Sunday, November 24, 2013

Melaka,Port Dickson aku datang!!

 Bertemu kembali...Tapi kali ini RA berada di Melaka & Port Dickson menghabiskan cuti hujung minggi RA di sini.Asalnya nak ke PD dulu baru ke Melaka,tetapi rancangan di tukar pada saat-saat akhir.RA dan Abe Yunus ke Melaka menemui sahabat sekolah lamanya di Taman Bukit Rambai.Dalam suasana hujan renyai-renyai kami bertolak dari JB jam 10pagi.

Jam 1230tengah hari sampai di Taman Bukit Rambai.Memandangkan Taman ini berdekatan dengan Tanjung Kling kami nak bersantai-santai lah katanya di tepi pantai.Makan tengahari kami di taja sepenuhnya oleh Abang Samsuddin.Terima kasih Abang Sudin (ala-ala buat suara Si Ayu -Bujang Lapuk tu).5ekor ikan caru bakar + 1 ekor Ikan keli, Asam Pedas Ikan pari 1 ketul (perrghh sedap giler asam pedas ini), 1ketul bahagian ekor Caru masak lomak cili api.Ulam-ulam+ Air semuanya RM80.00 yang di beli di Medan Selera Tanjung Kling dan kemudiannya di bawa ke Pantai untuk makan di sana.Kenyang sekenyangnya nak nak bila makan kat tepi laut di tiup angin pantai.Menjanjikan tul.RA berani cakap asam pedas ikan pari dari gerai tu memang terbaik setakat ini.Lawatan di teruskan ke Pantai Klebang untuk menikmati "Klebang Coconat Shake" (pasti singgah tiap kali RA ke Melaka).Dari ini kami melalui perjalanan menerusi tepi pantai untuk ke PD.Singgah sebentar di Pantai Klebang yang sudah di tambak bagi menyaksikan kapal selam lama yang sekarang di tayangkan kepada umum di sini.Kat sini juga RA dapati terlalu banyak bas-bas lama yang tersadai di tepi pantai.Rupanya ini adalah salah satu lagi projek kerajaan Negeri Melaka menbuat hotel penginapan mengunakan bas-bas lama ini.(ala caravan).Bagus kan Idea ini kalau di JB pun ada.

 Jam 530petang selamat tiba di Pantai Teluk Kemang Port Dickson dan pastinya akan singgah ke Jeti yang sudah di naiktaraf ini.kali terakhir RA di sini bersama Helmi dan adik-adiknya.

 Ia menghubungkan sebuah pulau yang kecil di seberang.Jika air laut surut kita boleh berjalan kaki di bawah jambatan di Jeti ini.Tengok tu dah tak larat nak bergambar jadi amik gambar duduk sahaja lah gamaknya.

Jambatan yang menghubungkan pulau ini dengan pantai Teluk Kemang.

  Haa inilah pemandangan di pulau kecil yang terletak di tengah laut tu.Pulau Paya Bakau bagi burung-burung menghinggap.

Jam 630petang RA ke rumah Pakcik Jaafar,rumah keluarga si Helmi , kawan baik RA.Nak melawat pakcik Jaafar yang baru sahaja keluar dari wad kerana kekurangan darah.Pada masa yang sama mengambil kunci hotel.Malam ini RA akan bermalam di Gloria Beach Resort.Apartment 2bilik RM180 semalam.Di sebab kan seharian berjalan malam itu RA hanya bersantai-santai di apartment sahaja.

 

Pagi lepas solat subuh RA sambung tidur semula.Sadar-sadar je dah pukul 830pagi.Perut dah mula meragam lapar,jadi RA dna Abang Yunus mencari lah sarapan di gerai-gerai yang berhampiran.Jumpa sahaja terus pesan makanan 1 Roti canai kosong + 1 Roti Canai Telur.Abang Yunus Nasi Lemak paru dan telur + Teh O suam + Teh Tarik.Jumah RM10.50 (macam mahal jer-gelak yea Abang Yunus)

 

Tak puas berjalan semalam pagi ini kami ke Pekan Port Dickson,melihat pembangunan yang cepat berkembang di PD Waterpark.Tapi sebelum ke sini ternampak satu Kafe yang menjanjikan.Singgah minum dan sempat memesan makanan di atas ini.Inilah French Toast katernya.Tapi pada RA ianya lebih kepada roti gorang telur.Menjanjikan sangat-sangat.

 PD Waterfront yang masih lagi dalam pembinaan.Separuh daripada lot-lot kedai telah pun di buka.Termasuklah Restoran Mcdonald,StarBuck (ada pandulaju lagi ok) dan deretan hotel-hotel butik serta bar-bar.Pemandangan mengandap laut yang pasti menjanjikan para pengunjung ke sini.

Pemandangan seperti ini memang susah nak jumpa kat JB.hehe

 Balik je dari Pekan PD,RA ke apartment tengok dari atas sikitlah punya umat mandi kat kolam renang Resort ini.Ini pemandangan dari balkoni apartment yang RA sewa.

Resort ini juga ada membuat kolam bagi pemuliharaan Penyu.Ada lebih kurang 10ekor penyu di bela di sini.Waktu RA ambik gambar ini adalah waktu makan mereka.Penyu belimbing katernya.

Jam 12tengah hari RA dan Abang Yunus daftar keluar dan pulang ke Johor Bahru mengunakan laluan lebuh raya Utara Selatan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget