Tuesday, January 31, 2017

JJNM : Warong mee Bandung Wak Abu

J.J.N.M : JALAN-JALAN NAK MAKAN

- WARONG MEE BANDUNG WAK ABU -

KAMPUNG JAYA SEPAKAT , SENAI

Malam ini adalah rancangan yang tidak di rancang.Mulanya sembang-sembang di Whatapps terus keluar cerita nak makan Mee Bandung.Katanya kakak Azie nak bawa makan kat tempat makan Mee Bandung Udang kampung yang terbaik di Senai.Maka tiba lah kami di sini tepat jam 830malam.
 Nasib baik dah telefun awal dengam tokeh warong ini.Sampai-sampai je makanan dah terhidang atas meja.Makan masa perut tengah lapar memang berselera la gamaknya.Warong Mee Bandung ini namanya Warong Wak Abu dan ada juga yang panggil Warong Pak Abu.Istimewa makanan kat sini diaorang letak Udang beso-beso.
 Ini dia Mee Bandung Istimewa yang RA makan.Pekat-likat-melekat.
Sedap Mee Bandung ini tapi rasa agak manis sedikit dan kurang pedas.Biasalah lidah orang Melayu mesti nak rasa yang pedas.
 Yang ini Nasi Goreng Udang Istimewa.Selain ini ada jugak di jual mee goreng dan kueh tiew goreng.
 Sampai orang dari Putrajaya dan orang Batu Pahat pun kena heret datang makan kat sini.hehehe.
 Sekali pandang warong ini teringat RA pada Warong Pak Jabit Filem Hantu Kak Limah tu.Sesekali makan ala-ala duduk kat kampung.Yang baju hitam kat belakang tu tetap meriahkan diri nak masuk dalam gambar nie jugak kan.Kalau leh semua gambar nak ada muka dia huhu. 
Habis licin pinggan nie Kak Ros hirup.Sedap dan kena dengan seleranya katanya.Nak makan di sini kena datang awal, maklumlah takut habis cepat.Masa kami nak balik ada beberapa pelanggan yang terpaksa pulang hampa sebab dah abis.Lokasinya di Kampung Jaya Sepakat Senai.Leh cari kat dalam google yea RA dah tanda dalam peta google tu.

Pakej Tanjung Pinang & Pulau Penyengat

PAKEJ BERKUMPULAN 3HARI / 2MALAM 
TANJUNG PINANG & PULAU PENYENGAT
BERTOLAK SETIAP HUJUNG MINGGU
- MIN 10 DEWASA -
HARGA PAKEJ RM 455.00 SEORANG
Harga Termasuk : 
- 2 Malam penginapan di Tanjung Pinang
- Ferry tiket pergi dan balik dari Stulang Laut - Tanjung Pinang
- Seaport Tax Malaysia & Indonesia
- Boarding Pass Indonesia
- Lawatan ke Pulau Penyengat (sejarah Kesultanan Johor)
- Lawatan ke Pantai Trikora / Mall dan Pasar Tanjung.Pinang
- Sarapan pagi setiap hari 
- 1 x makan malam 
 Masjid Raya Sultan Riau yang di perbuat dari Putih Telur di Pulau Penyengat
Makan-makam kerabat dan Kesultanan Johor Lama di Pulau Penyengat.
 Istana Kantor Pulau Penyengat 
 Istana ini reka bentuk nya sama dengan rekabentuk yang sama seperti di Singapura iaitu Istana Kampung Glam.
Perkampungan atas air masyarakat Melayu di Pulau Penyengat.
Bot penumpang di Dermaga Pualau Penyengat.
Pasar Tanjung Pinang yang menjual pelbagai barangan.Daripada tektail hingga ke barangan kering dan basah.
Pasar Ikan Tanjung Pinang - Harga yang cukup murah di jual.
 Rakit Ikan terapung yang mengamit perhatian pengunjung di Pantai Trikora.
 Puluhan rumah rakit terapung yang di daratkan sewaktu air cetek bagi mengelakkan di pukul ribut. 
 Anak-anak nelayan Pantai Trikora
Pantai Trikora yang luas mnanti kehadiran pengunjung.

Monday, January 30, 2017

Dari Tanjung Pinang ke JB

 Selamat pagi semua.Hari ini hari terakhir RA di Tanjung Pinang.Feri akan berlepas jam 1230 tengah hari dan pagi ini dengan ada sisa masa RA dan rombongan ke Pasar Ikan Tanjung Pinang.
Hari ni banyak kedai-kedai Cina yang dah mula berniaga maklumlah dah bercuti sempena tahun baru kan.Yang di cari pastinya ikan-ikan kering dan makanan laut yang akan di bawa pulang ke JB. 
 Ikan bilis di sini agak murah juga jika di bandingkan di JB.RA sempat sambar ikan bilis di sini. 
Yang lain ramai yang amik sotong kering dan beberapa lagi ikan masin untuk di bawa pulang.Ikan-ikan bilis kat sini masih lagi segar lagi tau. 
 Tepat jam 1230tengahari kami tiba di Terminal feri Sri Bintan Pura.Wah ada kereta tentera yang menanti kehadiran orang-orang ternama nampaknya di sini.Suasana di sini agak sibuk di tambah lagi dengan terminal domestik yang mengunakan laluan yang sama.Laluan terminal antarabangsa dalam proses pembaikkan.
 Alhamdulillah urusan immigrasi dan cop paspot berjalan lancar,Feri bertolak tepat pada masanya dan memang penuh dalam feri ini.
 Bosan duduk dalam feri RA ke atas dek kapal menikmati angin laut dan pemandangan di Selat Singapura semasa pulang ke JB.Aku pulangggg!!!!!!!!

Sunday, January 29, 2017

Lawatan Tanjung Pinang Hari 2

 Hari ke 2 ini di mulakan lawatan ke Pasar Tanjung Pinang untuk membeli belah barangan.Lawatan ni paling di gemari oleh ibu-ibu yea.Banyak juga lah yang di beli dari langsir sehinggalah pakaian. 
 Tengah hari lawatan di teruskan ke Pantai Trikora.Kira-kira 60km dari pekan Tanjung Pinang.Di sini terdapat beberapa pulau yang berhampiran dan jika ada masa boleh lah naik bot ke situ.
Inilah dia Pantai Trikora yang amat landai.Sekali pandang nampak macam Pantai Desaru dan dari sini kita boleh nampak Johor yang kurang 15km sahaja.
Dah jumpa pantai macam ini lah jadinya.Memang tak lepas main pasir punya.
 Tak jauh dari Pantai Trikora terdapat beberapa kelong rakit nelayan yang di daratkan.Kata penduduk di sini membina Kelong rakit agak murah dan kurang risikonya daripada membina kelong di tengah laut.Bila air suruh mereka boleh daratkan di pantai dan bila air pasang kelong boleh di biarkan di laut. 
 Risiko kemusnahan daripada ribut dapat di elakkan.Pemandangan di sini memang sangat indah dan tidak terdapat di tempat yang lain.
 Kalau pernah menonton filem Merong Mahawagsa pasti teringat latar belakang perkampungan Melayu dalam filem itu.
 Ada buai gantung pulak di sini.Kalau tak pikirkan nak balik memang RA dah tidur kat sini.
Sempat lagi yea dia baring.Nak amik mood katanya.Orang lain dok bergambar bagai kat tepi laut dia relek je kat sini.
 Anak-anak penduduk di sini yang sempat RA rakam di kamera lensa ini.Mungkin ada yang mencari kepah atau ketam di tepi laut sebagai sumber makanan.
 Sebelum pulang ke hotel mesti kena ambik gambar berkumpulan.Air kat belakang tu memang la jernih yang amat yea.
 Suasana sebegini memang jarang dapat jumpa kat Malaysia.Esok dah nak pulang ke Johor.Tapi sebelum pulang RA sempat membawa mereka ke Bintan Mall untuk membeli barangan buat kali terakhir sebelum pulang ke hotel.
 

Saturday, January 28, 2017

Lawatan Tanjung Pinang dan Pulau Penyengat

Selamat Tahun Baru Cina buat pembaca Cina , RA hari ini kena kerja lah.Bawak rombongan keluarga ke Tanjung Pinang bercuti sempena cuti tahun baru Cina nie.Jam 8pagi lagi dah tiba di sini dengan sikitlah punya ramai umat yang ingin bercuti dan pulang ke Kampung masing-masing.
Alhamdulillah segala urusan tiket dan immigrasi berjalan dengan lancar dan feri bertolak seperti yang di rancang.Jam 930pagi dah berlepas ke Tanjung Pinang dari Terminal Feri Stulang Laut.Selamat tinggal Johor dan jumpa lagi 2hari yea.Burung pun nak ucap selamat tinggal kat RA.Nampak gaya cuaca macam tenang je hari ini.
 Alhamdulillah selamat tiba di jetti Tanjung Pinang jam 1130pagi waktu Indonesia Barat (jam 1230 tengahari waktu Malaysia).Urusan immigrasi agak lambat sedikit kerana terdapat pelancong dari Singapura yang tiba awal 5minit dari feri kami membuatkan kami terpaksa beratur panjang di belakang dengan pejabat immigrasi yang masih dalam ubah usai.Hampir 45minit juga urusan kami di sini.Selesai sahaja kami semua ke jeti sebelah untuk ke Pulau Penyengat. 
Perjalanan dari Dermaga Tanjung Pinang ke Pulau Penyengat cuma mengambil masa 20minit dan tidak berapa jauh cuma 1km sahaja.Kalau dulu tidak di sediakan pelampung keselamatan penumpang tapi kali ini mereka menyediakan bagi mengelakkan kemalangan.
Inilah dia jeti di Pulau Penyengat.Pulau yang di ambil nama dari sejenis serangga berbisa iaitu tebuan atau lebih di kenali Penyengat oleh penduduk di sini.
Deretan bot sampan menanti kehadiran kami.Jika anda datang dengan jumlah tetamu yang sedikit selalunya bot sampan inilah yang akan membawa anda ke sini.
Tenang dengan tiupkan angin yang kuat , pasti membuatkan anda terlena jika duduk di sini.Perut pun dah lapar,maklumlah dah pukul 1tengahari waktu Malaysia saat RA tiba di sini, jadi tempat pertama yang di tuju adalah kedai makan.

Perut dah kenyang hati pun senang nak berjalan-jalan keliling pulau Penyengat.Tempat pertama yang di tuju pastinya Masjid Raya yang di buat dari putih telur.Masih gah sehingga sekarang.
Solat Jamak dan bergambar di sini kemudian ke destinasi seterusnya.
Ini adalah salah sebuah makam di raja.
Kalau ke Istana Kuntur ini pasti banyak aksi yang dibuat.Istana ini juga dahulunya dijadikan tempat simpanan senjata dan peluru meriam.
Yea..masih juga gah sehingga sekarang.
Ini pulak Istana kediaman kerabat di raja.Binaanya sama seperti Istana Kampung Glam di Singapura.
Di belakang Pulau Penyengat ini terdapat jeti lama.Katanya dahulu jeti ini menjadi singgahan pelayar-pelayar ke pulau ini untuk mengambil air tawar.
Pelikkan dengan keluasan pulau ini yang cuma 2kilometer persegi dan di kelilingi laut dapat membekalkan air tawar buat ramai pelayar.Patutlah pulau ini menjadi rebutan penjajah.Di perigi inilah tempat mereka mendapatkan bekalan air tawar dan di ceritakan bahawa air di dalam perigi ini boleh di minum terus dan tidak pernah kering walaupun pada musim kemarau.
Perkampungan nelayan juga banyak terdapat di sini.Yang menjadikan pulau ini sangat unik ialah 100% penduduk di sini adalah keturunan Melayu.
Oklah hari dah mulai petang.Masa untuk kembali ke Tanjung Pinang dan bermalam di hotel.Jam 4petang RA mengambil bot pulang dan menuju ke hotel untuk makan malam dan beristirehat.Selesai makan malam di hotel RA duduk lepak dataran berhadapan Melayu Square untuk lepak minum kopi sambil menonton di skin besar di sini.Jam 11malam baru pulang ke bilik hotel untuk tidur.Jumpa Esok....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget