Thursday, December 28, 2017

Pakej Tanjung Pinang Dari Johor Bahru

JOM KE TANJUNG PINANG,RIAU

Pakej 3Hari 2Malam Tanjung Pinang Bintan
Kepulauan Riau

Min 4 Orang 
HARGA : RM 465.00 SEORANG
Pakej termasuk :
1.Dua malam penginapan di Panorama Hotel.(2*)
2.Sarapan Pagi setiap hari.
3.Tiket Ferry pergi balik dari Stulang Laut - Tj.Pinang
4.Bot pergi balik dari Tj.Pinang - Pulau Penyengat
5.Lawatan ke Pulau Penyengat.
6.Lawatan ke Pulau Beralas Pasir (White Sands Island)
7.Lawatan & membeli belah di Ramayana Mall & Pasar Tj.Pinang
8.Tiket Boarding pass Tj.Pinang - JB

* Upgrade ke Bintan Beach Resort (3*) RM30 seorang.

Tempahan hendaklah di buat 7hari sebelum berlepas.

Pakej sah dari Januari 18 - 31 JUL 2018
White Sands Island - Pulau Beralas Pasir
UNTUK TEMPAHAN CALL @ WHATAPPS 
+60127709809 / NAZ
 

Saturday, December 16, 2017

Sonamarg Syurga Dunia

 Selamat pagi semua , pagi ini selepas bersarapan di Hotel Shifaf  RA meneruskan perjalanan ke Sonamarg.Jarak antara Srinagar dan Sonamarg cuma 79km tetapi perjalanan akan mengambil masa 2jam setengah di sebabkan jalan-jalan di sini melalui kampung dan jalannya agak kecil.Di sebabkan jarak yang dekat kami tidak bermalam di Sonamarg.Pulang hari jerlah.Sonamarg terkenal dengan jolokkan nama "MEADOW OF GOLD" (padang rumput emas).Gambar-gambar ini di ambil semasa perjalanan ke sana.
 Sonamarg guna terkenal dengan tasik-tasik glasiarnya.Sepanjang perjalanan mata kami di sajikan dengan keindahan pergunungan di sini.
 Indah..tu je yang dapat RA katakan.Semakin lama kami memandu semakin indah bentuk muka bumi di sini.
 Gunung Kolahoi juga terletak di sini dan bilang pemandu pelancong kami pemandangan di lembah Gunung Kolahoi pada musim panas lebih cantik lagi.
 Setiap kali melalui kampung dan pergunungan kami akan meminta pemandu kami berhenti sebentar untuk kami bergambar.
 Pemandangan seperi ini memang tak akan RA jumpa di Malaysia.Perkampungan di lereng gunung.
 Dan beberapa keping gambar lagi untuk tatapan anda semua.
 Pemandu kami mambawa kami hingga ke hujung pekan Sonamarg.Pada musim sejuk banyak jalan di tutup kerana di penuhi oleh salji yang sangat tebal.Ada sesetengah salji di tepi jalan raya tinggi nya setinggi rumah teres tau.
 Alhamdullah kami selamat tiba di pekan Sonamarg selepas menempuh perjalanan hampir 2jam setengah.Untuk memasuki perkampungan hanya kenderaan yang mengunakan rantai besi di tayar dan kuda saja di benarkan masuk kerana jalan-jalan di sana agak licin dek salji.
 Ini adalah sebahagian sungai Sind yang telah membeku.Mata pencarian penduduk di sini pada musim sejuk cuma tertumpu dengan sektor pelancongan sahaja.Kehadiran pelancong di harap dapat menyewa kuda dan memberikan perkhidmatan memandu kereta pacuan jeep untuk mata pencarian mereka.
 Selain itu mereka bekerja di hotel-hotel dan di kedai-kedai makan di samping membuat kerja sampingan menangkap ikan.Musim sejuk mereka tidak dapat bercucuk taman kerana tanaman tidak menjadi.Lihat saja gambar di atas itu.Para penduduk mencari pelanggan untuk menyewa kuda.
 Haa inilah dia sungai Sind.Pada musim panas aktiviti berkayak selalu di adakan di sini. 
 Perjalanan melalui kampung-kampung ini mengambil masa sekitar sejam.Di jambatan inilah laluan kampung berakhir.
Masa kami tiba di sini sesi persekolahan baru sahaja abis.Kelihatan beberapa anak-anak penduduk kampung yang melintasi kami untuk pulang ke rumah.Comel-comel semuanya dan mereka mempunyai sepasang mata yang biru.
 Selesai lawatan di sini kami di bawa ke kawasan pergunungan berhampiran.Di sini anda boleh memilih untuk belajar main ski (lagi) atau bergambar sahaja.oh yea nak naik Glide slice pun ada.Harga di sini lebih murah dari di Gulmarg tau.
 Beberapa keping gambar untuk tatapan anda.Inilah bentuk muka bumi di Sonamarg
  Putih semuanya putih bak di tabur dengan bedak.
 Di setiap lembah dan anak sungainya mempunyai pelbagai pemandangan yang mengasikkan.
 Kali ini dapat lihat dengan lebih dekat
 Alhamdulillah cuaca saat kami datang sangat baik.Dapatlah lihat dengan jelas sebab salji belum lagi turun.
 Menurut pemandu pelancong kami harga hotel , sewa kenderaan dan kuda di sini agak murah sedikit dari Gulmarg di sebabkan kat sini takde resort yang bertaraf 5bintang dan tiada padang golf atau kereta kabel.
 Masuk belakang hutan sikit nak bergambar ala-ala macam dalam filem Narnia.
 Memang betul terasa seperti berada di alam Narnia.
 Ini antara beberapa resort yang terdapat di sini.Di sebabkan jarak dengan Bandar Srinagar cuma 2jam perjalanan , resort di sini kurang mendapat sambutan.Ramai yang ke sini membuat lawatan sehari dan pulang bermalam di Srinagar.Macam RA lah.
 Makan tengari di sini aga kurang memuaskan.Kebanyakkan kedai makan di sini menjual kari di makan dengan nasi dan roti nan.Kalau nak sesuatu makan lain cuma ada mee segera sahaja.Kami makan ala kadar je setakat menghilangkan lapar.Kemudian beransur pulang ke Srinagar.Ini adalah pemandangan dari atas lembah pergunungan yang sempat RA rakam dari dalam kereta kami.
 Sepanjang perjalanan kamera asik berada di tangan jek.Amik beberapa gambar menasik di sini.
 Pergunungan Himalaya memang betul betul mengasikkan.
 Ini gambar yang berhasil RA amik untuk kenangan di Sonamarg.Kami tiba di Srinagar agak lewat sedikit sekitar jam 6petang.Masa nie waktu dah mula gelap.Biasalah musim sejuk malam lebih lama dari siang.
Sampai hotel terus mandi dan bersihkan diri.Sementara menunggu makan malam kami siap kami semua ke kedai berhampiran.Tak jauh dari hotel kami terdapat sebuah kedai menjual biskut dan kek.Jadi terdorong dengan keinginan itu kami singgah menjengah,.Ada pelbagai jenis biskut kan kueh di jual di sini.Terus beli sekilo dan bungkus bawak balik.Niat memang nak bagi kawan-kawan di Malaysia rasa nanti.Selesai membeli kami pulang ke hotel untuk makan malam.Lepas makan semua tidur kepenatan.Oklah RA nak tidur.Esok kami akan pulang ke Delhi semula untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang lain.Nak tahu kemana?? tungguuuuuu...

Friday, December 15, 2017

Gondola di Gulmarg - Kereta Kabel

Selamat pagi semua...Pagi ini RA bangun awal , sebab sejuk-sejuk nie perut rasa lapar pulak.Bila lihat kat luar tingkap...nahhhhh permandangan salji saujana mata memandang.Mereka kata sekrang orang tak ramai lagi sebab baru permulaan musim salji.Harap-harap pagi nie tak perlu lah beratur panjang untuk naik gondola.
 
Itulah perancangan kami hari ni.Pemandu pelancong kami bilang lebih baik naik Gondola a.k.a kereta kabel pagi ini dari petang semalam.Sebab pagi selalunya cerah,matahari pun ada.Jadi pemandangan salji tu nampak lebih cantik.Memang pilihan kami tepat.pagi ini salji tak turun jadi kami dapat lihat lebih jelas pemandangan di sini.
Memandangkan station gondola tu tak berapa jauh dari resort kami jadi kami cuma berjalan kaki sahaja ke sana.Sambil-sambil tu dapat lah lihat pemandangan di sini. 
 Haa kat depan tu lah station gondolanya.Ia adalah kereta kabel tertinggi di dunia dengan ketinggian mencecah 40,000 kaki.Gunung kat atas tu la yang akan kami naik nanti.Nak main ski katanya.
 Salji kat sini bila kena pancaran matahari nampak bersinar-sinar macam kristal tau.Halus je saljinya.Kadang-kadang bila jalan berhampiran pokok akan nampak salji jatuh yang di ats pokok jatuh dengan tiba-tiba.Macam bedak jatuh atas meja hehehe.
 Ok dah sampai ke Station Gondola.Tapi menurut pemandu pelancong kami ia dibuka lewat sejam hari ini sebab mereka perlukan masa untuk membersihkan salji yang turun malam semalam dan memanaskan enjin sebelum menerima penumpang. 
 Jadi sementara menunggu tu sempatlah semuanya bergambar bagai nak rak di sini.
 Kedai-kedai cenderahati pun baru nak bukak.Yang belakang-belakang tu kebanyakkannya rumah pekerja-pekerja di sini.
Setelah menunggu lebih sejam station pun di buka.Harga tiket Gondola adalah sekitar RM40 pergi dan balik untuk ke Level 1 sahaja.Level 1 nie pun ketinggiannya dah mencecah 35,000 kaki.Bila pintu dibuka macam biasalah kat India nie orangnya tak reti nak beratur.Tiada peraturan langsung,main masuk ikut suka hati diaorang je.Jangan cakap kat negara mereka,kat mana-mana negara diaorang pergi pun sama je perangai tu.Jadi banyak banyak bersabarlah dengan mereka ini.Nasib baiklah tak berapa ramai sangat pelancong pagi ini.Gondola tiba kami terus naik berlima.2orang duduk depan 3orang duduk belakang.(termasuk pemandu pelancong kami)
 Seram jugak bila naik gondola ini.Saiznya lebih kecil dari kereta kabel di Switzerland.Tapi memandangan dari sini "Subhanallah" cantik sungguh.
 Ini adalah station di Level 1.Pemandu pelancong kami bilang tak perlu naik sampai di atas sebab pemandangannya lebih kurang sama je dengan di sini.Lagipun di Level 1 ada tempat khas mengajar orang bermain ski. 
 Gambar Gondola kat atas tu nak pergi ke Level 2.Jauh jugak tu.Dari Level 1 ini boleh nampak tasik Dhal.Menurut pemandu pelancong kami pergunungan Himalaya ini di ibaratkan seperti cincin.Ia di kelilingi oleh beberapa negara antaranya China,India,Pakistan,Nepal,Bhutan.
 Wah Wah mereka nie terus tak lepaskan peluang untuk bermain ski.Ada cikgu yang mengajar mereka.Harga termasuk peralatan berski ini sekitar RM50-80 ikut kepandaian anda untuk tawar menawar.Kat sini semua nak kena tawar menawar.
RA tak mau main ski sebab RA dah lama mengidam nak naik SkiJet nie.Dulu-dulu masa gie Jepun tak mampu nak naik Skijet di sana sebab harga bukan main mahal lagi.Kat sini harga dalam RM80 sahaja.Tapi tu pun untuk jarak perjalanan sekitar 2km je.Amacam? ada gaya tak?
 Haaa jaraknya sejauh ini lah 2km tu.
 Skijet ini ada pengemudinya yang mengikuti kita sama.Jadi tak delah kita menjajau bawak.Lokasi yang di bawa adalah tebing gunung.Kat sini boleh nampak semua pemandangan termasuk banjaran Himalaya dan jugak tasik dal. 
 Gambar ini di ambil oleh pengemudi skijet RA hehee...
 Pandai lak dia nie amik gambar dah macam retis buat pengambaran klip video polak.heeeee....
Ini lagi satu keping.
 Pemandangan di sini sukar di gambarkan dengan kata-kata,cukuplah gambar yang berbicara.

 Kat bawah tu lah terletaknya tasik dal.
 Puas bergambar di sini masa untuk pulang ke tempat di mana kami bermula tadi.Masa ke sini RA duduk di belakang pemandu SkiJet dan masa nak balik RA mintak nak bawak sendiri dan dia pulak yang duduk di belakang RA.
 Pergghh memang terbaik lah memandu SkiJet nie.Nak-nak bila lalu pada laluan yang berlekuk dan tidak rata amat menguji betul.Boleh mati enjin tetiba kalau kurang pengalaman hehehe.(macam lah dah berpengalaman).
 Nampaknya Geng-Geng yang lain dah abis main ski.Mereka dah siap menunggu RA di kedai makan.Oh yea kat sini ada kedai-kedai makan yang boleh anda lepak ala-ala kafe kat tengah-tengah lembah gunung cam tu. 
 Oklah masa untuk pulang ke bawah.Hari ini hari Jumaat , takut pemandu pelancong kami nak balik awal untuk solat Jumaat pulak.
Ini pemandangan semasa nak turun dari Gondola 
Dah sampai kat station bawah kami semua pulang ke hotel dan bilik masing-masing untuk daftar kelaur dari Hotel Mama Palace.Hari ni kami akan bermalam di Bandar Srinagar pulak.Dalamn perjalanan balik tu sempat lah berhenti sebentar di tepi lereng gunung untuk mengambil gambar di sini. 
 Cantik kan pergunungan Himalaya nie.
 Kenderaan kami berhenti di sini bagi kami peluang bergambar sebelum turun dari Gulmarg.
 Pastikan tapak kasut anda tebal yea.Kalau tak mau jatuh terduduk nanti.Lagipun bahaya sebab bawah tu dah lurah.
 RA belanja beberapa keping gambar yang sempat RA ambil di lereng Gulmarg ini.
Apa yang dapat RA ucapkan hanya bersyukur pada Allah sebab memberi RA peluang melihat keindahan alam ciptaannya.
 Akhir sekali gambar RA seorang sebelum kami turun dari Gulmarg dan menuju Srinagar.Malam ini kami akan bermalam di Hotel Shefaf.Perjalanan pulang ke Srinagar mengambil masa 2jam 30 minit.Tapi semua mata tak lelap sebab nak lihat keindahan Kashmir.Esok kami akan ke Sonarmarg yang terkenal dengan glasier nya. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...