Friday, March 24, 2017

JJNM : KAFE DULANG LIMA

J.J.N.M : JALAN - JALAN NAK MAKAN
KAFE DULANG LIMA TAMAN PERLING

 Malam ini bermula semua pencarian jalan-jalan nak makan.Dengar-dengar ada satu kafe ASAM PEDAS yang baru di buka di Taman Perling.Jadi malam ini RA bersama rakan-rakan menjengah masuk di sini.Nama kafenya Dulang Lima.Nak tau kenapa dulang lima? sebab 5 jenis masakan di hidangkan dengan dulang.Konsep kedai adalah traditional kampung dan kebanyakkan menu yang di jual adalah dalam bentuk set.Ada Set Asam Pedas , Masak Lemak , Sanggang , Ayam/Keli Penyek dan juga beberapa pilihan mee dan manisan.
 Lokasi di no 15 Jalan Simbang , Taman Perling tidak berapa jauh dari Perling Mall.Kedai ini di tutup jam 11malam dan tempahan makanan terakhir sebelum 1030malam dan kami tiba jam 930malam.Sempatlah nak makan hehe. 
 Nie set Asam Pedas untuk 2orang makan.Ikan ada pelbagai pilihan.Ada Ikan Tengiri , Ikan Mayong , Merah , Pari dan tetel.
 Masak lemak cili padi daging pun ada.Setiap set di berikan ayam goreng atau keli goreng , ulam-ulam sambal belacan dan nasi putih.
 Ini asam pedas pari milik RA aaauummm..Bagi yang tak suka pedas sangat boleh lah suruh tokeh kedai ini untuk kurangkan kepedasan asam pedas ini.
 Lapar la pulak saat RA tulis blog ini.Bila tengok asam pedas nie terliur la pulak.
 Habis licin asam pedas nie.4 dulang pelbagai set menu yang kami cuba.
Wah bukan main berselera lagi Haji Abu makan kalau kat kedai yea.Nie kalau RA masak kat umah sepinggan belum tentu dia habis makan hahaha.
Lepak makan sampai tak sedar dah nak ke pukul 11malam.Ramai pelanggan pun dah balik cuma kami-kami sahaja yang melepak sampai kedai tutup.Apapun menu di sini sangat-sangat menjanjikan.Memenuhi selera kampung RA dan RA boleh bagi 4 bintang.

Sunday, March 19, 2017

Hari Terakhir Perjumpaan Bekas Pelajar SMPT

Jam dah pukul 1pagi tapi kami masih lagi belum tidur.Selesai acara sekolah di tutup jam 12tengah malam , masing-masing cuba untuk jadi burung hantu di Blok 2 Hang Jebat.Ini bukan cerita seram tetapi cerita geng bas sekolah yang tak tidur lagi hahaha.

Borak punya borak Nizam , Toi , Hatta dan beberapa geng budak-budak lelaki pakat-pakat lepak mengeteh di luar.Punya lah lama nak bagi lokasi jam 230pagi baru kami semua keluar menuju Bandaraya Melaka semata-mata untuk kuar mengeteh.Akhirnya tiba di kedai mamak berhadapan dengan Dataran Pahlawan.Pergghhh, jam 4pagi baru balik ke bilik masing-masing,memang lepak tapi sesekali berkumpul memang syok habis.Nampaknya Hatta dan Nizam kena tidur luar lah sebab kunci pintu apartment ada satu je dan di pegang oleh orang rumah masing-masing yang dah tidur.
Tidur jam 4pagi bangun sarapan kul 730pagi.Adeeh,mengantuk beb.RA memang kena bangun awal pagi sebab orang yang menghantar sarapan akan menghantar mee bungkus pagi ini.Rabak mata nie...Selesai menguruskan pengambilan dari orang yang menghantar RA turun ke restoran utama untuk sarapan pulak.Geng-geng yang lain pun dah sedia nak turun makan.Diam tak diam hari ini hari terakhir kami berkampung di sini.Tengahari nanti nak balik dah.Anak-anak meke lak ramai yang masih nak mandi kat kolam renang.Teruskan lah mandi.RA nak sambung tidur.Mengantuk sangat.
Jam 1230tengahari semua dah bersiap sedia untuk pulang.Memang perjumpaan tahun ini paling meriah dari yang sebelum-sebelumnya.Kami semua berkumpul di lobi apartment sebelum bergerak turun ke bawah.Sempat lagi tu ibu-ibu bergambar.
Sambung bergambar kat dalam left pulak.
Dengar-dengar semua nak pergi makan Asam Pedas Melaka kat Semabuk , Bukit Katil.Ada jugak yang nak terus balik , jadi sebelum berpecah kami semua bersalam-salaman dan bergambar kenangan di perkarangan hadapan apartment.
Rasa macam sekejap je masa berlalu.
Kami bergambar kenang-kenang sebelum pulang di resort ini.Kebanyakkan yang ada dalam gambar ini yang bermalam di sini.Ramai yang dah balik malam semalam (yang hanya datang makan malam sahaja).
Bagi yang belum mahu pulang kami semua singgah ke Restoran Hjh.Rahmah Hj.Ibrahim untuk merasai Asam Pedas Melaka di sini.
Amikko Asam Pedas Ikan Jenahak masih panas-panas lagi baru keluar dari Periuk.2Ketul nie (ekor dan isi) berharga RM28.00.
Sabar menanti Toi dan kawan-kawan sebab stok nasi putih tetiba habis.
Amboi berselera betul yea semua.
Begini tunjuk tangan.Meja RA si Faizal amik sampai 12ekor udang.adehhh memang hantu udang anak-anak faizal
Semua gembira dapat makan seperti yang di janjikan,walaupun meja penuh dan kami terpaksa duduk berpecah.Sebelum pulang masih nak bergambar depan kedai makan.
Cakap orang RA pun sama.Hahaha.Maklum lah peluang jumpa macam nie bukan selalu.

Berakhirlah pertemuan kami di Melaka.Semuanya dapat di abadikan didalam sebuah album untuk menjadi kenang-kenangan buat kami.Masa begitu pantas berlalu terasa baru semalam meninggalkan sekolah.Masing-masing ramai yang mempunyai keluarga sendiri.Moga ukhuwah ini berkekalan antara kita semua
Buat yang menyumbang kepada majlis ini terima kasih kami ucapkan.Tengoklah sampai nama sendiri tak tulis dalam gambar di bawah ini.hehehe.
Moga bertemu lagi di perjumpaan yang lain.Dengar- dengar lagi 10tahun lagi yea...hehehe

Saturday, March 18, 2017

Hari 2 : Kembali ke Sekolah

 Hari pun dah pagi.Hari ini kebanyakkan kaum bapa dan ibu-ibu turun ke restoran untuk bersarapan pagi termasuk lah RA sekali.Sebahagian lagi bersarapan di perkarangan bilik apartment dengan menu nasi lemak bungkus , kueh karipap dan kueh koci yang telah pun RA aturkan dengan salah seorang penduduk Melaka yang membuat penghantaran makanan.
 Cuti hujung minggu kali ini agak ramai pengunjung di sebabkan bertembung dengan cuti sekolah.Jadi restoran sarapan pagi di tukarkan ke dewan makan yang lebih besar.Menu sarapan di hotel ialah Roti jala , Kueh teow goreng kueh-kueh dan nasi goreng.RA sempat merakamkan detik-detik bersarapan bersama rakan-rakan yang bermalam di sini.Yang belum bangun pagi lagi tu biasalah letih kot semalam duduk berbual sampai jam 3pagi.
Acara pagi ini konon nya nak buat sukaneka.Tapi di sebabkan tiada tempat dan ruang untuk itu dan anak-anak dah tak sabar nak mandi di kolam, maka terpaksalah sukaneka keluarga di batalkan.Jam 10pagi semua dah ke taman tema air bersebelahan untuk mandi.
 Bukan anak-anak jer,mak bapak jugak turut serta dan suka main air hahaha.Ada yang tersendat kat gelonsor air (maklumlah badan dah main naik) ada yang tersedak terminum air kolam,macam macam lah adegannya.
 Di Gold Coast Melaka ini ada 2kolam mandi paling besar.Satu kolam tu ada gelonsur air.Di tambah dengan 3kolam Jacuzi terletak berhampiran pintu masuk.Sebab tu budak-budak sampai ke petang tak mau keluar dari kolam mandi nie.Adehhhh...
Contoh - contoh bapa misali yang menjaga dan meneman anak-anak mandi.Memang puas la diaorang ni dapat mandi.Tapi bagi RA dan AJK-AJK yang lain ada tugas lain yang menanti kami jam 3petang nanti.Iaitu mendekorasi dewan makan malam kembali ke sekolah kami untuk malam nanti.Makan tengahari kami Nasi Bungkus Lauk Asam pedas + Ayam Goreng dan Sayur Kobis.
Tepat jam 3petang RA dan beberapa rakan dah tercongok di dewan makan malam yang tidak jauh dari apartment kami.Wah Toy pegang hadiah cabutan bertuah macam pasti dapat jek..? hehe.Kerja yang paling rumit kena buat ialah isi angin dan susun belon...adehhh....banyak pulak tu.
Cantik tak dewan makan malam kembali ke sekolah kami malam nanti....cantik kan...? hahaha..12meja kesemuanya di jangka seramai 40 lebih bekas pelajar SMPT yang akan berkumpul di sini membawa bersama keluarga mereka.
Tu dia kerja-kerja menyusun dan membungkus cederahati yang di aturkan oleh kaum ibu-ibu.Kerja-kerja pun sempat bergambar kan.Kami kena cepat siapkan sebab jam 6petang sesi bergambar akan di buat di luar dewan dan jam 7malam pintu masuk dewan makan akan di buka dan bermula lah sesi persekolahan (katanya).
Ok kawan-kawan,RA dah bersedia untuk kembali ke sekolah....jom...
Seperti yang di aturkan.Tepat jam 6petang kesemua dah mula berkumpul di luar apartment menuju ke dewan makan.Pakaian mengikut tema iaitu "KEMBALI KE SEKOLAH" 
Sikit punya riuh rendah mengalahkan orang nak bersekolah betul.hahaha.
Tetiba kat luar langit dah mula mendung.Kilat pulak dah mula menampakkan taringnya.Terpusu-pusulah bergegas ke dewan makan malam.Sesi bergambar di mulakan jam 6petang dengan angin di luar yang bertiup makin kencang.
Hari nak hujan weyyyy....cepat amik gambar sebelum hujan....Gambar nie paling giler giler nasib baik lah tak kena miang buluh tu.
Tepat jam 640petang hujan beserta guruh dan kilat membasahi bumi Melaka.Yang tak sempat bergambar tu terus masuk ke dalam dewan bagi mengelakkan kebasahan.
Nampaknya sesi bergambar di luar terpaksa di buat di dalam dewan.Inilah hasilnya.
Jadilah bergambar dalam dewan,tapi kalau amik gambar kat luar lagi cantik.Apa nak buat dah tetiba faktor cuaca yang tak mengizinkan.
Hasilnya tetap menjanjikan.
Kemeriahan dengan gelak tawa dan ceria masing-masing terselah petang itu.
Jam 7malam pendaftaran masuk sekolah di mulakan.Sorang - sorang kena kemeja pendaftaran untuk sesi persekolah malam ini.
Amboi-amboi muka masing-masing suci jek macam nak masuk tingkatan 1 kan...
Barisan pelajar perempuan yang hadir ke sekolah malam ini.
Ini pulak barisan pelajar lelaki yang hadir.Si Faizal lari dari pendaftaran yea....muka tiada di meja pendaftaran.Yang baju hitam ini ketua geng budak-budak kuat ketawa.Baju dia lain sikit dari yang lain.
Nie dua orang lagi kawan dia yang pakai baju hitam nie ahli-ahli kuat ketawa dialah.Shahir,Latifi dan Zaidi.
Tepat jam 715malam sekolah di buka dengan nyanyian Lagu Negaraku, Lagu Negeri Johor dan Lagu Sekolah.Bacaan ikrar di baca oleh pelajar Fairus dan bacaan doa oleh pelajar Zaki (amboi macam doa jabatan je RA dengar huhu)
Acara di rasmikan oleh ketua geng budak-budak SMPT paling terkenal dan mendapat undian paling tinggi di seantorio sekolah iaitu "EDDIE SAORI".Kemudian kami semua di jamukan dengan hidangan bufet yang telah siap menanti di belakang meja.
Jangan bikin malu lah yea,kami ada menjemput kumpulan 4U2C dan FEMININ untuk membuat "COMEBACK" dengan menyanyikan lagu FIONA & UNTUKMU.Inilah hasilnya...Macam-macam hal terjadi hahaha.
Amik kau 4U2C katanya...Tapi langkah tari tetap 1-2-3 sebut kat mulut tak lepas.hahaha.
Lupakan 4U2C & Feminin celup ini...Ini betul-betul persembahan dari artis "Toi - Anjang" yang juga merupakan salah seorang bekas pelajar SMPT.
Terima kasih kepada Tpi yang sudi menyampai lagu dan menghiburkan kami semua.Macam - macam acara di adakan.Dari sesi soal jawap sampailah kepada permainan ala "SUPER SPONTAN".
Inilah keadaan dewan makan yang penuhi oleh keluarga besar bekas pelajar SMPT.
Banyak jugak hadiah cabutan bertuah yang kami sampaikan.Rata-rata hadiah di sumbangkan oleh orang perseorangan yang juga bekas pelajar SMPT.Termasuklah hadiah kuali roti jala hehehe.
Kemuncak acara ini adalah acara bekas pelajar contoh atas kejayaan mereka di dalam bidang perniagaan (Eddy) dan pelajaran (Mona)...opss lupa Dr. Mona.
Cantik kan kek Red Velvet kami ini.Terima kasih kepada yang menyumbangnya.Kesemua AJK termasuk RA bergambar di acara penutup ini.
Tetapi sebelum mengakhiri , kami semua di kehendaki membuat "FlashMob" tarian Zapin beramai-ramai.Macam kelakar lah pulak.
Akhir sekali sebelum pulang kesemua bekas pelajar mengabdikan potret kenang-kenangan bersama keluarga tercinta.
Macam-macam aksi dan adegan yea.
Inilah antara sebahagian keluarga besar bekas pelajar SMPT yang hadir pada malam ini.Tu pun ramai yang tak dapat hadir kerana urusan peribadi.
Haha ada jugak terselit baju Nirvana di tengah-tengah baju sekolah nie.kalau dah rock kapak memang tak leh buat apa apa lagi dah.haha.barisan bekas pelajar Lelaki yang hadir.

Barisan bekas pelajar perempuan yang hadir.
Akhir sekali sebelum majlis penutup kami semua bergambar beramai-ramai sebagai kenangan dan mengabdikan detik manis berkumpul bersama.Acara sesi orentasi persekolah di tutup jam 12tengahmalam dan bersambung di lobi penginapan....tunggguuu kemas kininya akan datang...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget