Saturday, July 19, 2014

Kemeriahan Jalan TAR & Masjid India

 Alhamdulillah RA selamat tiba di Petalang Jaya jam 1230Pagi tadi selepas bertolak dari JB jam 8Malam semalam.Selamat Pagi Petaling Jaya!!!! Inilah pemandangan Petaling Jaya dari tingkat 8 Park Regency 51 Apartment rumah abang Yunus.

Sahur jam 5pagi RA makan di salah sebuah gerai medan selera berdekatan sebelum menyambung tidur selat solat Subuh,maklumlah letih mengantuk memandu tak hilang lagi.Nak makan bungkus kat rumah memang bukan "style",kawan RA yang sorang tu..hehe.Sadar-sadar je dah pukul 12tengahari,habislah kurang pahala puasa RA.hehe.Rencananya petang ini nak jalan-jalan tengok bazar raya sambil membeli belah di Jalan Tun Razak (TAR) dan Jalan Masjid India.Jadi jam 130petang RA dan abang Yunus ke UITM Puncak Alam menjemput anak saudara dia untuk di bawa bersama nanti.


Cepat betul masa berlalu jam 3petang RA dah tersangut kat jalan nak masuk ke Jalan TAR.Maklumlah minggu terakhir puasa,semua orang nak berbelanja.Dapat tempat meletak kenderaan pun di bawah bangunan KWSP bersebelahan Sogo.Harga tempat letak kereta, mak aii mahal giler.Sejam pertama RM3.00 dan setiap jam berikutnya RM3.00.Tapi apa nak buat , setahun sekali je..hehe.Bila dah berada di Jalan TAR, RA dah mula teruja tengok deretan kedai-kedai baju,bazar dan umat manusia seramai tidak.Perghh meriah sungguh kat sini,lebih meriah dari kat Bazar Geylang Serai Singapura dan Bazar Plaza Angsana JB.

Pelbagai pakaian dari Baju kurung, Baju Melayu, Kurta,songkok,tudung,mercun,jubah dan macam-macam lagilah di jual dengan harga yang sangat-sangat murah.Tak percaya gie tengok gambar kat atas tu.Murah kan....Beli satu dapat percuma lagi.

 RA sempat membeli baju melayu di kedai ini,harga bajunya cekup berpatutan dan mempunyai corak yang begitu unik.Harga baju di atas ini dengan samping + seluar cuma RM150 sahaja...yea,..RM150.Nie kalau kat Plaza Angsana harga mesti dah cecah 2ratus lebih.Sekali ganda dari harga asal. 

 Yang ini pulak berharga RM100 jek dengan seluar dan samping yang cantik.

 Inilah antara aksi-aksi mencuba pakaian di dalam bazar.Nasib baiklah cuaca petang tadi sangat redup dan tidak panas.Kalau tidak mau pengsan RA.

 Meriahnya suasana di sini memang tak dapat di gambarkan.Rata-rata peniaga menegur pelangan yang lalu lalang di hadapan kedai mereka.Kalau lah peniaga-peniaga ini ada persatuan,apa kata buat Hari Raya Shopping Fair di PWTC, macam Travel Fair atau PC Fair tu.Memang 100% dapat sambutan di bawah satu bumbung dan tak berpanas atau berhujan.Pikir-pikirkan lah,untuk kebaikkan pelanggan dan peniaga jugak kan...hehe.RA bagi pendapat jek kalau nak dengar. 

 Jam 6petang kami terserempak dengan kedai makan mamak di "Semua House".Memandangkan orang masih tak ramai,kami masuk dan amik tempat duduk."Nanti kalau lambut orang dah ramai" , kata Abang Mat.Bila tengok meja sebelah ada sorang India makan Nasi Briyani,selera RA dan Abang Mat terus terbuka.Kami memilih Nasi Briyani untuk berbuka malam ini.

Tuu dia menu-menu makan berbuka kami tadi.Yang dalam lidi tu ayam dan daging yang di masak ala BBQ.Harga secucuk untuk ayam RM5 & RM6 untuk daging.Yang tu takde jual kat kedai mamak nie.Yang tu RA beli kat Bazar dekat dengan baju-baju.Mee Goreng Mamak abang Yunus yang punya dan Roti Nan Kak Ros yang punya.

Ingatkan nak sambung lagi membelibelah,tapi bila kaki RA mula sakit dan tengok tsunami manusia di waktu malam melebihi waktu siang RA dan yang lain-lain mengambil keputusan untuk keluar dari kawasan ini dan singgah minum di kedai Pelita sebelah KLCC.Jalan raya KL sesak di mana-mana sahaja pelusuk malam ini.Jam 1130malam kami pulang dan tiba di rumah jam 1pagi. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget