Thursday, September 22, 2016

Santai Mcdonald

Kadang-kadang bukan apa yang kita makan yang hendak kita tunjukkan , tapi cara kita mempelbagaikan keseronokkan makan bersama teman rapat bersama walaupun hanya sekadar makan di Mcdonald atau pun di kedai mamak.Sebab bukan selalu RA dapat berkumpul makan bersama mereka yang di dalam gambar ini walaupun kami tinggal berdekatan.Malam ini Mcdonald Skudai menjadi lokasi perjumpaan kami setelah RA pulang dari Bandung semalam.

Tuesday, September 20, 2016

Lawatan Bandung 4H3M Hari Terakhir

Diam tak diam hari ini adalah hari terakhir kami di Bandung.Sarapan pagi di hotel seperti biasa hari ini.Jam 9pagi pak supir sudah menunggu di luar hotel untuk membawa kami ke Lapangan Terbang.Kami singgah di Kartika Sari membeli belah produk istimewa khas dari Bandung.RA jika ke sini pasti membeli Pisang Bolen dan Roti Bagelen yang lazat.Harga satu bag roti Bagelan IDR30,000- 35,000.Pisang Bolen IDR40,000. 
 Selesai di Kartika Sari kami terus ke Lapangan Terbang untuk menanti penerbangan pulang ke Johor Bahru.Penyerahan "Pas Masuk" untuk setiap penumpang mesti di tujukkan sebelum mahu masuk ke kaunter daftar masuk.Penerbangan AK 1029kami bertolak jam 1255 tengahari.
Alhamdulillah penerbangan kami selamat tiba di Lapangan Terbang Senai 345petang waktu malaysia.Dengan tibanya di Senai maka berakhir lah tugasan RA membawa kakitangan MRSM Muar di Bandung.Moga ada rezeki kita bertemu kembali di lain masa.Bagi sesiapa yang mahukan lawatan ke Bandung anda boleh menghubungi RA di talian 6012-7709809 atau email ke riodenaz@yahoo.com

Monday, September 19, 2016

Lawatan Bandung 4H3M Hari 3

 Masih lagi di Bandung dan sudah 3hari RA berkampung di sini.Lawatan hari ini di teruskan ke Farm House di Lembang.Dengar-dengar tokeh Farm House ini juga adalah pemilik Factory Outlet Heritage di Jalan Riau.Kaya sungguh yea dia.Sedikit informasi tentang tempat wisata ini, ia baru sahaja beroperasi kurang setahun.Di sini mereka mengusahakan ternakkan kambing biri dan menjual pelbagai cenderahati , restoran , dan riadah ala Belanda. 
 Tiket masuk ialah IDR20,000 (RM7.00) dan anda di berikan sekeping kupon untuk di tukar kan kepada Air Susu lembu atau makanan ringan.Lokasi di atas kawasan tanah tinggi Lembang menjadikan tempat ini sesuai untuk lawatan keluarga.
 Terdapat beberapa tarikkan di sini, antaranya rumah-rumah comel ala Hobbit.
 Bahagian dalam sedikit terdapat bangunan-bangunan ala kota Perancis dan Belanda.Terdapat pelbagai restoran barat dan gerai-gerai menjual barangan cenderamata.
 Dengar-dengar bahagian atas bangunan adalah milik rumah pemilik Farm House.
 Antara barangan cenderahati yang di jual di sini.Harga boleh tahan jugak lah.Kawasan di sini tidak lah besar mana,tapi mereka pandai menjadikan kawasan ini sebagai salah satu tarikkan pelancong yang menarik
 Restoran di belakang bangunan ini menjual roti , mee hoon goreng , jagung bakar dan beberapa jenis kueh termasuk donat. 
 RA tunjukkkan beberapa lokasi menarik di dalam Farm House ini.Lokasi kereta kuda , rumah ala Belanda , Lapangan kunci dan ruang gambar hiasan untuk bergambar.
Ini pulak rumah ala Hobbit.Sebenarnya luaran sahaja yang macam rumah Hobbit kat dalam rumah ini mereka jadikan tempat simpanan stor.
 Sesekali ber "selfie" kejap.
 Restoran menjual pelbagai bakeri dan masakan barat.Belakang Farm House ini adalah kawasan lembah dan kaki bukit.Bahagian hadapan anda boleh lah membawa manga untuk menguncinya bersama manga pasangan anda untuk di pahatkan kenangan di sini.
 Memandangkan kami memerlukan banyak masa untuk membeli-belah selesai sahaja di Farm House kami bertolak makan tengahari di salah sebuah Restoran Masakan Padang.Makanan di sini tak perlu lagi di pilih sebab RA sudah masukkan di dalam pakej harga yang di ambil yang penting Ayam Pop mesti ada.
 Alahamdulilah perut dah kenyang baru boleh membeli belah.Kami singgah sebentar di salah sebuah kedai 3tingkat di Jalan Sukajadi.Kedai ini di jadikan pusat jualan pakaian dan kain terus dari kilang.
Barangan di sini terjamin berkualiti dan murah.Tokeh kedai ini juga membuat penghantaran terus ke luar negara.Menurutnya seguni barangan tektail ini boleh memuatkan sehingga 60barangan.Kos penghantaran ke Kuala Lumpur katanya RM250 seguni.Jika ada yang nak terus membeli boleh lah menalifon tuan kedai di kad nama yang tertera di atas tu.Lawatan di teruskan ke Pasar Baru Bandung.Jam 1petang kami tiba terus ada yang menukar wang ke Rupiah di kedai tukaran wang.Berbelanja di sini sehingga kedai tutup jam 5petang katanya.Ada yang tak pulang-pulang ke Van terpaksa RA mencari hahaha. 
 Makan malam yang sepatutnya di kawasan Dugo terpaksa di tukar di sekitar Kota Bandung kerana waktu kami pulang dari Pasar Baru adalah waktu puncak penduduk kota pulang kerja.Jalan hampir sesak dan pemandu kami menukar makan malam kami di Restoran Kampiun sekitar station keretapi Bandung.
Setelah beberapa masakan kami dah rasa.Dah rasa masakan Sunda,Cina,Padang , Bandung jadi malam ini kita makan masakkan barat pulak.
Restoran ini sangat kozi dengan ruang makan yang luas dan ada persembahan band jugak di sini.Cuma waktu persembahan adalah jam 8malam dan kami tiba awal seawal jam 630petang. 
Alhamdulillah puas kami makan.Hujan renyai-renyai membasahi kota Bandung , tapi sempat jugak kami bergambar di luar restoran sebelum pulang ke hotel.Malam-malam terakhir di kota Bandung.Waduh capek sudah ini...Bersambung...

Sunday, September 18, 2016

Lawatan Bandung 4H3M Hari 2

 Selamat pagi dari Kota Bandung RA bersiaran.haha.Hari ini ada lawatan penting yang akan kami pergi.Pagi ini sarapan di taja oleh pihak hotel (termasuk dalam pakej penginapan).Sarapannya biasa-biasa sahaja cukup untuk mengisi perut sehingga tengahari nanti.Jam 8pagi pemandu kami Mas Dundung telah menunggu di luar hotel.Pakai baju JDT lagi pemandu aku nie.Lawatan hari ini ke Kawah Putih , Ladang Teh , Pesantran (sekolah pondok) , Pekan Cibaduyut ,  Factory Outlet Jalan Riau.Keluar sahaja dari hotel , bersebelahannya terdapat pasar burung.Pasar ini di buka setiap pagi dan menjual pelbagai spesis burung Indonesia yang di letakkan di dalam sangkar.Agak besar juga pasar ini tapi kami hanya lalu sahaja tanpa berhenti.
 Perjalanan ke Kawah Putih mengambil masa selama 3jam (jika keadaan jalan tidak macet-sesak).Sepanjang perjalanan ini melalui beberapa kampung dan pekan yang sememangnya padat walaupun cuti hujung minggu.Terdapat beberapa kampung yang membuat pasar minggu dan acara keramaian sempena di ulang tahun ke merdekaan Indonesia tempuh hari.Tiba di kaki gunung Kawah Putih setelah menempuh 3jam perjalanan.Kami berhenti sebentar ke tandas dan merenggangkan badan.Ternyata di bawah ini adalah pusat niaga barangan cenderama , tetapi pandai-pandailah menawar pada harga yang murah.Kami meneruskan lagi perjalanan sejauh 4km ke puncak kawah putih.
Alhamdulillah tiba juga kami di sini.Bergambar secara berkumpulan sebelum masuk ke kawasan kawah putih dengan memakai penutup mulut kerana bau sulfer seakan telur busuk masih lagi kuat di sini.Gambar berkepak tu pasti ada...Jangan cakap abang tak payung.
 Memang indah ciptaan tuhan.Kawah Putih sebelum ini menjadi lokasi pengambaran filem My Heart lakonan Irwan Shah.
 Luas kawasan ini dan anda boleh menjelajah di sekitarnya cuma pastikan jangan mececahkan kaki anda di dalam air berasid dalam kawah ini.
 Tu dia antara teruna-teruna pingitan yang berada di kawah putih.
lagi sekali , jangan cakap abang tak payung yea.Perghh berasap kuar dari tangan. 
Hampir sejam setengah di kawah putih kami bergerak ke ladang teh berhampiran.Proses mengambil gambar ala berkepak sambil itu membeli produk teh keluaran Indonesia.
 Bagi yang tidak mahu membeli produk teh anda boleh saja memesan minuman teh di beberapa warong tepi jalan di sini.Harga tehnya pun murah segelas sekitar RM1.50 sahaja.Pemandangan di sini sangat indah dan jika di waktu pagi suhunya sangat dingin. 
 Perut pun dah lapar jadi kami singgah makan di Saung Adlin.Menu utama di sini adalah Ayam Brensek dan Nasi Liwet.
 Ternyata Ayam Brengsek dan Nasi liwet nya sangat-sangat menjanjikan.Memang sedap sangat-sangat.Kata mereka ayam Brengsek ini pedas , tapi pada RA pedas yang mereka bilang tu takdelah pedas sangat sebab tekak RA dah biasa makan yang pedas kot.Nasi Liwet adalah nasi yang di masak bersama rempah ratus.Baunya sangat sedap dan nasinya lembut.
 Lawatan di teruskan ke Pondok Pesantran sekitar 5km dari tempat makan kami.Untuk ke sini kami terpaksa melalui jalan-jalan kampung yang kecil.Nama pondok pesantran ini ialah Ponpes Darussalaam.Mereka mempunyai hajat untuk menyampaikan sumbangan yang telah di kumpul dari Malaysia untuk di serahkan kepada pondok pesantran ini.Inilah yang di panggil The Power Of Doa : Pengetua Sekolah Pondok Pesentran ini baru sahaja selesai membina asrama putera di belakang kediamannya.Dengan kewangan kurang mereka buntu memikirkan bayaran pembinaan asrama yang baru siap di bina.Berkat doa mereka dan tanpa di ketahui oleh pengetua pondok ini rupanya Allah telah gerakkan hati kakitangan MRSM Muar untuk mengumpul dana bagi memberi bantuan ke atas pesantran di Bandung ketika lawatan mereka 17sep lepas.Mulanya mereka dan saya hampir sahaja mahu menyerahkan sumbangan kami kepada pesantran yang di biayai oleh kerajaan di Kota Bandung.Tapi memandangkan masih ada pesantran di luar kota yang lebih memerlukan sumbangan ini maka saya berhubung dengan pemandu kami untuk mencarikan pesantran yang berhampiran pendalaman Kawah Putih.Alhamdulillah berkat doa ke dua-dua mereka (pengetua pesantran dan kakitangan MRSM Muar) mereka di pertemukan pada petang Ahad.Semuanya berlaku tanpa di sangka-sangka...Pengetua sekolah Pesantran memang tidak menjangka kehadiran kami dan kami juga tidak tahu bahawa mereka baru sahaja membina asrama putera dan membuntukan sumbangan.Rupanya perancangan Allah itu melebihi segala-galanya...
 Meneruskan perjalanan ke pekan Cibaduyut,salah satu pekan yang menjual pelbagai barangan kulit di Bandung.Sepanjang jalan dapat kelihatan deretan kedai-kedai barangan kulit.Beli dan dapat di tawar dengan harga yang murah.Hujan lebat turun saat kami tiba di sini.Jadi kami membeli belah se ala kadar sahaja.Perjalanan di teruskan ke Factory Outlet Jalan Riau.Di sini pelbagai barangan berjenama di jual pada harga yang murah.Sempat lagi Abang Lan kita berduet nyanyi dengan pengamin Jalanan.Haha.. 
Makan malam kali ini adalah makanan laut.Di Restoran Prade Seafood hidangan makanan laut seperti isi ikan masak masam manis , Kangkong masak belacan , tahu goreng Udang goreng mentega, sotong goreng tepung dan kupang masak manis , pasti menyelerakan kami semua.Semua ini termasuk dalam pakej Riodenaz Enterprise.Kami pulang ke hotel jam 9malam untuk berisitrehat.Jumpa esok untuk lawatan hari ke 3

Saturday, September 17, 2016

Lawatan Bandung 4H3M - Hari 1

 Akhirnya masa yang di tunggu telah tiba.Hari Ini dengan menaiki pesawat AK1028 RA berlepas ke Kota Bandung Indonesia dari Johor Bahru.Penerbangan kami bertolak jam 1135pagi dan seawal 930pagi kami sudah mula berkumpul di Lapangan Terbang Senai.Seramai 12orang termasuk RA mengikuti lawatan ini dan kami akan berkampung di Bandung selama 4Hari."Atan The Travelling Beruang" akan turut sama dalam penerbangan ini.Tak sabar yea Atan.
 Antara wajah ceria di hadapan penerbangan Air Asia. Walaupun kena marah dengan jurutera kapal terbang supaya masuk segera ke perut kapal tetapi sempat juga kami bergambar.hehe.Selamat tinggal Johor jumpa lagi selepas 4hari.
Seperti yang di jangka , setibanya di Kota Bandung keadaan sangat padat dengan manusia dan kenderaan dari Bandara (lapangan terbang) hinggakan perjalanan ke Kota nya.Memandangkan minggu ini Bandung terpilih menjadi tuan rumah acara sukan Indonesia (ala SUKMA kat Malaysia), maka bertambah sesaklah kota Bandung ini.Jam 2petang (3petang waktu Malaysia) kami baru tiba di Restoran Raja Sunda untuk makan tengahari.
Menu tengahari ini adalah masakkan Sunda.Antaranya Ikan Gurame Terbang , Gurame masam manis , Gurame Goreng , Tempe dan tahu goreng , Kangkung masak belacan , Ayam masak kicap , Udang goreng tepung , sambal hijau dan beberapa pencuci mulut.
Inilah di ikan Gurame Terbang.
Ayam masak kicap nie memang sedap.Mereka mengunakan ayam kampung.
Jam 3petang baru nak makan tengahari memang perut sudah lapar bebeno.Mintak maaf penghawa dingin di bilik VIP makan agak kurang sejuk katanya
Memandangkan keadaan kota Bandung sangat sesak di sebabkan acara sukan tahunan negara.Kami hanya berpeluang melihat dari kenderaan saat lalu di hadapan Gedung Sate , Bangunan Asian African dan beberapa lagi bangunan kerajaan Indonesia kerana kenderaan tidak di benarkan berhenti.Jam 6petang kami tiba di hotel penginapan kami di POP Hotel Festival Citylink Mall.Hotel ini ada Tune hotel dan terletak bersebelahan Festival Citylink Mall.Senang nak membeli belah nanti dan lepak-lepak minum kopi.
Inilah keadaaan bilik hotelnya.Ada satu sofa tidur dan dua katil bujang yang boleh di gabungkan menjadi satu.Makan malam kami jam 7malam di dalam gedung Festival citylink Mall.Menu masakkan Cina halal ala Indonesia.Acara sendiri selepas selesai makan malam.
Sambung esok...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget