekitar Super Tree ini ada pelbagai pokok-pokok yang di tanam.Antaranya taman Kaktus ini.
 Memang menakjubkan serta terkesima bagi siapa-siapa yang pertama kali ke sini.
 Lawatan terakhir kami adalah ke Pulau Sentosa.Nak amik gambar di hadapan mercu tanya Universal Studio katanya.
Selain itu sempat jugalah kami jalan pusing-pusing di sekitar Pulau Sentosa untuk melihat apa yang menasik di sini.Patung Merlion ini adalah yang paling terbesar terletak di sini.Lawatan hari ini berakhir jam 5petang dan kami semua pulang semula ke Johor Bahru melalui laluan Link ke 2 di Gelang Patah bagi mengelakkan tersangkut di kesesakan kat Tambak Johor.Makan malam kami di Restoran D'kayu Manis dan menu utamanya Nasi Arab.ramai pelajar-pelajar Cina tak makan sebab tak tahan pedas katanya...Tunggu lawatan kami di esok hari pula nanti yea.

Saturday, August 26, 2017

Luar Biasa hebat SMK Serian Ke JB

 Hari ini RA ada tugasan baru iaitu sebagai perancang lawatan bagi SMK Serian Sarawak.Persiapan telah di buat hari ini untuk menjemput mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai.Mereka akan melakukan lawatan selama 4hari 3malam di Johor Bahru dan Singapura.Tiba dengan penerbangan Air Asia tepat jam 930am.Selepas mengambil bagasi , sesi gambar berkumpulan di buat.Ramai juga rombongan kali ini ada dalam 39orang kesemuanya termasuk guru dan murid-murid.Rombongan kemudiannya di bawa ke Johor Premium Outlet untuk membeli belah di sini.
 Tepat jam 12tengahhari rombongan berkumpul dan bertolak ke Adda Height untuk makan tengahari.Makan tengahari kami hari ini di Restoran Belanga 1 Bistro.Menu pulak Ikan masam manis , Ayam masak lemak cili api , Kangkung goreng , tempe masak kicap , ulam-ulam  dan pelbagai aneka kueh mueh dan manisan.
 Alhamdulillah tempat makan selesa dan berhawa dingin.Sesuai untuk membuat majlis makan di sini.Harga pun sangat berpatutan.Selesai sahaja kami makan hujan renyai-renyai pun turun.Lawatan di teruskan ke Kolej ERT Vokasional Azizah di Larkin.Ada lawatan kerja dan bertukar-tukar pengalaman dengan pelajar dan guru-guru di sini.
 Kami bernasib baik saat bas rombongan tiba baru lah hujan turun dengan lebatnya.Nasib baik semua peserta telah masuk kedalam sekolah.
 Lama juga perbincangan mereka di sini.Hampir 2jam baru melihat mereka semua kelur dan bergambar bersama.Minum petang mereka di taja oleh Kolej Vokasional ini di salah sebuah restoran milik kolej di belakang perkarangan Kolej.
 Kafe ini di uruskan sendiri oleh pihak pengurusan kolej.Ia di namakan "Azizah Boutique Cafe" dan di buka untuk tempahan bagi majlis-majlis keramaian mahupun majlis-majlis persendirian.Menu dan harga yang mereka tawarkan pun agak berpatutan.Selain menjamu pelajar dan guru SMK Serian , pihak kolej di sini juga ingin memperkenalkan pengurusan kafe mereka.
 Kafe ini sangat menarik,berada di lokasi yang tidak sibuk ,serta banyak tempat meletak kereta.Lokasi hanya di belakang Kolej ERT Vokasional Azizah Larkin dan berwarna biru.
 Antara menu-menu yang mereka sediakan.Di luar kafe ada menjual "Ais Blanded" juga.
 Meja "VIP corner" ini di sediakan oleh guru-guru.Persis berada di hotel pulak kan.
 Menu minum petang yang mereka sajikan bagi menjamu tetamu mereka di sini.
 Di samping membuka kafe ini ia juga dapat memberi pengalaman bekerja yang berguna bagi pelajar-pelajar di koleh ini.Jam 5petang kami bertolak pulang ke Hotel.
 Tetapi sebelum itu kami singgah ke Dataran Mahkota di Hadapan Istana Bukit Serene untuk bergambar di mercu tanda yang popular di JB sekarang.Selesai sahaja bergambar di sini , mulalah bertolak di hotel penginapan mereka di JA Residence Hotel JB.Makan malam menanti mereka jam 8malam. 
 Makan malam tidaklah berapa jauh dari hotel.Makan makan di Restoran Fork & Dagger by Agora di Pasar Karat berhadapan hotel mereka.Makan malam ala Hipster katanya.
Menu makan malam juga ala-ala barat iaitu , Lamb chop dan Chicken chop, Nanchos , kentang goreng dan beberapa menu sampingan yang lain.Selepas makan malam mereka semua berpecah untuk membeli belah di Pasar Karat.
Inilah pemandangan dari bilik hotel yang mereka berkampung selama 3malam iaitu Hotel JA Residence.Esok ada lawatan ke Singapura menanti mereka. 
 

Sunday, August 6, 2017

Selamat Tinggal Cameron

Pagi ini kami semua bangun selewat jam 8pagi.Maklumlah semalam dah kepenatan mendaki gunung Irau.Sadar-sadar je dah terlajak subuh.Terus bersiap kemas-kemas barang dan menunggu geng-geng lain selesai mengemas.Kami turun ke Pekan Berincang untuk mencari sarapan pagi di salah sebuah medan selera di sini.Ada jual Lontong terus RA pesan dan menikmatinya.Boleh lah bagi 3setengah bintang untuk menu Lontong tu.Yang lain ada yang makan Nasi Lemak dan tak kurang pula makan nasi campur.Tekak pagi-pagi macam tak berselera la pulak haha.
 Dari Berincang RA ke pasar pagi membeli oleh-oleh untuk di bawa pulang.Ternyata harga di pasar pagi di sini lebih murah dari harga di pasar malam berhampiran "Homestay" kami.Perjalanan tidak habis di situ saja , Cip kita Abang Anuar ajak turun ke pasar sayur tidak jauh dari Tanah Rata , katanya harga sayur dan bunga kat sini murah.Maka singgah lah kami sekejap di sini selebihnya banyak di habiskan dengan ber "selfie" dan ber "wefie"
 Masih lagi dalam perjalanan turun dari Cameron Highland.Kami singgah pulak ke Lata Iskandar.Nak tengok air terjun di sini katanya.Letak kereta jauh sedikit sebab kereta agak penuh memparkir di sini.
  Beberapa sesi pengambaran di mulakan.Antara bekas-bekas supermodel yang dah bersara.
 Teknik kamera di mana raksasa ingin menangkap orang kecil. 
 Ini salah satu pengambaran drama "Cinta ku di Cameron Highland".Saja tak mau tunjuk muka pelakon-pelakonnya dulu.Malu katanya.
 Air tejun kat sini sejuk ya amat kengkawan.Kalau berkesempatan ke sini datanglah singgah dan mandi di sini.Kali terakhir RA ke Cameran masa umur 11tahun ikut rombongan sekolah.Ada lalu kat tepi air terjun nie tapi kami semua tak berhenti sebab bas sekolah tak leh berhenti di sini.Kali ke dua ke sini pun tak mandi sebab kesuntukkan masa.Mungkin lain kali RA ke sini akan RA mandi manda pulak.
Selama 3hari di Cameron Highland banyak pengalaman manis dan pahit semasa mendaki gunung Irau.Alhamdulillah di berikan kudrat dari Ilahi untuk menyaksikan keindahan alam ciptaannya.Sangat-sangat bersyukur dengan pengalaman ini.Jam 1.30petang kami semua memandu turun dari Cameron Highland menuju pulang ke rumah masing-masing.RA seorang je yang jauh di selatan tanahair.Alamat malamlah sampai rumah gamaknya.Nantikan expedisi mendaki ke gunung Ledang di keluaran akan datang pulak yea...(doa-doakan RA dapat ke sana pulak).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...