Sunday, September 28, 2014

JJNM : Pot's Industries Danga Bay

J.J.N.M : JALAN - JALAN NAK MAKAN 

POT'S INDUSTRIES DANGA BAY

Ok hari ini RA nak cuba makan yang menarik sedikit.Pikir punya pikir teringat kat satu rumah banglo tepi jalan kat DangaBay yang dah pun di ubah suai menjadi restoran.Banglo nie kalau tak silap RA milik seorang rakan kepada kawan RA yang dulunya dia nak jual dengan harga RM5Juta.Tapi di sebabkan harga yang mahal tu takde pembeli dia menyewakan kepada pengusaha francis POT's Kitchen. 

RA di temani oleh Abe Mork membuat temu janji jam 6petang di sini.Suasana dalam restoran ini memang cukup kozi.Pelbagai lampu mentol menjadikan suasana kat sini sangat-sangat santai.

 Ini menu pilihan RA.Burger bakar dengan kentang goreng.Harga RM18.00 dan saiznya XXL.Terpaksa mengunakan garpu dan pisau untuk memakan.

 Nak amik gambar pun ala-ala malu gitu.Maklumlah sikit lah punya ramai orang dalam restoran nie datang bersama rakan-rakan dan buah hati.RA pulak datang berdua je dia si mamat remaja purba nie..hehe Jangan mare yea Abe Mork,gurau jek. 

 Ini menu pilihan abe Mork.Kepak ayam goreng.Memang saiz-saiz makanan kat sini besar amat.Meja sebelah RA nampak makan sandwich pun besar giler....(nasib baik tak giler)

 Tengok tu amik gambar pun tak berkepak,tak bertebangan.Kontrol mancho katernya.ammahhhh...unnehhhh.Dahlah tu amik gambar kat latar belakang yang sama.Bertukar-tukar tempat duduk lagi hehe.

Oklah sedikit maklumat tentang restoran ini.Restoran ini masih tiada sijil halal,tapi kalau tak silap RA pemilik restoran ini orang Melayu Islam.Makanan-makanan yang di sediakan pun tiada menu yang haram.Nak tahu kat mana?? kat Jalan Skudai arah ke Bandar bersebelah sebuah lagi rumah banglo yang di jadikan restoran iaitu Brezzo.Betul-betul mengadap Pintu gerbang Danga Bay.Dtang lah cuba makan kat sini.


Tuesday, September 16, 2014

Heritage Race Kembali

 Ia kembali lagi tahun ini.Kali ini dia hadir saat badan RA rasa macam nak dapat demam.Bertempat di DoubleTree by Hilton 16Sep bersempena Hari Malaysia,RA,Sharon dan dua lagi ahli baru Azie & Fitrah mengantikan ahli lama Siti dan Mork.Tahun ini hadiah lebih besar dan lebih mencabar.

Yang duduk di bahagian belakang tu datang untuk sesi pemanasan badan sahaja.Dino menjadi juru latih pemanas badan dengan tarian Zumbanya.Ini bagi memastikan kesemua peserta berada di tahap sihat.

 Sesi pemanasan badan ini berjalan selama 10minit dengan rentak muzik Zumba dan Techno berkumandang.

Pertandingan kali ini jauh berbeza dari tahun lepas.Jarak perjalanan jugak dah macam orang main Triton.Dari Hilton ke Jalan Trus, masuk ke Jalan Tan Hock Nee , Pejabat Pos , MBJB , Jotic , Jalan Gertak Merah , Mahaad Johor , Jalan Mahmudiah ke Dataran Bandaraya.Adoi mak lepak betul.Giler jauh gaban pusing satu JB.

 Ini antara ujian yang perlu kami lalui.Ujian membawa tarian "HAKKA" iaitu tarian kaum Maori New Zealand dan juga menjadi tarian pembuka "ALL BLACKS" pasukan ragbi New Zealand. 

 Jam 1230tengahari semua kumpulan sudah sampai di Dataran.Keputusannya pulak akan di beritahu jam 230petang.Sikitla punya lama nak tunggu huhu.Cuaca pulak boleh tahan panas,terpaksalah duduk bawah khemah menanti keputusan sambil makan tengahari di sediakan oleh penganjur.Lauk kari + 1 ayam + sayur goreng kobis + air kordial.Nasib baik diaorang sediakan,kalau tidak mau menjerit kelaparan hehehe.

 Tidak seperti tahun lepas,Acara habis di Jotic dan kami menunggu didalam bangunan yang berhawa dingin,tidak seperti hari ini.Betambah demam la RA gamaknya.Keputusan pertandingan di umumkan tepat jam 230petang.Ada yang berjaya dan ada yang tidak (termasuklah geng RA) adalah dekat 9 soalan kami salah jawap.Apa pun,RA dapat rungkaikan Heritage Race tahun ini tidak sebaik tahun lepas.Tu jekkk.....Bukan sebab RA kalah,tapi sebab teruk kena menapak dari Jotic hingga ke Dataran (tengah-tengahari pulak tu)

Sunday, September 7, 2014

Jelajah & Walimatulurus Di Port Dickson Hari ke3

RUMAH API TANJUNG TUAN

Hari ini hari terakhir RA dan kawan-kawan di Port Dickson.Bangun seawal jam 8pagi (awal ke) selepas terdengar sayup-sayup ayam milik Azie berkokok.Kami bersarapan dengan makanan yang di beli di gerai tepi jalan sebelum berkemas-kemas untuk pulang ke JB.Jam 1petang baru keluar hari homestay menuju ke Hutan Rekreasi Tanjung Tuan.Nak tengok rumah api katanya...Tiket masuk ke sini RM1 seorang,kanak-kanak bawah 12tahun percuma.

Untuk sampai ke Rumah Api nie memang mencabar.Kami kena berjalan kaki sekitar 1.5km menuju ke atas puncak bukit Taman Negara ini untuk melihat sendiri rumah api.

Di atas inilah di bina Rumah Api untuk mengawasi laluan kapal-kapal laut di Selat Melaka.Cantik kan? sapa kata kat Malaysia takde Rumah Api ala luar negara.

Agak semput jugaklah nak naik sampai di atas,Tapi pemandangan dari atas rumah api ini memang mengagumkan.Dari atas RA boleh lihat semua menandangan Selat Melaka yang sangat-sangat sibuk.

Kami berehat sekejap di pondok pemerhati burung kat bawah sikit dari rumah api ini.Sempat lagi berteriak dan menjerit kuat-kuat bagi menghilangkan tekanan.Tengok jelah video kat atas tu yang di rakam oleh si Olie.

Pintu pagarnya di tutup,jadi dapat jalan di luar perkarangan jelah.Amik gambar sepasang dua.Nasib baiklah kat pondok bawah nie ada kedai yang jual air.Mau kering tekak tengah-tengahhari kat sini.

Antara aksi-aksi Ninja Turtle dan Kucing Jalan (Cat Walk) geng-geng mengeteh yang sempat di rakam oleh kamera lensa RA.

Turun dari rumah api perut dah mula berbunyi.Jam 2.30petang kami mencari kedai Asam Pedas.Cari punya cari terjumpalah kedai ASAM PEDAS KASIH IBU.Tengok orang memang ramai,jadi singgah lah makan di sini.

Memandangkan sampai pun dah abis masa orang makan tengahari,lauk-pauk banyak yang dah habis.Yang tinggal asam pedas pari dan kembung sahaja.Makan laa apa yang ada,bersama cecahan sambal belacan yang cukup menjanjikan.

Jam 4petang selesai , kami bersalaman dan mengucapkan salam perpisahan.Kak Ros dan Abang Mat sekeluarga pulang ke Putra Jaya,manakala RA,Olie dan Ozie sekeluarga pulang ke Johor Bahru.Kenangan terindah berada di Port Dickson menjadi satu lagi memori indah dalam diri RA dan kawan-kawan geng mengeteh.

Saturday, September 6, 2014

Jelajah & Walimatulurus Di Port Dickson Hari ke2

Akhirnya hari yang di tunggu pun tiba.Majlis Walimatul Urus pasangan Hazwani dan Ismail di adakan hari ini.Jam 1030pagi RA dah bergerak dari resort ke rumah Helmi.Jam 11pagi tiba orang dah semakin ramai yang datang.Dengar cerita dari mulut Kak Ros , orang Negeri Sembilan kalau buat majlis kawin memang bermula dan berakhir awal.

Peerggh ramai sungguh tetamu yang hadir,maklumlah perkahwinan pertama dalam keluarga ini.RA pertama kali hadir ke masjis kawin orang Negeri Sembilan nie.Nak tengok jugak apa juadah orang belah sini hidangkan pada tetamu,maklum lah petang semalam dah di hidangkan Pucuk Ubi masak lomak tempoyak,hari ini majlis rasmi mesti lebih lagi kot.Sempat lah bergambar dengan adik angkat RA si Shahmi,berbaju kuning menjadi pengapit kakaknya.Makin tembam yea Shahmi.Sambil-sambil tu sempat jugaklah menulis ucapan di buku tetamu dari "Geng Mengeteh Rio'h Rendah"

Menu "special" kat majlis ini ialah ayam golek & daging masak gulai.Pergghh memang terbaiklah.Tengok ayam golek nie je dah terliur.Rasa-rasa ada dekat 300-500 ekor dia bakar.Dah abis menjamu selera RA lelapak kat luar berandar rumah pengantin.Ingat nak tolong rewang tapi RA tengok semua tugas dah ada orang buat.Nak jadi kendarat pun rasa tak dapat sebab diaorang guna khidmat pekerja katering.hehe.Jadi duduk je lah kt berandar tengok orang datang.

  Jam 1petang acara persandingan di mulakan.Masa nie orang tak henti-henti datang.Pengantin pulak dah siap sedia nak berarak.Tidak seperti di Johor,selalunya kalau majlis bertandang di rumah pengantin perempuan, pengantin lelaki akan di arak sementara pengantin perempuan menunggu di  pelamin,Tetapi di sini pengantin perempuan dan lelaki berarak bersama ke pelamin.Mungkin adat di sini berbeza kot.

Jam 130petang banyak lauk-lauk seperti Gulai daging dan Ayam golek kehabisan.Orang datang memang ramai dan masa inilah geng-geng RA muncul.Menunggu anak-anak naik mandi dari kolam renang katernya,hehehe.Apa lagi perut dah lapar terus amik makanan untuk menjamu selera apa yang ada.Menu Gulai daging & Ayam Golek di ganti dengan sotong sambal dan Rendang ayam.Makan memang makan dan sempat lagi menulis ucapan di buku tetamu.

Dah makan,kami pun masuk ke rumah pengantin dan bergambar di pelamin,kecoh dah riuh rendah jadinya.Nasib baik takde pertandingan berbalas pantun kat pelamin.Kalau ada memang "confirm" kami yang kalah.hehehe.

Lama jugak kami melepak di rumah pengantin,Jam 3petang baru RA meminta izin untuk beransur pulang.Keluar je dari majlis kami menuju ke Pantai berhampiran Teluk Kemang.Kat sini kami ke Pulau Burung yang tidak jauh dari pantai.Ada jeti di bina menghubungkan pulau ini.

Sesekali jenjalan amik angin dan lihat keindahan pulau kecil nie dan terjadilah aktiviti senaman rengan dan bergambar.Semua gambar-gambar ini kat Pulau Burung yang secotet kecik nie.

Nie pulak bergambar konsep drama sambung-sambung Korea,"Winter Nak Muntah" dan "Autumn Heart Attack".memang la seronok sebab angin kat sini memang kuat san sepoi-sepoi bahasa,

Dah puas di Pulau Burung rakan-rakan RA ajak ke Pamiran Moto yang kami dah pergi malam semalam tu.RA memang dah keletihan manakala anak-anak diaorang pulak dah merengek nak mandi kat kolam renang.Jadi RA dan anak-anak diaorang ini pulang ke hotel mereka pulak ke Pamiran Moto.Tengok lah si Olie tu bergambar sambil comolot dengan Ular Tedung.Kak Ros & Abang Mat pulak bergambar dengan artis.

Budak-budak nie pulak bergembira di kolam renang.RA pulak masuk bilik resort dan membuta tidur.Letih sangat dengan cuaca yang agak panas.

Bila malam menjelma barulah RA dan kawan-kawan keluar ke Teluk Kemang dan Pantai Tuan.Tengok-tengok apa yang patut.Bila perut dah lapar kami singgah makan di gerai berhampiran.Ada masakan Asam Pedas katernya,tapi masalahnya tiada ikan merah.yang ada Ikan Pari,Caru,Siakap dan Kembung.Jadi RA,Azie , Olie makan asam pedas ikan caru,Abang Mat dan Kak Ros pulak makan asam pedas ikan kembung.Makanlah kami sampai kenyang (walaupun tukang masak masak tak sedap) tapi tetap licin,yealah rezeki jangan di buang.Memang Majulah Pewet kami sepanjang percutian ini.Jam 12tengahmalam kami pulang ke resort dan masih lagi bersambung main UNO hingga ke pukul 2pagi.Bilik kami yang paling riuh rendah malam tu.huhu.


Friday, September 5, 2014

Jelajah Dan Walimatulurus di Port Dickson

Ke Majlis Walimatul Urus kita !!!Kali ini melangkaui tempat hingga kan ke Port Dickson !!!

Atas jemputan majlis perkahwinan adik kawan baik RA, Maka perancangan di buat dan terjadilah percutian sambil meraikan walimatul urus Hazwani dan pasangannya.

RA terpaksa bertolak dari JB jam 230petang di sebabkan halangan yang tidak dapat di elakkan.Dari Lebuhraya Utara - Selatan RA keluar ke tol Seremban menuju ke lebuh raya Lukut-Sepang.Tepat jam 5petang rombongan kami tiba di rumah Helmi(rumah pengantin perempuan).Sementara menunggu rombongan Kak Ros dan abang Mat sampai kami lelepak makan (memamg muka makan) apa yang patut.Tempat bermalam kami adalah di Mimaland - 15kms dari Pekan Port Dickson.Resort paling hujung sekali dari resort-resort yang ada di Port Dickson.Kalau bukan kerana ada Taman Tema Airnya nie memang kami pun tak nak duduk sini.Sebab?? Jauh sangat daaa...

Dah sampai pun,selepas menunaikan apa yang patut (mandi/solat/rehat kejap) kami pun keluar meronda-ronda di sekitar Port Dickson.Dari pantai Teluk Kemang sampailah ke Pekan Port Dickson.Akhirkan berhenti makan di sekitar pantai Tanjung Tuan.Ada kedai makan di situ.Lepak makan sup daging dan tomyam sekejap.Lepas tu singgah ke kedai bundle bersebelahan.Bukan beli pun cuma tengok-tengok suasana kat sini.Memang cukup meriah tapi sekejap je sebab hujan tiba-tiba turun.Memandangkan hujan pun dah turun kami cepat-cepat makan dan bergerak pulang ke resort.Tapi dalam perjalanan sempat lagi singgah ke Nouvelle Resort yang selang 500meter dari resort kami.Ada pamiran dan perjumpaan geng-geng moto besar seluruh Malaysia.Memang banyak sangat moto-moto berkuasa besar melepak dan berkumpul disini walaupun jam dah ke pukul 1230malam.Dengar-dengar esok ada konsert dan aktiviti sosial diadakan di sini.Jalan-jalan cuci mata kejap amik gambar moto mana yang patutlah kan.

Bila dah nak kul 1pagi kami bergerak pulang ke resort.Sampai resort bukan nak tidur pun,kami sambung main UNO sampai berdekak-dekak ketawa tak tidur sampai jam 3pagi.Tu pun tidur bila mata masing-masing dah mula mengantuk.Maka bermulalah episod berdengur katak puru hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget