Friday, February 7, 2014

Hutan Batu & Salam Jumaat Dubai

Memandangkan hari ini RA akan berada di Dubai seharian jadi RA tidurlah lebih masa sikit.Lagipun letih malam semalam tak hilang lagi,mungkin jugak di sebabkan "Jetleg".Jam 930pagi RA bangun dan turun ke lobi hotel semata-mata nak bersarapan pagi jek.jam 1030pagi masuk hotel semula dan sambung tidur sampai jam 1130pagi.Mandi kemudian siap-siap untuk "check out" dari hotel.Pesan kat hotel mintak jaga bag RA kat dalam bilik loker,sebab RA nak pusing-pusing satu Dubai dulu.Kapal terbang RA bertolak jam 3pagi esok,jadi kul 1130malam dah nak kena dafter masuk.RA lupa hari ini hari Jumaat dan di Dubai perkhidmatan Metro hanya beroperasi selepas jam 230petang.Jadi dari jam 12tengahari hingga jam 230petang RA jalan-jalan di sekitar Bandar lama Dubai sajalah nampaknya.Inilah dia pemandangan di bandar lama Dubai.Bangunan-bangunan tidak lah sehebat mana.

Berbeza pulak keadaannya di sebelah Selatan Dubai ini.Bangunan-bangunan pencakar langit boleh di lihat di sepanjang pantai.Gambar yang RA amik ini hanya di sekitar Dubai Marina sahaja.RA tak sempat nak jalan-jalan di sekitar kawasan perniagaan dan kewangan Dubai iaitu yang kedua terbesar selepas Dubai Marina.

Hanya mereka yang betul-betul berada sahaja yang mampu untuk tinggal di sini.Pelbagai kemudahan dari tempat membeli belah,bot persiaran, Marina , pejabat , kondo , apartment, hotel dan apa sahaja anda namakan dan anda akan dapat jika duitnya cukup.

RA hanya mampu sewa bot persiaran je kat sini.Harga sekepala AED55 sekitar RM50 tapi di sebabkan bot penuh RA kena amik jadual yang ke 3 bermula jam 530petang dan berakhir jam 630petang.

Bila bot persiaran melalui bangunan-bangunan pencakar langit Dubai baru la RA sedar betapa besar dan kayanya kawasan Dubai Marina ini.

Dah macam New York Asia la pulak.Ini baru sahaja kawasan Dubai Marina belum lagi di pusat kewangannya yang terletak di kawasan Burj Khalifah.

Ini pulak lagi satu mercu tanda Dubai iaitu Hotel Burj Al Arab.Tidur semalam di sini sahaja berharga RM7000.Kalau kaya boleh lah tidur di sini dan di layan seperti raja.

Ini pulak Hotel Atlantis Dubai yang di bina di atas sebuah pulau buatan.Bangunan-bangunan yang berwarna kuning itu pulak adalah apartment dan rumah kediaman yang juga di bina di atas pulau buatan.Jika ada duit boleh naik helikopter dan tengok sendiri bentuk pulau buatan ini seperti pokok tamar.

Dalam hati RA diaorang bina semua bangunan yang bertingkat-tingkat ini ramai ke orang yang duduk kat sini? sebab sepanjang RA perhatikan dari bot persiaran RA tak nampak pun kepadatannya.Padatnya bangunan-bangunan kat sini dah macam kat Hongkong tapi kepadatan penduduknya macam kat KL je.

Kalau aku kayaaaaa......kan bagus kalau kita kaya kan.hehe

Ok jam 7malam RA dah letih terus menuju ke hotel dan amik bag kemudian menaiki Metro ke Lapangan Terbang Dubai Terminal 3.Jam 8malam RA dah terconggok dalam terminal baring-baring sambil menunggu pesawat RA jam 3pagi nanti.Sempat lah jugak berehat sebentar ala padang pasir di pejabat pelancongan Dubai di sini.Jam 10malam perut dah mula lapar jadi RA ke tingkat 2 terminal dan terjumpa restoran yang menjual makanan ala buffet dengan harga RM40 seorang.Apa lagi penuhkan perutlah jawapnya.Puas hati lah jugak dapat makan banyak.Jam 230pagi penerbangan pulang ke Singapura pun tiba.RA bernasib baik sebab penerbangan kali ini mengunakan pesawat terbaru dan terbesar di dunia iaitu Airbas A330.Sayu pulak bila dalam penerbangan pulang ini.Rasa macam tak mau balik jek.Bila bukak tingkap matahari pagi baru sahaja mau menerbitkan sinarnya.

ALHAMDULILLAH RA SELAMAT TIBA DI LAPANGAN TERBANG CHANGI SINGAPURA JAM 230PETANG.RAKAN RA DATANG MENJEMPUT DAN RA TERUS PULANG KE JOHOR BAHRU MENGUNAKAN TAMBAK JOHOR.CUACA PANAS MENYAMBUT SEKEMBALINYA RA KE TANAH AIR....INILAH KISAHNYA JURNAL PERJALANAN RA SEPANJANG 2MINGGU BEKERJA SAMBIL BERCUTI

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget