Wednesday, February 5, 2014

Hari-Hari terakhir di Zurich

Hari ini adalah hari terakhir RA di Zurich,Switzerland sebab malam nanti dah nak bertolak pulang.Pagi yang cukup dingin di Zurich dari tingkap apartment yang di sewa RA dapat di rasai.

Bangun pun hari nie lewat sikit,bukan apa sebab aktiviti hari ini hanya di sekitar Zurich sahaja.Jam 930pagi RA dah turun menuju ke Stesen keretapi Zurich.Nak simpan bag laggage RA kat dalam peti simpanan ini dulu.Bila semua dah selesai barulah boleh membeli belah ala cermin.(window shopping katernya).Inilah pemandangan di sekitar kawasan tempat membeli belah termahal di dunia.Hanya orang-orang kaya sahaja di benarkan masuk di butik-butik berjenama.Jika anda berkulit Asia atau Gelap anda mungkin akan mengalami nasib yang sama seperti Orprah Winfry yang pernah di halang memasuki salah sebuah butik berjenama di sini. 

Ini pulak adalah kedai jam tangan terkemuka di Switzerland,KURZ.Tengok saja hiasan luar kedai,di setiap 30minit jam lonceng akan berbunyi dan akan keluar beberapa patung yang menari keluar dari dalam jam ini dan sememangnya menjadi tarikkan siapa sahaja yang lalu di luarnya.

  Ini pulak bahagian bangunan kerajaan.RA naik di tingkat atas untuk mendapat pemandangan paling terbaik dari sini.

Jam 11pagi Naema tiba di stesen keretapi,kemudian kami terus ke butik Zarra.Rupanya butik Zarra kat Zurich nie macam ala Parkson je kat Malaysia.RA sempat sambar sepasang kasut jenama Zarra yang di jual dengan harga cukup murah.Stok penghabisan ini di jual dengan harga CHF19.00 = RM80 sahaja.Kata Naema setiap kali stok baru keluar,stok lama Zarra akan di jual dengan harga yang cukup murah.Kami makan tengahari di Mcdonald yang pada RA harganya cukup mahal.Set Burger CHF15.00 = RM 50 dan jika mahukan sos tomato tambahan CHF0.30 bagi setiap paket.Perut dah kenyang tibalah masanya menaiki bot di tasik Zurich.

Semasa naik ke feri ini kami terserempak dengan 3sekawan pelajar Malaysia yang datang bercuti di sini.Mereka ialah pelajar jurusan ke doktoran di Universiti di Prague.Sempat jugak berbual dengan mereka yang semuanya asal orang utara.Si Naema lah yang rancak berbual dengan mereka.hehe.Sedang-sedang rancak berbual tu tetiba ternampak pemandangan gunung Apls dari bot feri kami.

Ini pulak adalah kawasan pemempatan golongan elit di Zurich.Rumah kat sini memang sah bernilai berjuta-juta Franc

Perjalanan bot feri ini mengambil masa satu jam untuk pusing di sekitar tasik di sini.Selain di gunakan oleh pelancong ianya menjadi perkidmatan awam bagi penduduk Zurich.

 Turun sahaja dari Bot RA menghubungi Steve.Salah seorang kenalan RA yang di perkenalkan oleh Helmi.Kami kenal dekat 2tahun di Facebook tapi baru hari ini bertemu di Zurich.Steve menjemput RA dan Naema ke Waid.Katanya naik tram no 13 dan berhenti kat Muzium Gestaltung.RA ikut je lah,sampai di sana Steve dah siap menunggu dengan kereta.Kami ke Waid kawasan atas bukit sekitar 5-6km dari Zurich.Cantik pemandangan dari atas di sini.Kami rehat seketika dengan secawan air coklat dan kopi.Duduk minum kat sini tak lama pun sebab Mirco suami Naema baru sahaja tiba di stesen Zurich untuk menemui kami.

Kami terus ke stesen keretapi menemui Mirco dan menuju ke lapangan Terbang Zurich.Saat tu hujan dah mulai membasahi Zurich jadi lebih baik terus ke Lapangan Terbang.Tak sangka pulak Mirco dan Naema sudi menemani RA hingga di sini.Selepas daftar masuk penerbangan,kami pusing jalan-jalan sekitar lapangan terbang sebab ada dekat sejam setengah lagi.Bila saatnya sudah tiba maka terasa sebak pulak hati ini nak meninggalkan Switzerland.Terima kasih kepada orang-orang Switzerland yang melayan RA semasa di sini terutama sekali kepada Helmi , Simon , Steve , Naema dan Mirco. 

Akhir kata : 

Kalau ada sumur di ladang 

Bolehlah saya menumpang mandi 

Kalau ada umur yang panjang 

Boleh lah kita berjumpa lagi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget