Sunday, April 27, 2014

Urut Kaki pulak di Bazar Karat

 Dah puas bekerja dan kehulu-kehilir malam ini RA ke Pasar Karat mencuba urutan kaki di sini pulak.Sebenarnya memang tak rancang pun nak ke sini,tapi terjebaklah jugak.Mula-mula nampak iklan kain rentang jual minyak serai tetiba terasa nak mencuba pulak di urut,lagipun lutut kaki memang dah mula sakit sesejak balik Tanjung Pinang ari tu. 

Harga eik?? ooo harga yang diaorang tawarkan pada RA memang tidak boleh RA tolak.Urut kaki untuk setengah jam RM25 dan sejam RM45 sahaja (diskaun RM5 katernya).Mulanya nak amik setengah jam je,tapi dah alang-alang tu amik je lah sejam.

 Inilah dia nama syarikatnya.Dalam bahasa Melayu "Kumpulan geng reflexologi Johor".(yea yea betul ke tak ayat tu).Dengar-dengar diaorang ada 15orang pekerja sepenuh masa dan sambilan.Ada cawangan di Legoland dan Bandar Baru Uda lagi.

Adohai sepanjang sejam tu asik dok menahan sakit kena picit dan tergelak jek tak habis-habis.Inilah dia dua orang budak urut yang mengambil bahagian secara sambilan sebagai Geng Maharaja Lawak.Buat lawak tapi buat muka macam tak bersalah je kan.

Haa kalau kakak-kakak dan mak-mak nak cuba pun boleh datang ke sini sebab diaorang ada pekerja perempuan juga.Kedai diaorang kat mana? datang je kat Bazar Karat lepas tu cari panggung wayang tamil kat depan Jalan Wong Ah Fook tu.Bazar diaorang kat depan panggung wayang tu je.Cubalah...Amboi RA bagi promosi lagi nie ha....Maaf yea kualiti gambar kurang memberansangkan

Tuesday, April 22, 2014

1 Day Kota Tinggi Waterfall & Textile Tour

KOTA TINGGI WATERFALL PACKAGEEX - JB SENTRAL / LARKIN SENTRAL / STULANG LAUT FERRY TERMINAL & JOHOR  BAHRU CITY HOTEL 


- Feel our very own Johore original Waterfall.

- Journey takes 1hour 30 minute drive from Johor Bahru

- Experience the Shopping spree at Kota Tinggi Town (textile town) on the way back

- Daily Departure

 CALL / WHATAPPS : +6012 7709809 

NAZ/ADAM


Sunday, April 20, 2014

USS Terjebak Lagi

 Untuk ke berapa kali RA ke sini lagi.Mana lagi kalau bukan Universal Studio Singapore.Tapi kali ini melayani adik-adik RA dari Port Dickson & Pasir Gudang.Mereka semua baru pertama kali ke sini,jadi kenalah bawa dan tunjuk-tunjuk kawasan nie.Haa tu dia awal-awal lagi dah bergambar dekat depan kedai Sesame Street.

Tempat pertama yang mesti di masuki ialah Transformer Rides,tapi kali ini RA lihat takdelah kena beratur lama macam dulu-dulu.Dalam masa 30minit je kami semua dah dapat naik kereta 4D.

Amboi sukalah tu dapat masuk sampai 2kali.Cantik seluar Shami? Beli kat mana? Kalau abang RA kurus nak jugak pakai suar macam tu.

Tempat di lawati seterusnya ialah Mummy Rides & Jurassic Park.Habis basah lecun baju si Haziq kena air kolam yang melimpah masuk dalam bot kami.Amboi Shahmi melamar Merlyn Monre yea.

Jam 1petang perut dah berbunyi dan makan tengahari kami di taja oleh USS dengan mengunakan kupon makanan yang dapat percuma sebab kami beli sebulan awal.Lawatan RA kali ini berkesempatan menonton perarakan berkumpulan yang menjadi acara penutup di USS.

Antara yang muncul siang tadi ialah Elmo & Sesame Street , Shrek & Puteri Fiona , Alex & kawan-kawan dari Madagaskar , Mummy & Scorpion King , Fairy GodMother ,Betty , Artis-artis dari Hollywood , Kru-kru dari Jurassic Park dan macam-macam lagi lah.

Empat wajah Optimus Prime yang muncul untuk sesi bergambar pada hari ini.Masa nie budak-budak yang ikut RA sibuk bergambar kat bandar New York & San Francisco.

Bila dah puas bergambar kami mencari tempat rehat yang paling dingin.Suhu di USS ketika itu sangatlah panas.Mana taknya tengahari hujan renyai-renyai,bila hujan berhenti dan suhu menguwap dengan cukup panas sekali.Tempat yang menjadi magsa ialah di dalam restoran Transformer.

Ok tengok perarakan pun sudah , main rides pun sudah , makan pun sudah jadi masa untuk pulang ke JB.Tapi sebelum pulang kenalah amik gambar kat depan pintu USS dan juga mercu tandanya.Kami bertolak pulang dengan bas jam 8malam dan selamat tiba di JB Sentral jam 845petang.

Friday, April 18, 2014

Pakej berkumpulan ke Tanjung Pinang

Pakej Jelajah ke Tanjung Pinang & Pulau Penyengat
Pilihan untuk 2Hari / 1 Malam atau 

3Hari / 2Malam

MINIMUM 11DEWASA
2H / 1 M = RM 340 SEORANG
3H / 2 M = RM 390 SEORANG

 Masjid Raya Sultan Riau yang di bina mengunakan putih telur dan kapur

Pekan Tanjung Pinang yang menjanjikan suasana membeli belah yang berbeza dari Malaysia

HUBUNGI RA DI +6012-7709809 

Sunday, April 13, 2014

Jelajah Rumpun Melayu Hari ke3

Pagi ini cuaca di Tanjung Pinang agak cerah,tidak seperti semalam.Aktiviti hari ini ialah aktiviti paling di sukai oleh kaum perempuan dan juga lelaki.Aktivit yang memang tidak lain dan tidak bukan ialah membeli belah sambil pusing-pusing keliling pasar/pekan Tanjung Pinang.Sekali pandang pekan ini teringat RA kat pekan Batu Lima Tampoi sekitar tahun 1980an dulu.Deretan kedai menjual pelbagai barangan basah dan kering.

Di satu sudut berhampiran hotel Tanjung Pinang terdapat deretan kedai-kedai yang menjual barangan tekstail ,kain , baju jubah , kurung dan macam-macam lagi.Harga kat sini kena pandai-pandai tawar,sebab kalau tak tawar nanti harganya sama je macam kat Malaysia.Menjanjikan juga barangan yang di jual di sini.Mau habis duit rupiah kalau tak kawal nafsu. 

 Rata-rata peniaga kain di sini pandai bercakap Melayu,ada tu memang orang Melayu Riau juga.Kalau nak beli telur penyu pun banyak di jual kat tepi-tepi jalan.10biji kalau tak silap RP10-20ribu.Ada yang sudah di rebus dan ada yang belum.Bila ditanya dapat kat mana , mereka jawap dapat di sekitar pulau-pulau Lingga. 

Ini jelah tangkapan yang dapat RA beli pagi tadi.Ini pun memenuhi pesanan kakak angkat RA,Kak Rovita yang nak kain biasa-biasa je katernya.4meter setengah = RM 60.RA kena bergegas pulang ke hotel dan berkemas untuk pulang sebab feri bertolak jam 1230tengahari.

 Yang ini pulak kain yang biasa-biasa jugak,tapi takde manik.Harga sama je macam kat Malaysia 4meter = RM40.Yang warna macam emas tu nampak macam kain Vietnam la pulak.

Barang dah beli jadi RA balik semula ke hotel dan kemas-kemas barang untuk berangkat pulang ke Johor Bahru.Oh yea selain kain-kain di atas,dapat juga RA membeli 2buku sejarah semasa di Pulau Penyengat.Satunya buku "Sejarah Di Pulau Penyengat" dan satu lagi buku "Gurindam 12 karya Raja Ali"

Masa di jeti sempat lagi penduduk di sini menjual ikan Kerapu Merah dan Udang kepada kawan-kawan rombongan.4ekor Ikan Kerapu Merah + Udang (anggaran 40ekor) dalam dua kotak di jual dengan harga RP$400,000 = RM120.Itu kalau mintak kurang boleh dapat murah lagi tu bang oiii.Baiklah Ikan dan udang pun dah dapat jadi kami menuju ke dalam terminal feri.Feri bergerak tepat jam 1230tengahari (130 petang waktu Malaysia).Sekali lagi mata terpukau melihat keindahan kepulauan-kepulauan kecil di sekitar Pulau Bintan dan Batam ini. 

Mee Pop perisa Ayam (mee segera) menjadi menu makan tengahari kami di dalam feri hehe.Bila agak-agak cuaca dah redup kami ke atas dek feri untuk bergambar ala-ala filem Titanic.Pelbagai aksi telah di pamirkan menunjukkan keceriaan untuk pulang.

Kenangan kali ini pasti di rakamkan untuk tatapan semua.Dan semestinya pakej baru dengan harga baru akan menyusul di dalam pakej Jalan-jalan ala RA.jadi tunggu.....

Saturday, April 12, 2014

Jelajah Rumpun Melayu Hari ke 2

Selamat pagi semua...
Sedap betul tidur malam tadi,mana taknya hujan turun sikitlah punya lebat,siap ada guruh dan kilat sambung menyambung lagi.Kuat betul hujan kilat di Tanjung Pinang sampai RA tidur pun boleh terjaga mendengar dentuman guruh di luar.Jam 7pagi RA sudah turun ke restoran di tingkat bawah hotel untuk bersarapan.Menu sarapan buffet pagi ini ialah Lontong , Nasi Goreng , Roti , Jemput-jemput dengan air kopi dan teh sebagai pilihan.RA bersarapan dengan Nasi Goreng jelah.Lepas bersarapan RA bersiap-siap untuk di jemput ke Dermaga Pulau Penyengat untuk ke lawatan Pulau Penyengat.

Hujan masih lagi renyai-renyai saat kami tiba di dermaga , tetapi masih bersemangat untuk menyeberangi laut untuk ke Pulau Penyengat.Lihat lah bot sampan yang sudah bersedia menanti kehadiran kami.Memang cukup mencabar dan mendebarkan nak-nak bila menyeberangi laut yang sedikit beralun di sebabkan cuaca hujan.Bot nya pulak ala bot penambang seperti di Sarawak pulak tu.Tapi RA cukup teruja dan berbangga bila melihat kain rentang yang ada di bot di bawah ini. "Budak Melayu Budak Berencane".yeaaaa Luaskan Kuasamu Budak Melayu!!! Gerek arghhhh!!!

Berdebar juga bila naik bot penambang ke Pulau Penyengat,mana taknya mereka takde sediakan jaket pelampung pun,agak-agak kalau tengelam yang tak tahu berenang tu boleh ke selamat hehe.Tapi pakcik yang membawa bot kami memberi jaminan bahawa sejak dia bekerja bawak orang setiap hari belum ada tragedi bot karam yang berlaku.Perrghh tengok tu laut beralun-alun dengan hujan gerimis menyambut kehadiran kami.Sempat bergambar lagi tu.

Alhamdulillah selamat tiba di Pulau Penyengat setelah menempuh perjalanan 30minit.Jarak dengan Tanjung Pinang takdelah jauh sangat,1km je.Penduduk di sini 100% orang Melayu Riau dan rumah-rumah yang di tepi laut semuanya di bina di atas air.Pulau Penyengat mendapat namanya dari beberapa pelaut yang dahulunya singgah ke pulau ini untuk mengambil air tawar.Bila berada di pulau ini mereka di gigit oleh serangga berbisa yang bernama Penyengat,dan sejak itulah pulau ini mendapat nama dari serangga itu.Di Jeti ada beberapa becah (nama bagi moto+beca) yang dah siap menunggu tetamu hari ini.Harga menaiki Becah untuk keliling di sekitar pulau ini antara RP$30,000-RP40,000 (RM10) dan boleh di naiki oleh 2orang sahaja.Kalau nak jadi macam filem Seniman Bujang Lapuk boleh lah duduk bertiga.

 

Tempat pertama yang kami lawati ialah Komplek Makam yang mana terletaknya makam :Engku Puteri (Raja Hamidah) - Permaisuri Sultan Mahmud Shah III/Anak perempuan Raja Haji FisabilillahRaja Ahmad - Penasihat KerajaanRaja Ali Haji (Pujangga Kerajan dan juga penulis Gurindam 12 yang terkenal)Raja Abdulah (YDM Riau-Lingga IX)Raja Aisyah (Permaisuri)

Makam Engku Puteri terletak di dalam bangunan ini dan jaga baik oleh penduduk pulau.Menurut cerita dan sejarah Engku Puteri bernikah dengan Sultan Mahmud Syah ke III dan sebagai hantaran mas kahwinnya sultan menghadiahkan Pulau Penyengat ini kepada beliau.Di dinding-dinding dalam bangunan ini pula tertulisnya Gurindam 12 karya yang cukup indah oleh Raja Ali Haji,pujanga negara ketika itu.

Inilah ke semua 12 fasal gurindam Haji Ali yang sempat RA rakamkan di kamera lensa RA.Sesiapa yang pernah belajar sastera tingkatan 6 (STPM),pasti akan teringat akan Gurindam ini.


Ini antara baris ayat di dalam FASAL KE 10 di dalam Gurindan 12 :

DENGAN BAPAK JANGAN DERHAKA
SUPAYA ALLAH TIDAK MURKA
DENGAN IBU HENDAKLAH HORMAT
SUPAYA BADAN DAPAT SELAMAT
DENGAN ANAK JANGANLAH LALAI
SUPAYA BOLEH NAIK DI TENGAH BALAI
DENGAN KAWAN HENDAKLAH ADIL
SUPAYA TANGANNYA JADI KAPIL


Dari komplek makam kami bergerak pula ke Makam Raja Haji Fisabilillah.Beliau ialah pejuang menentang penaklukan Belanda dan mengembalikan maruah dan kehormatan orang-orang Melayu yang pernah di pijak pijak oleh penjajah Belanda Laknatullah (emosi sikit ini).Beliau berkubu di Teluk Ketapang sebelum wafat di sana sebagai pejuang Fisabilillah.Sebelum wafat beliau sempat meninggalkan wasiat untuk umat Melayu yang RA rasa memang wajib di baca oleh kita.Kalau nak baca bolehlah ke alamat blog ini :

Wasiat Raja Haji Fisabilillah

Selesai urusan di sini RA ke Balai Adat masyarakat Melayu yang di beri nama Balai Adat Indera Perkasa yang mengadap laut di balik Pulau Penyengat.Segala peralatan di raja dan masyarakat Melayu di pelihara di sini.RA pun siap bergambar di atas singahsana lagi.

Memandangkan cuaca hujan,kami tidak pergi ke kubu dan gedung lama yang menyimpan senjata.RA terus sahaja ke Masjid Raya Sultan Riau.Menurut cerita penduduk di sini,dahulunya berhampiran masjid ini ada terletaknya istana sultan.Ia di robohkan oleh penduduk atas arahan sultan bagi mengelakkan di rampas oleh Belanda.Jadi yang tinggal hanya Masjid sahaja.Masjid ini cukup indah dan unik nak tau kenapa? Bangunan ini di bina mengunakan putih telur + Kapur.Nampak ? senibina orang orang Melayu kita? 

Kalau masjid lama ini masih cantik dan tersergam indah,cuba bayangkan istana-istana pada zaman dahulu...Pasti lagi indah dari masjid ini kan?. Senibina orang dahulu bukanlah seperti yang di perbodohkan oleh penjajah.Rumah batu memang sudah lama berada sejak Zaman Meroang Mahawangsa,Kesultanan Melaka sampailah ke Sultanan Melayu Johor-Riau-Lingga-Pahang.Tapi sayang banyak bangunan-bangunan istana terpaksa di rubuhkan bagi mengelak Belanda mengusainya

Ini bahagian di dalam masjid raya.RA dapat lihat di setiap makam,masjid dan balai adat ada orang-orang pulau ini yang menjaganya sentiasa setiap kali ada orang luar yang datang berkunjung.

 Jam pun dah menunjuk ke jam 1130pagi.Jelajah disekitar Pulau Penyangat sudah pun RA selesai.Jadi RA mendapatkan semula bot penambang untuk pulang ke Tanjung Balai untuk ke destinasi seterusnya iaitu makan tengahari hehe...Kami ke Kampung Bulang Laut iaitu perkampungan Melayu Riau yang terletak 10km dari Pekan Tanjung Pinang.Nama kedai "Pondok Makan Sarbana".Makan tengahari di sini cukup menjanjikan.Mengadap laut dengan menu pilihan Asam Pedas Sembilang & Ikan Merah Melayu Riau dan Sotong masak hitam.Memang terbaiklah asam pedas kat sini ada sedikit rasa seperti kari dan asam pedas Batu Pahat gitu.Otak-otak kat sini pulak otak-otak sotong.Sedap bangettttt dongggg...!!!

 Harga nya?? Ini harga yang di kenakan di meja RA :

ASAM PEDAS IKAN MERAH 

TAUGEH GORENG

OTAK-OTAK SOTONG 10 KEPING

SOTONG MASAK HITAM

TELUR DADAR

NASI PUTIH

 TEH O AIS & TEH BOTOL 

 RP$270,000 = RM80 / UNTUK 5ORANG MAKAN.Murah kan?

Ok perut dah kenyang,jadi kita ke destinasi seterusnya iaitu ke Makan Daeng Celak ayahanda kepada Raja Haji Fisabilillah.Kalau ada baca buku-buku sejarah pasti ada mendengar nama ini kan?.Tetiba dalam perjalanan,RA teruja melihat jambatan di atas Sungai Careng persis jambatan di Sydney Harbour.Nampak tak reka bentuknya? agak sama kan? Kejuruteraan Awam katernya...(civil)

Makam Daeng Celak (sebutan orang-orang bugis CHELLAK) terletak di pinggir Sungai Careng,sungai yang menjadi laluan pentadbiran Kesultanan Melayu Riau-Lingga (ala Sungai Johor di Kota Tinggi).Berhampiran dengan ladang pokok getah,di sinilah bersemadinya jasad beliau.Pangkat yang di Pertua Muda Riau adalah pangkat ke dua tertinggi selepas sultan.Fuuhhh nyamuk banyak kat sini wooo...jenis nyamuk tak pernah isap darah,RA siap kebas-kebas tangan dia tetap tak lari nie.

Dari makam Daeng Celak RA ke makan Daeng Merewah iaitu yang di Pertuan Muda Riau pertama,ayah kepada Daeng Celak.Nama ini pun ada di sebut dalam buku-buku sejarah sekolah menengah kita.Nak tau ceritanya kenalah baca semula buku-buku tu.

Destinasi seterusnya RA ke Kota Raja iaitu kota lama peninggalan kesultanan Melayu Johor-Pahang-Riau-Lingga yang terletak di hulu sungai Careng tidak berapa jauh dari makam Daeng Merewah dan Daeng Celak.Perjalanan kesini memang kena melalu jalan tanah merah.Cukup mencabar betul.

Akhirnya tiba juga di sini.Tapak kota Raja yang telah lama ditinggalkan.Nie kalau korek-korek tanah kat sini mesti jumpa barang-barang lama.

Di sini terletaknya Istana Kota Raja dan menjadi pusat pentadbiran kerajaan Melayu Johor-Pahang-Riau-Lingga ketika itu.Apa yang tinggal cuma runtuhan-runtuhan istana,bangunan dan kubur-kubur di sini.Kota ini diruntuhkan atas arahan sultan bagi mengelak penguasaan Belanda yang ketika itu mengugut akan mengambil segala harga dan bangunan-bangunan milik sultan jika tidak pulang ke Riau yang ketika itu berlindung di Singapura.Tujuan Belanda kekita ikut amat jelas mereka mahu membunuh kesemua waris sultan agar tidak ada yang menuntut haknya di kemudian zaman.

Dah puas ke tempat bersejarah,RA dan yang lain-lain meminta di hantar pulang ke hotel.Ada yang nak beristirehat dan membersihkan diri sebab dari pagi tadi keluar kena hujan.RA sebaliknya ke pelantar ini untuk merakamkan aktiviti penduduk di Tanjung Pinang.Berhadapan Melayu Square ramai peniaga gerai yang sudah siap memasang meja dan kerusi mengadap laut untuk membuka jualan makanan mereka malam nanti.

Ok inilah suasana malam di sepanjang jalan di tepi laut.Mereka memasang skrin tv besar dengan menayangkan pelbagai siaran bagi menarik pelanggan singgah makan di gerai mereka.Ada tu membina kafe ala Starbucks dari dalam van yang telah di ubah suai.Unik kan idea orang-orang sini.Di seberang jalan pula menjual pelbagai maian kanak-kanak dan mini "funfair" bagi menarik minat kanak-kanak.

Agak lama juga RA melihat gelagat dan aktiviti masyarakat di sini waktu malam.Sampai mata RA pun dah mengantuk.Jadi RA pulang semula ke hotel dan tidur...Jumpa esok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget