Saturday, December 26, 2015

Suka Suki Cuti Krismas

 Cuti hujung minggu nie RA kena melayan kerenah anak-anak buah RA datang JB dari KL.Mereka nak ke Legoland dan Hello Kitty katanya.Malam kami semua menjamu selera di Warong Satay Wak Radol sebelum bergambar sebentar di depan Istana Bukit Serene.

 Tengoklah tu akhir budak-budak nakal nie.Si baju putih tu nampak macam kuat makan,tapi makan nasi putih dengan telur goreng je.Ish ish sorang nie.

 Banyak jugak tempat yang RA bawak mereka nie.Maklum lah dah lama tak jumpa diaorang nie semua.Petang Jumaat lepas solat Jumaat ke Puteri Harbour jenjalan cuci mata sambil bergambar dari atas Jen Hotel.Malam ke Wak Radol makan satey.Sabtunya pulak ke Legoland Watar dan Themepark.

 Naik roller coster masing-masing tak mau kalah.Sambil-sambil tu cuba lah cari wifi ternampak pulak wifi ini.Ingat kedai mamak ke? hahaha menangan nak wifi percuma katanya

Apapun cuti hujung minggu RA sempena cuti perayaan Krismas tahun ini terisi dengan kehadiran mereka-mereka ini,RA dah anggap mereka ini sebahagian daripada keluarga RA.Nanti datang lagi yea...

Thursday, December 17, 2015

JJNM : Kedai Makan Kotak Kayu

JALAN-JALAN NAK MAKAN (J.J.N.M)
KEDAI MAKAN KOTAK KAYU
JALAN DENAI 2 KEMPAS

 Tak rancang pun nak ke sini.Tapi petang tadi lalu menynggah sebentar ke rumah kawan tetiba ternampak kedai makan yang tak jauh dari rumah dia.Bila dia ajak singgah makan RA pun lajulah cakap 'OK'.Kedai ini letak kat Jalan Denai 2 Kempas,tak jauh dari lebuhraya pasir gudang.Kedainya pun comel di buat dari kayu sebab tu kedai ini di namakan "Kotak Kayu"

 Menu kat sini pun menu biasa biasa je.Harga pun boleh tahan murah.

 Ini menu yang RA pilih untuk makan bersama kawan RA petang tadi.Burger Box , Nasi Lemak Ayam dan Mee Goreng.Burger Box ini comel macam kedainya.Warna Biru pulak tu.Persembahan makanan menarik.Sambal Nasi Lemak tawar,mungkin terlupa nak letak garam.Burger kalau 5bintang RA bagi mereka 3.5* jek.Untuk persembahan makanan RA bagi 4*

 Untuk mee goreng nie,RA suka sangat rasanya.Mee dia pun takdelah nampak macam baru keluar plastik terus goreng.RA bagi Mee Goreng Kotak Kayu ini 4.5*.Kalau pergi ke kempas jangan lupa singgah di sini.

Monday, December 7, 2015

Tanjung Pinang Hari Terakhir

HARI KE 3

 Hari ini adalah hari terakhir kami berkampung di Tanjung Pinang.Sebelum pulang jam 1230pm waktu Indonesia , RA meyinggah sebentar di pasar basah Tanjung Pinang untuk membeli sotong.Sekali lihat teringat zaman kecik-kecik dulu arwah mak bawak RA pergi pasar basah Batu Lima.Memang Becak...Nasib baiklah kasut RA tak basah lecun.

 Sedih pun ada jugak bila tengok anak-anak ikan Yu yang di jual di pasar ini.Siripnya terlebih dahulu habis di potong dan di jual sebab permintaan yang tinggi..Manakala badannya di longgokkan di tepi sementara menunggu pembeli.

 Yang ini besar sikit saiznya..Ikan Yu dewasa.Pun siripnya sudah habis di potong manakala badannya di biarkan di tepi.kalau ada yang mahukan dagingnya barulah ianya di potong.Jika tidak ermmm paham-paham jelah.

Yeaaa inilah dia pengulas dan juga pengunjung sepanjang lawatan tiga hari ini.Nak panggil Pak Alan pun boleh,Mas Alan pun boleh.Banyak jugak oleh-oleh yang di belinya.Selain pasar basah di pekan Tanjung Pinang ini juga boleh di beli barangan bag tas,busana muslimah , telekong , topi , kasut dan pelbagai barangan lagi.Hujan turun mencurah-curah jam 10pagi bagai menahan kami agar  tidak pulang dulu ke Johor.Tapi Alhamdulillah jam 11pagi hujan pun berhenti dan kami semua tiba di pelabuhan jam 1130pagi untuk pulang ke Johor.Tepat jam 1230 Feri bertolak ke Johor dan selamat tiba di Jeti Stulang Laut Jam 4petang.Di harap kenangan semasa berada di Tanjung Pinang membawa kenangan manis buat anda semua yang mengikuti rombongan dari saya.



Sunday, December 6, 2015

Lawatan Tj.Pinang hari ke2

HARI KE 2

 Dah masuk hari kedua pun.Sarapan pagi di sediakan di hotel tepat jam 7pagi waktu Indonesia.Mini van dah siap menunggu di hadapan hotel tepat jam 8pagi.Urusan pertama sekali ialah melawat makan Daeng Celak dan Daeng Merewah yang terletak tidak jauh dari muara sungai Bentan.Mungkin ramai yang ingat kan nama pahlawan-pahlawan ini yang ada dalam buku-buku sejarah Kesultanan Johor.

 Selepas ke dua-dua tempat ini kami meneruskan perjalanan sekitar 70km ke Tanjung Uban.Di sini terletaknya pekan yang berhampiran dengan pelabuhan.Ramai yang ke sini selalunya untuk ke Pulau Batam atau Pulau Karimon dengan membaca kenderaan kereta menaiki feri.Tak banyak pilihan barangan busana yang dapat di beli di sini.2Jam kami di sini kemudian menujue ke Pantai Trikora pula.

  Tak sangka pulak perjalanan dari Tanjung Uban ke Pantai Trikora ini jauh.Dalam keadaan cuaca yang sangat panas di luar penghawa dingin kenderaan kami pun tidak dapat mengurangkan kehangatkan patang itu.Apa puna setelah sejam 20minit kami selamat tiba di Pantai Trikora.Pantai ini terletak paling hujung Utara Pualau Bintan.Pemandu kenderaan kami bilang dari Pantai Trikora ramai yang menaiki bot pancung untuk masuk ke Melaysia melalu Pengerang dan Desaru cuma kurang dari 30minit.

 Tiba di sini kami semua menghilangkan dahaga dengan air kelapa.Ternyata pantai Trikora ini sangat cantik.Terdapat deretan pondok-pondok kecik di dirikan di sepanjang pantai yang boleh di sewa serendah RP30,000

 Kalau lapar bolehlah makan Bakso yang di jual dari moto-moto kecil yang menjaja di sekitar pantai ini.Murah dan sedap tau.

 Selepas melepaskan lelah dan mengambil angin di sini kami meneruskan perjalanan pulang ke  Hotel.Tapi sebelum pulang kami singgah ke salah sebuah perkampungan nelayan Melayu yang membuat perusahan Ikan Bilis.

 Di sinilah tempatnya.Tak jauh dari pantai kami bersantai.Memandangkan semua dah penat kami semua terus pulang ke Tanjung Pinang dan tiba jam 530petang.Alhadulillah perjalanan kami semua selamat.Malam ini acara sendiri.Ramai yang memilih untuk makan di sekitar hotel sahaja.

RA pulak hanya duduk-duduk di dalam kamar menonton D'Academy Asia (ala-ala Akademi Fantasia versi Asia) yang menempatkan Mimi dari One NationMcee.mewakili Malaysia sebagai peserta.Sementara Mas Idayu menjadi Juri Jemputan Malaysia.Dah lah iklan kat TV nya panjang-panjang,komen yang di berikan Juri jugak panjang berjela-jela dan tah apa-apa jek.Jam 1230tengah malam masih tak habis-habis memberi komen.Oklah RA nak tidur...

BERSAMBUNG....

Saturday, December 5, 2015

Lawatan 3Hari Tj Pinang

HARI PERTAMA

 Hari ini RA menbawa karyawan-karyawan dari MRSM Muar membuat lawatan ke Tanjung Pinang selama 3hari/2malam.Feri yang telah RA tempah bertolak jam 930pagi dan seawal 1030pagi kami semua sudah menunggu di Jeti Stulang Laut.Nak tau apa yang kami buat di sana? ikuti lapuran tidak rasmi dari Blog RA ini.

Tepat jam 930 feri dari Stulang laut berlepas ke Tanjung Pinang.Memandangkan hari ini Sabtu dan musim cuti sekolah,feri yang kami naiki penuh dengan penumpang.Perjalanan ke Tanjung Pinang mengambil masa 3jam.

Sementara menunggu feri tiba sesi perkenalan dengan mereka yang mengikuti Pakej RA ini bermula. 

Jam 1130pagi waktu Indonesia Barat kami tiba di Jeti Tanjung Pinang.Bag dan bagasi kami di jemput oleh pihak hotel dan di bawa ke sana.Manakala kami pulak ke Jeti Dermaga Pulau Penyengat untuk ke Pulau Penyengat.

 Masa pun dah tengahari dan perut pun dah lapar jadi kami semua singgah di kedai makan Pulau Penyengat untuk makan Ikan Bakar dan Asam Pedas Melayu Riau di sini.

Di hadapan Masjid Raya.Masjid yang di perbuat dari putih telur

 Lawatan keliling pulau di teruskan dengan menaiki moto beca.Dari Tapak istana lama, makan Raja Haji Fisabilillah , Makam Engku Putri , Raja Haji Ali pujangga kerajaan dan juga pengarang asal Gurindam dua belas,kami terus ke Balai Adat Melayu yang di bawah rumahnya ada terletak telaga air tawar yang juga merupakan sumber air tawar di pulau ini.Dari situ kami ke Gudang Mesiu (gudang meriam)

 Ini pulak Benting Bukit Kursi.Pertahanan Pulau Penyengat dari serangan musuh seperti lanun,Ingeris dan juga Belanda.Di setiap sudut di tempatkan meriam.

 Meriam yang paling besar di letakkan mengadap laut utama.Bersama RA menjejaki bukit kursi ini ialah Fizree dan temannya Alan yang juga pengulas lapuran tidak berbayar RA hehehe....Jangan marah Pak Alan..,.hehehe.

 Haa ini gambar mereka yang lebih jelas.Bergambar di pintu masuk Balai adat dan Gudung Mesiu.

 Dari atas Bukit Kursi ini sayup sayup kelihatan beberapa makan kerabat dan pembesar istana dan juga Kota Tanung Pinang di sebelah sana.Saat ini bacaan AlQuran kedengaran dari Masjid Raya sambil menantikan azan Asar.Jam 4petang kami pulang ke Tanjung Pinang dan daftar masuk hotel untuk mengemaskan diri sementara menunggu makan malam di hotel.

 Selepas makan malam RA dan beberapa rakan lawatan ke Melayu Square dan kami bersantai di tepi tebing menikmati secangkir Espresso , Teh O Beng dan Teh Botel sambil menikmati suasana laut dan menceritakan pengalaman kerja masing-masing.Jam 10malam pulang ke hotel dan bermalam.Esok ada lawatan lain yang harus kami lalui...Bersambung...

P/S : Salam Takziah buat keluarga Di Raja Johor yang baru hilangan orang tersayang iaitu Tengku Jalil , Putera Laksamana Johor yang juga Putera Sultan Johor.Moga Roh nya di cucuri Rahmat

Sunday, November 29, 2015

JJNM : Warong Rasa-Rasa Johor

J.J.N.M : JALAN JALAN NAK MAKAN

Warong Rasa-Rasa Johor

RA nak kongsi satu lagi gerai sarapan pagi dan tengahari yang popular dengan menu masakkan Johor.Jika ada yang nak rasa Laksa Johor yang terbaik sila la ke Warong Rasa-Rasa Johor yang ter letak Jalan Inche Besar Zubaidah Johor Bahru.Nak tahu di mana letaknya jalan ini,anda boleh masuk melalui susur jalan Lingkaran dalam.Kedainya di belakang stesen Petronas je.Nak masuk melalui jalan Mariamah sebelah kubur Mahmudian tu pun boleh.Kedai agak tercuruk sikit,tapi kalau dah jumpa jalan tu memang jumpa punyalah.

Kalau datang lewat memang menu cepat habislah.Terutama Laksa Johor nie.Kena datang awal sebelum jam 830pagi lah.Rasanya cukup sempurna dengan pekat kuahnya,rasa ikannya,sambal belacannya serba serbi memenuhi citarasa RA.Selain Laksa Johor kat sini ada jual Lontong Kering,Lontong Basah,Nasi Ambang, Soto dan asam pedas jugak tau.

RA dah ayah memang hantu Laksa Johor,jadi kalau kami ke sini memang Laksa Johor jelah yang kami bedal dan cari.

Macam RA cakap tadi,kedainya agak tersorok sikit tapi di tepi jalan.Mereka buat warong di hadapan rumah je.Kalau datang lewat memang habis cepat sebab orang kerajaan banyak yang minum pagi di sini di sebabkan jaraknya kurang 2km dari bandaraya Johor Bahru.Selamat mencuba yea...



Monday, November 23, 2015

Bertugas Di Bangkok Hari ke3

Dah masuk hari ke 3 pun RA di Thailand.Hari ini lawatan pagi akan di bawa ke tengah-tengah laut andaman untuk aktiviti air.Cantik betul pantai Pattaya nie,putih dan di penuhi dengan pelbagai pelancung dari pelbagai negara.Bot menanti kami di tepi pantai membawa kami ke plantar yang terletak di tengah - tengah laut andaman.Di sini ada aktiviti payung terjun mengunakan Jetspeed.

Haa nie semua beratur nak tunggu giliranlah.Harga sekali naik mereka kenakan THB300 dalam RM36 macam tu.Ramai betul orang yang mencuba payung terjun ini.

Dari pelantar kat tengah laut RA di bawa ke salah satu pulau berdekatan.Kat sini deretan kerusi-kerusi rehat menanti pengunjung yang ingin bersantai.Perlu di ingat,kerusi-kerusi ini bukan di sediakan percuma yea.Setiap kerusi di kenakan sekitar RM5-10 mengikut jam.

Pantai kat sini memang jernih betul.Macam kristal,tak nampak satu sampah pun kat sini.Bersihnya pantai orang-orang Thai ini.

Pulang semula ke Pattaya jam 1petang dan macam ginilah keadaan di pantai Pattaya di waktu tengahari.Lengang sedikit mungkin masih ramai yang masih belum bangun tidur sebab malam semalam sibuk dengan aktiviti malam di sini. 

Daftar keluar hotel kemudian bersiap-siap untuk pulang ke Bangkok.Perjalanan kami berhenti di beberapa lokasi seperti Ladang Lebah,Kilang membuat dan memproses batu permata dan sebelum tiba ke Bangkok kami berhenti di Kem Gajah untuk merasa menaiki gajah.
Jam 9malam kami tiba di Bangkok untuk berisitirehat dan membeli belah di pasar malam yang beroperasi 24jam di Pasar Phatunam.Esok dah nak balik Jb jadi malam ini semua berkemas-kemas dan bersiap untuk pulang.Rindu nya nak makan Nasi Lemak dan Nasi campur.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget