Saturday, December 31, 2016

Aktiviti di ambang 2016

 Hari ini adalah hari terakhir di tahun 2016.Jadi untuk menjadikan hari ini sebagai kenangan bagi penutup 2016 RA bersama ayah,Kak Ros , Abang Mad , Aqila (anaknya) , Mai dan Abang Yunus ke Teluk Sengat untuk menikmati juadah ezostik iaitu Belangkas dan Siput Gongong beserta asam pedas kampung di Restoran Masakan Kampung Ibrahim.  
 Kami bertolak jam 1045pagi menuju ke Teluk Sengat yang mengambil masa perjalanan sejam 30minit.Di sebabkan kesesakkan di jalan lama Kota Tinggi - Desaru kami tiba jam 1230tengahari di sini.Alhamdulillah tokeh kedai dah simpankan lauk untuk RA dan rakan-rakan.Menu belangkas kat kedai ini memang mendapat permintaan ramai.
 Sampai-sampai je lauk dah terhidang.Cuma amik lauk tambahan seperti Asam Pedas Sembilang,Ikan goreng , Kupang, urab, gado-gado dan ulam-ulaman beserta air minuman.
Berselera sungguh makan tengahari ini.Sempat bergambar dulu sebelum menjamah makanan.
Amboi sedap sampai mengetap bibir nampak? Tak pernah makan belangkas yea...meh sini semua belajar makan belangkas hari ini.
Atas permintaan ramai terpaksalah bergambar lagi dan bergambar lagi.
 Asam pedas kat sini memang menjanjikan.RA tambah nasi semata-mata nak makan dengan asam pedasnya sahaja.
Kurang dari sejam makanan habis licin di makan.Dengan Ayah RA makan dengan berselera.Yang dapat di tujukkan cuma tangan yang belum di basuh dan pinggan-pinggan yang tinggal sisa sahaja.Makan tengahari kami di sini sangat-sangat berpatutan cuma RM105.50 dengan menu yang pelbagai tadi.
 Dah kenyang RA meneruskan perjalanan ke Kampung Teluk Sengat yang berhampiran dengan Johor Lama.Kampung ini paling hampir dengan Sungai Johor dan Jambatan A lebuhraya Desaru-Pasir Gudang.Dengan keadaan cuaca yang tidak panas (walaupun dah tengahari) membolehkan RA dan rakan-rakan menikmati suasana tepi laut di sini.Ayah RA pun nak ikut sekali , nasib baiklah RA bawak kerusi roda dia.
 Ini kawasan tepi laut yang berhampiran dengan Masjid Teluk Sengat.
 Dan ini pulak jeti Teluk Sengat di di gunakan oleh nelayan-nelayan kampung dan pengusaha rumah-rumah rakit dan kelong di sekitar sungai Johor ini.
 Sambil lepak kat tengah-tengah jeti tu sempat la menguyah makan kacang dan kauci ala-ala berkhemah katanya.
Nasib baik lah air laut tu tak berombak.Ada hati pulak tu nak ke tengah ramai-ramai lalu kat titi besi tu.Kalau jatuh laut memang tak ada orang yang datang selamatkan orang yang tak reti berenang tu.
 Gini lah aktiviti mengossip dua orang cik kak nie.
 Kat sini ramai orang yang memancing.Tapi rasanya pancing diaorang takde ikan nak makan kot sekarang sebab datang segerombolan orang-orang yang membuat bising di jeti.hehehe. 
 Jambatan A di belakang tu nampak dekat je dari sini.Masjid kat sini pun dekat je,Agak-agak nak solat jamak pun boleh.
 Dari tepi laut Teluk Sengat RA ke muzium Kota Lama Johor.Di sini terletaknya kubu pertahanan Johor Lama, kubur-kubur lama dan tapak arkiologi yang masih dalam kajian.Muzium terletak di bahagian belakang kubu dan mengambil bentuk rumah traditional lama Johor iaitu Rumah Limas. 
 Berpeleseran ala Hipster dan meronda di sekitar kawasan sebelum memasuki muzium untuk melihat khazanah peninggalan lama.Ada jual Aiskrem batang (aiskrem dulu-dulu) di hadapan berandar muzium ini.3batang = RM1.00.Boleh lah untuk mengurangkan dahaga tekak.
 Dari Muzium kota lama RA ke Tanjung Buai yang terletak kira-kira 15km dari Teluk Sengat.Perjalanan di sini memang saujana mata memandang.
 Melalui ladang kelapa sawit yang baru di tanam semula menjadikan kawasan di sini seperti berada di ladang teh dengan berlatar belakangkan sungai Johor dari atas bukit.
RA berhenti di sini untuk mengambil gambar pemandangan di sini dan ternyata inilah hasilnya.Tak sangka di Johor pun ada tempat yang cantik seperti di negeri-negeri lain.
 Pelbagai aksi giler-giler di acara bergambar ini.Nasib baik lah tak banyak kenderaan yang lalu di sini,kalau tidak mau habis kena langgar.
Satu lagi gambar kat tepi tebing,nasib baiklah tak jatuh.
 Ladang kelapa sawit yang ala-ala ladang teh.
 Jambatan "Double A" Desaru-Pasir Gudang yang nampak jelas dari atas bukit nie.
Nanti bila kelapa sawit nie dah tinggi tak dapat lah tengok pemandangan macam ini lagi.Jadi bagi sesiapa yang ada kesempatan cepat-cepatlah ke sini sebelum pokok kelapa sawit naik tinggi. 
 Konon-konon sejuklah tu, padahal suhu kat sini agak panas jugak. 
 Gambar terakhir sebelum berangkat pulang ke Johor Bahru.Orang baru nak bergambar ala-ala kulit album lagu yang sorang tu siap pulak tunjuk langit.
 Aktiviti kami tidak habis sampai petang tu sahaja.Malam tahun baru kami makan malam bersama di Mutiara Rini sebelum ke Puteri Harbour melihat pertujukkan bunga api tahun baru.

SELAMAT TINGGAL 2016
DAN
SELAMAT TAHUN BARU 2017

Friday, December 30, 2016

Mesyuarat BJK Kampung katanya

 Malam ini ada perjumpaan BJK membincangkan tentang persiapan untuk membuat perjumpaan bekas pelajar SMPT di Melaka.Lokasi perbincangan adalah di Burger King Setia Tropika.
 Barisan tetamu panel yang hadir adalah Jue "Homemade Cookies" , Jack and Jill Harash , "Ziella and the girl" , Along Ct Sifir , "Cham night Run", Diel Adella , Aween wen dan jugak Pak Lurah Eddie.
 Acara bermula jam 830malam tapi perbincangan jam 9malam (macamana tu?).Lama jugak tak makan Burger King jadi sesekali buat mini perjumpaan nie dapatlah merasa.Lokasi Burger King di Setia Tropika nie sangat selesa dan kurang orang jadi senanglah nak berbincang.
Macam RA cakap tadi, lebih pada perjumpaan Mini.Bincangnya sikit je sebenarnya.hehe
Lama juga RA tak jumpa mereka ini.Bukan senang nak kumpulkan ahli-ahli kuat BKK bekas SMPT.Harap-harap perancangan Alumni kita di Melaka berjalan dengan lancar.

Thursday, December 29, 2016

Memori 2016 yang terindah

 Tahun 2016 bakal meninggalkan kita selang beberapa hari sahaja lagi.Banyak kenangan manis pada tahun ini yang tidak dapat RA lupakan.RA memulakan dengan permulaan yang baik pada awal tahun baru 2016 dengan mengerjakan Umrah di Mekah dan ke Madianah.Satu pengalaman yang memang tak akan luput dalam ingatan RA. 
 Seminggu sebelum puasa membuat lawatan ke Tanjung Pinang,Pulau Bintan bersama beberapa saudara baru.Merentasi Selat Singapura bersama feri.
 Ke Gurun Pasir di Pulau Bintan adalah salah satu tarikkan baru di sini.Ia dahulunya nya adalah tapak perlombongan pasir yang mana syarikatnya telah di berhentikan lesen dari membekal pasir ke Singapura.
 Lawatan ke Singapura juga sering kali mendapat sambutan terutama pada musim cuti sekolah.
 Antara tempat yang selalu RA singgah sepanjang tahun 2016 di Singapura.
 Mt.Faber juga sering RA kunjungi bersama-sama tetamu yang lain.
 Kenangan membawa beberapa rakan dan kakitangan pejabat MRSM Muar ke Bandung juga adalah satu kenangan terindah walaupun RA sudah beberapa kali ke Bandung , Kawah Putih adalah lawatan pertama RA.Indah dan cantik sekali kawah putih ini.
 Tahun 2016 juga membawa RA ke Tanjung Buai,Kota Tinggi.Pemandangan jambatan kembar A atau lebih di kenali dengan "Jambatan Double A" yang menghubungkan Desaru dengan Pasir Gudang ini dapat RA rakamkan.Rupanya nak ke sini bukan semua orang tahu.
 Alhamdulillah berkat kerja keras dan mengumpul duit , setelah 2tahun RA singgah sekali lagi di Switzerland tahun 2016 ini.
 Air Terjun Lauterbrunen selalu nampak dalam gambar kat internet tapi tahun ini RA berkesempatan melawatinya.
  Begitu jugak dengan Chapple Bridge yang masih utuh dan mempersonakan.
Tahun ini juga RA dapat mengelilingi tasik Luzern yang sangat mengagumkan.
Pengalaman ke Milan,makan aiskrem dan membeli belah di Zara dan beberapa lagi butik terkemuka di sana pasti RA kenang sampai bila-bila.

Paling romantiknya bila tiba di Venice.Walaupun tidak pergi bersama kekasih tempat ini sangat indah dan cukup mempersonakan.Bagai dalam mimpi pulak bila tempat yang dahulunya RA tonton di tv sejak kecil berada di depan mata RA. 
 Begitu juga dengan lawatan ke Bandaraya Rom yang terkemuka ini.Bangunan Colosseum masih lagi utuh dan tak telan dek zaman ini adalah 1dari 7keajaiban dunia.Dua kali RA ke sini,satu waktu siang dan malamnya sekali lagi.
Semasa perjalanan pulang ke Malaysia pulak RA singgah bermalam di Jordan.Selama 3hari RA berada di sini cukup mengajar RA erti persahabatan.Manusia kadang-kadang hanya mencari kepuasan dan kepentingan diri sendiri tanpa memikirkan perasaan orang lain.Biarlah ianya menjadi peringatan buat RA pada tahun 2016 ini agar berhati-hati di kemudian hari.
 Antara yang menarik semasa lawatan RA ke Jordan ialah melawati Gua Ashabul Kahfi , yang pernah di ceritakan di dalam Al Quran , Mandi manda di Laut mati , Kota Citidel yang dahulunya menjadi singgahsana Hercules semasa penaklukkan Rom di Jordan.
 Dan pengalaman pertama RA merasai bermalam di padang pasir di Wadi Rum tidak akan RA lupakan. 
Keindahan waktu pagi saat matahari terbit di Wadi Rum dan bentuk muka buminya pasti menjadi kenangan terindah buat pertama kali bagi RA.
 Paling tidak dilupakan ialah ke salah sebuah 7 keajaiban dunia iaitu Kota Lama Petra peninggalan dari kaum Thsamud yang pernah di musnahkan kerana menderhakai perintah Allah.
 Penutup bagi akhir tahun 2016 RA ke Kuala Lumpur.Mengimbau kembali kenangan lama semasa RA muda-muda dahulu di sini.Restoran Nasi Ayam Hainan Bukit Bintang selalu menjadi kemestian tiap kali RA ke Kuala Lumpur.Banyak perubahan yang dapat RA lihat di Bukit Bintang.Dahulunya bila ada cuti hujung minggu yang panjang RA selalu ke sini melepak bertemu rakan-rakan lama.
Buat pertama kalinya juga RA menginap di hotel Istana.Hotel 5bintang yang paling lama di Kuala Lumpur.Semua kenangan 2016 pasti tersemat di dalam lubuk hati RA.Moga tahun 2017 akan membawa kita semua muka kejayaan yang lebih lagi.RA ucapkan selamat menyambut tahun baru 2017 dan semoga semua pembaca dan pengikut blog RioAzzaro ini di murahkan rezeki,di panjangkan umur dan di berikan kesihatan.Terima kasih bagi yang menyokong RA selama ini jasamu tidak dapat ku balas.

SELAMAT TINGGAL 2016 DAN SELAMAT DATANG 2017
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget