Sunday, March 16, 2014

JJNM : Asam Pedas Tepian Tebrau

J.J.N.M : JALAN-JALAN NAK MAKAN 

- ASAM PEDAS TEPIAN TEBRAU -

 Alhamdulillah hujan turun dengan lebatnya sejak pagi tadi hingga lah ke tengahari.Sampaikan lepas je solat subuh RA terlajak sambung tidur.Sedar-sedar je jam dah pukul 1130pagi.Bila perut lapar mula tengok whatapps mengajak rakan-rakan mengeteh makan tengahari seperti yang di rencanakan oleh abang Mad malam semalam Asam Pedas Tepian Tebrau.

Jam 12tengahri semua berkumpul di gerai medan selera Tepian Tebrau.RA tak sempat pulak nak amik gambar nama gerai ini sebab semuanya dah kelaparan bila nampak Asam Pedas Ikan Merah + Ikan Pari dan Ikan Caru tiba di meja kami.Kalau tak silap gerai ini terletak 4blok dari hujung Gerai Tip Top.Rancangnya nak ke Asam Pedas Faridah kat tengah-tengah tapi dah terjebak di sini.

 Bila pesan makanan teringat la pulak pada adik bongsu paling manja dalam keluarga mengeteh kitaorang.Tu yang mintak Kak Ros telefun suruh dia datang ke sini.Rupa-rupanya dia ada kat Hospital Sultanah Aminah je.Buat rawatan susulan tapi katernya ada kat UTM tengah mengajar.Amboi berahsia lah tu,nasib baik ada jururawat yang bertugas hari tu beritahu kat RA.

Apapun semuanya selamat tiba dan berkumpul sebelum makanan semuanya habis licin.Maklumlah "Qadaq sarapan pagi" katernya...Bacaan doa makan siang tadi di bacakan oleh RA dan di amenkan oleh semua orang.

 Haa sampai pun jugak dia...Inilah abang adik bongsu kitaorang.Berbaju kemeja putih belang-belang baru kuar dari UTM katanya...

Menu makanan yang kami pilih :

ASAM PEDAS : IKAN PARI SEKOR / IKAN CARU SEKOR / IKAN MERAH SEPARUH

SAYUR KANGKUNG / TAUGEH GORENG

TELUR DADAR

SOTONG GORENG TEPUNG

JUMLAH RM 185.00

JJNM : Restoran di Abg Simpang

J.J.N.M : JALAN-JALAN NAK MAKAN

- RESTORAN DI ABG SIMPANG -

Kalau ke Bestmart atau ke Taman Nusa Bistari 2 jangan lupa untuk singgah di restoran di Abg Simpang ini.Restoran milik rakan sekelas sekolah rendah RA ini beroperasi dari jam 6petang - 230pagi setiap hari kecuali Isnin.  

 Kat restoran ini ada pelbagai makanan goreng yang di sediakan tetapi dalam banyak-banyak menu Kueh Tiew Goreng menjadi pilihan RA.RA kalau pasal makanan memang cerewet dengan 2jenis makanan.Satu : KARIPAP dan dua : KUEH TIEW GORENG.RA sukakan kueh tiew goreng yang seperti orang cina buat dan Restoran sini memang menepati citarasa RA.RA bagikan 4setengah bintang pada Kueh Tiew Goreng Restoran di Abg Simpang.

 Geng mengeteh yang hadir malam tadi pun boleh tahan ramai jugak.Keluarga Olie, Abang Mad dan Kak Rovita turut serta hadir.Makan memang syok sampai tak sedar jam dah menuju ke pukul 12tengah malam.Apa yang RA dapat tengok semakin jauh malam semakin ramai yang meninggah sama ada untuk makan di sini atau bungkus bawak balik

  Inilah dia antara menu yang terdapat di sini :

Mee Goreng

Kueh Tiew Goreng (wajib cuba) ****

Mee Hoon Goreng

Nasi Goreng

Nasi Lemak 

Ayam Goreng Berempah

Ablong Daging/Ayam/Kambing/Rusa

Burger Daging/Ayam

 Tu dia muka tokeh restoran ini,orangnya tinggi-tinggi berbadan seperti Malek Noor dan orang yang paling sibuk setiap malam di sini.Sibuk macamana pun sempak jugak bergambar dengan kami tu.Amboi tengok jelah gelak beso si Ozie , Kak Ros & Kak Rovita malam tu.Yelah mana tak nya dok cerita pasal Bomoh Alakazam Tamparan Buaya tu.

Menu Burger dan Ablong memang menjadi pilihan ramai orang bujang yang lalu lalang di sini.Ada tu mintak pesanan dari dalam kereta je,malas nak kelaur katanya.Hati-hati jangan sampai hadang perjalanan kereta orang lain.

Kalau ada sesiapa yang nak mencuba sila lah datang ke kedai Kawan RA ini.Ini bukan nak amik hati kawan,tapi memang menu-menu di atas ini betul-betul menjanjikan.

Saturday, March 15, 2014

JJNM : Wan Mok Cafe

J.J.N.M : JALAN-JALAN NAK MAKAN

- WAN MOK CAFE TAMAN BUKIT DAHLIA -
  Amacam? nampak sedap tak meggi Ketam ini? Ini adalah salah satu menu popular di Wan Mok Cafe.RA dapat jemputan dari tuan kedai kafe ini untuk singgah dan makan tengahari di sini.Walaupun geng mengeteh tak cukup ahlinya tapi kami gagahi juga ke Taman Bukit Dahlia Pasir Gudang.Terletak di No 65,Jalan Semerbak 20,restoran ini betul-betul terletak di tepi jalan utama Taman Bukit Dahlia dan bersebelahan kedai runcit.

Sebenarnya RA dah terlalu lapar sangat tadi,jadi amik makanan tengahari pun boleh tahan banyak jugak.Tapi masih lagi nak mencuba rasa meggie ketam, sebab nampak macam menjanjikan jeekk....macam sedapppp jekkkk......

Selain menu meggie ketam,menu utama makan tengahari di sini ialah lauk Gulai Kawah dan pelbagai lauk nasi campur.Yang tadi RA amik Telur Bungkus + Paru sambal + Daging Gulai Kawah dan yang terbaik ada sambal hijau dan cincalok. Tuan kedai juga memperkenalkan kepada RA menu terbaik keluarganya iaitu Rojak Colet.Memang penuh betul perut RA hari ini.

Nampak tu menu makan tengahari yang terhidang di meja buffet.Sempat lagi tu berpusing-pusing amik gambar.Nasib baik masa tu takde orang lain kat meja makanan.Tengok je lah si Kak Ros amik gambar RA yang belum bersedia lagi.cis cis..

Meggie ketam sampai dialah orang pertama nak amik gambar dulu.Walaupun perut dah kenyang tetap bedal.Nasib baik kongsi makan untuk 3 orang,kalau tidak memang tapau bawak balik lah gamaknya.

Nak patahkan ketam kena buang dulu kepala dia yang keras tu.Lepas tu baru leh kopek kat tengah-tengahnya.Adoyai nasib baik tak terbang sepit ketam tadi.hehe.

Saat-saat terakhir habis makan rojak colet pun tiba.Pergghhh mana masuk lagi nie? Telan jugak lah perlahan-perlahan sambil makan sambil berbual sedap - kata Norlia Ghani.

Haa kalau nak tahu inilah dia tokeh kedai dan togeh punya tokeh punya kedai.En wan kita dengan ibu kesayangannya merangkap penasihat dan pemilik kafe ini.Kata tuan kedai ini lagi, kedai di buka untuk sarapan pagi,tengahari dan malam.Kalau pagi dan tengahari tu dia,isteri dan ibunyalah yang menguruskan kedai,tapi bila petang pulak adik beliau pulak amik alih memasak.

Menu Pagi : Nasi Kerabu + Nasi Dagang

Menu Tengahari : Nasi campur + Gulai Kawah + Meggie Ketam

Menu Malam : Meggie Ketam + Kueh tiew Goreng dan aneka Nasi & Mee

 Tengok tu habisss licinnn pinggan kami.Macam kepala bapak mertua aku kata Abdul Wahubbb hehe..

RA memang suka gak makan ketam ini tapi nak mengeluarkan isinya tu yang leceh sikit.Nasib baik ketam bunga yang di hidangkan tadi banyak isi,jadi beria-ialah RA mengsiatnya.hehe.

Terima Kasih Tuan Kedai atas jemputan anda.Sedap-sedap makanan yang di sediakan.Harga pun berpatutan (yelah mana tak nya dapat potongan harga tu hehehe).Terima Kasih juga di atas cenderamata buku yang di beri ini.Lain kali kalau ada masa RA akan datang lagi dengan geng-geng yang lain.

Thursday, March 13, 2014

DDTS : Menu Bollywood tangkap muat

DDTS : DARI DAPUR TERUNA SUNTI (SUNTI KE?)

- MENU BOLLYWOOD TANGKAP MUAT -

Hari ini RA cuba pulak masak menu terbaru,keluar dari menu-menu yang biasa RA buat.Antara menu malam ini ialah : -

KUCHI - KUCHI KARI HAI

 MERA NAM SAWIKER

DHOMM JUS MANGO

Ini jelah yang termampu makan untuk malam nie.hehe.Tapi sedap pulak bila masak mengikut Youtube.

 Malam nie makan sorang-sorang je,sebab ayah RA bermalam di rumah kakak RA.

Jadi Makanan malam ini RA yang punya hahahaa

Tuesday, March 11, 2014

DDTS : Menu Rock Klasik 90an

 DDTS : DARI DAPUR TERUNA SUNTI (Sunti ker??)
 - MENU ROCK KLASIK 90AN -

Hari nie dah tak tau nak masak apa.Dari buang duit beli makanan kat luar, lebih baik masak sendiri di dapur kan.Jadi inilah masakan hasil experimen RA yang tak seberapa ini.Masakkan paling tak mengunakan banyak bahan hehe.

MENU PERTAMA

TEMPE GORENG CINTA BANDAR TASIK SELATAN 

MENU KEDUA :

KAILAN SUCI DALAM DEBU + SUP SAMPAIKAN SALAMKU

 MENU LAUK UTAMA : 

SARDIN MENGINTAI DARI TIRAI KAMAR

Makan berdua jer dengan ayah,tu yang masak tak banyak dan guna pinggan-pinggan comel je.

Ini sahaja menu dari Dapur Teruna Sunti.bertemu lagi di hari yang lain yea.

Sunday, March 9, 2014

Coconat Milk Shake Penghilang Dahaga

 Dalam keadaan cuaca yang tidak menentu dan panas terik nie kalau pekena air batu campur atau Coconat Milk Shake bagus jugak kan?.Nasib baik tak payah jalan jauh sampai ke Melaka sebab kat JB pun banyak dah jual Coconat Milk Shake.

Macam petang tadi RA,Mamak,Pak Din & Eddy sekeluarga menyinggah lepak kat warong tepi susur Jalan Tun Abdul Razak 1/1 (yang mengadap belakang sekolah St Joseph tu).

 Warong ini terletak kat kawasan yang agak tinggi jugak lah.Dari belakang warong leh nampak tapak lama Flat Bukit Cagar dan Jalan Tebrau.RA tak makan pun kat sini sekadar membasah tekak dengan Coconat Milk Shake.Din pun nak balik ke KL semula selepas bercuti hujung minggu di JB menghadiri perasmian Padu Teguh S/B syarikat perusahaan Eddy.

 Tengoklah masing-masing sibuk main telefun bimbit.Kira agak lama jugalah melepak kat sini,dari jam 530petang sampai la Margrib baru balik umah.Amik angin udara yang kencang di sini katernya.Dok pun bual-bual hal tentang kapal terbang MAS yang hilang.Dah nama Jurnal perjalanankan,kena lah catat sikit.Nak kuar tengahari tak larat pulak cuaca panas nya pun adoyai...

Saturday, March 8, 2014

Perasmian Padu Teguh & Ulangtahun

 Hari ini bermula sejarah perasmian Syarikat padu Teguh Trading S/B milik rakan sekolah RA iaitu Eddy Saori.Majlis hari ini di rasmikan oleh ayahandanya dengan menjemput rakan taulan dan saudara mara terdekat dan jauh.Mulanya RA nak siap-siap datang tengahari tapi memandangkan cuaca agak panas akhir-akhir ini,RA menukar kehadiran di waktu petang. 

 Inilah antara barisan-barisan hadirin yang hadir pada hari tersebut.Menu utama Nasi Minyak dan Nasi Ayam beserta kueh muih tempatan.Wah En Yunus pun ada datang jugak yea malam itu? hehe bagus-bagus,saya tak dapat datang malam da sebab nak menguruskan Ayah di rumah.Biasalah sekarang ini tak leh selalu kelaur.Ayah RA pun bukan sihat sangat.

 Majlis di mulakan dengan acara ulang tahun kelahiran Muhammad Adi Putra ke 3tahun iaitu anak pasangan tuan punya majlis iaitu Eddy dan Sue.Kek memang tak leh lepas dari Thomas & Friends kan.Kemudian di selangkan dengan acara perasmian yang di rasmikan oleh Hj Saori ayah pada Eddy.Majlis di teruskan dengan bacaan Yasin dan Tahlil oleh Madrsah Tahfiz di tingkat atas dan di akhiri dengan jamuan makan.

Jam 7malam RA dah bergerak pulang.Banyak yang nak di uruskan di rumah sebenarnya.Apapun terima kasih Eddy dan Sue atas jemputan anda berdua.Moga perniagaan bertambah berkat dan maju

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget