Saturday, August 31, 2013

MMA di Danga Bay

 Nampak tak tiket yang RA beli tu? Akhirnya pertandingan campuran seni mempertahankan diri atau lebih di kenali dengan MMA (Mix Martial Art) telah diadakan di Johor Bahru.Selalunya pertandingan macam ini hanya di adakan di Penang & Kuala Lumpur sahaja.RA memang tak ketinggalan melepaskan peluang ini lebih-lebih lagi jurulatih kecergasan RA iaitu Lyzel dan June ada menyertai acara sebagai peserta pertandingan.


 Lyzel dari pilipina akan menentang Helen J dari United Kingdom yang merupakan juara bertahan "Ultimate Beatdown" di Phuket.Persiapan memang telah lama di buat oleh Lyzel sejak dua bulan lepas lagi bila RA selalu melihat gambar-gambar latihannya di Facebook.

Inilah dia jadual perlawanan yang berlansung tadi yang begitu agak padat

Perlawanan pertama bermula pada jam 745malam menyaksikan Malaysia melawan Singapura.Rata-rata perlawanan di sini lebih kepada Malaysia menentang Singapura.Sebanyak lebih 20 perlawanan kesemuanya.Gambar di atas ini gambar perlawanan jurulatih kecergasan RA iaitu June menentang peserta dari Singapura.

Ramai yang masih tak tahu sebenarnya perlawanan campuran di antara peserta seni mempertahankan diri ini mencari siapa yang boleh menjatuh dan mengalahkan lawan dengan cara apa sekali pun tanpa mengunakan senjata.Pada perlawanan ini serangan berbentuk serangan gerila menjadi pilihan rata-rata peserta sebab kemenangan sahaja yang di mahukan.

Perlawanan antara Lyzel dan pencabarnya paling mendebarkan.Lyzel tewas kerana pencabarnya begitu berpengalaman dalam serangan gerila dan tinju.Dalam kurang 5minit Lyzel tewas di tangan lawannya.Kecewa juga kami semua yang datang untuk memberi sokongan padu kepadanya 

Antara babak-bapak terbaik perlawanan di antara Lyzel & Helen.Menarik kan? RA yang menyaksikan pelawanan secara langsung ini pun dok terjerit jerit teriak nama Lyzel.hehe. 

Haa inilah dia lawan dari Singapura yang menentang June dan Helen lawan dari UK yang menentang Lyzel.Amboi anak si Lovely (anak Lyzel) sempat bergambar lagi dengan orang yang menghentam ibunya di dalam kandang perlawanan. 

Acara di teruskan sehinggalah ianya tamat jam 1030malam.Perrgh kami yang tengok,rasanya lebih penat kot dari yang lawan sebab dari jam 7malam sampai ke 1030malam kami semua tidak di berikan kerusi yang mencukupi walaupun rata-rata membayar RM30 sekepala untuk melihat perlawanan ini.Di harap di masa akan datang penganjur pertandingan tidak hanya mengejar keuntungan sahaja yea.

Wah sukalah tu dia menang malam tu.Kami semua bergambar di dalam kandang perlawanan beramai-ramai sebagai kenangan.

Tamat sahaja semua perlawanan mulalah aksi bergambar beramai-ramai di adakah.Malam itu Malaysia memang menentang Singapura dengan 11Perlawana Menang dan 5Pelawanan Kalah.


Perut dah lapar,lepas tu kami semua turun ke Kafe Lazio di tingkat bawah tetapi kecewa sebab tukang masak cakap menu dah abis.Biasalah malam minggu,nak balik awal jadi dapur pun tutup awal yea...

 

Apa yang dapat RA katakan pertandingan malam ini betul-betul menjanjikan nak nak bila ianya di adakan pada malam sambutan Hari Merdeka...Rasanya belum terlambat lagi RA nak ucapkan Selamat Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan ke 56Tahun.

MERDEKA!!! MERDEKA!!! MERDEKA!!!

Wednesday, August 28, 2013

Terbuka rumah Ika & Anwar

 Haaa malam ini RA ke Taman Perling pulak untuk ke majlis rumah terbuka untuk kawan-kawan pasangan Ika & Anwar juga ibunya Makcik Enon a.k.a Evon.Memandangkan hari ini hari bekerja,lawatan di buat pada waktu malam.Anak-anak nak ikut sama pun boleh.Wah menu utama dah pun Ika masak iaitu Makaroni daging bakar dan Lagsania.

 Tapi beraya di rumah Ika & Anwar tahun ini sedikit berbeza pada tahun-tahun yang lepas.Tahun ini sambil beraya dan berrumah terbuka,kami juga membeli belah baju dan seluar pada harga diskaun 50%.Ini di sebabkan Kak Linda iaitu kakak Ika membuat jualan bersempena hari raya hehe.Kedai yang dia sewa di Pasar Pandan nak di tutup sebab tak ada orang yang nak uruskan.Jadi banyak pakaian yang dia jual pada separuh harga.Amboi Kak Rovita dan anak-anak beli banyak nampak? haha.

Kitaorang orang lelaki tengok je lah,sebab pakaian yang di jual kebanyakkan pakaian untuk orang perempuan jek.Makan sambil tengok je dari jauh.Mau 2pinggang jugak bertambah soto dan Lagsania si Ika nie.Jam 11malam kami semua meminta izin untuk pulang sambil di sambut dengan titisan-titisan hujan yang turun renyai-renyai malam itu.Selamat Hari Raya Ika & Anwar.

Sunday, August 25, 2013

Satu Hari 4Rumah terbuka

Masih lagi dalam mood berhari raya.Cuti-cuti hujung minggu ini RA dapatlah mengisi perut di rumah terbuka teman-teman RA.Rencananya nak pergi 2rumah je hari ini,tapi tah macamana boleh terjebak sampai 4rumah hari ini.Ra tahu ramai lagi yang pergi lebih dari RA pergi kan? biasalah raya.Jam 2petang RA sudah menuju ke Taman Dato Onn di Tebrau untuk ke rumah Kak Ros dan Abang Mat.Jalan Kejiranan 11/31 katernya.Kejiranan betul hehe.Memandangkan taman ini tidak wujud di GPS terpaksalah RA mengunakan cara lama iaitu mengunakan papan tanda untuk ke destinasi.

 Alhamdulillah selamat tiba ke destinasi jam 215petang tanpa kesesatan mencari arah.Segala-galanya mengikut perancangan awal.hehehe.Nampaknya RA lah orang pertama tiba dari gang-gang mengeteh yang lain.Yang lain dalam perjalanan katernya.Inilah suasana hening di kawasan perumahan Kak Ros dan Abang Mat.Yealah kawasan perumahan baru,terjaga dan berpagar.Kak Ros masak Asam Pedas Ikan Tenggiri bersama Lemak kobis dan Kari Ayam.Perghh memang terangkat nak nak bila makan tenghari.Yang lain tiba hampir sejam kemudian dan sebelum pulang acara kegemaran Abang Chu kita iaitu bergambar beramai-ramai.Tak kira walau di mana sahaja hehe.

 Jam lak dah kul 4petang jadi telefun la di Diel tanya dia nak destinasi nak beraya ke rumah mana pulak.Diel nie kawan lama sekolah RA,cadangnya kami ke rumah terbuka Azzah (kawan sekolah jugak) di Kulai,tepi akhirnya mengubah haluan ke Taman kota Masai,rumah seorang lagi teman sekolah kami,Juriah.keluar je masuk ke lebuhraya Pasir Gudang RA,Diel,Jack,Boy,Eddy dan JJ berkonvoi ke sana.

Umah Juriah kat Taman Kota Masai.Menu dia masak hari ini Mee Kari...yummy.Makan jelah kejanya.Ala Ju kalau tak buat juadah pun kami tetap datang jugak rumah kamu.Sambil makan mee kari sambil menonton CD filem Seram Kelakar Thai versi remix "Nang Nak".Tak sangka si Johari dan keluarga datang semasa kami semua tengah makan dan tonton CD.Turun JB sebab ada undangan majlis perkahwinan sedara katernya.Bila dah kumpul ramai-ramai macam ini siap tengok CD alamatnya memang kena tunggu cerita abis lah.Jam 730malam baru kami semua bergerak ke Kulai rumah Azzah dan Lyn a.k.a Merpati Putih

Maaflah Azzah kami tak sempat nak bergambar kat rumah kamu,tengok tuan rumah sibuk melayan tetapi dari siang tadi sampai kemalam.Menu utama rumah Azzah Mee Rebus & Mee Bakso.Makan lagi,sampai ada orang dan anak-anaknya siap sempat tukar baju dalam kereta lagi.Bila ayam goreng datang je tetiba ada orang jerit "Ayam Goreng datang!!!" hikhik...meriah tul lah kalau budak-budak ini ada hehe.Gamat rumah Azzah sekejap bila ada orang nak beli muruku Azzah yang dah di bungkus dalam plastik.Nasib baik takde orang bawak balik dengan dulang-dulang tu sekali.hehe

Rumah singahan terakhir kami semua ialah ke rumah Merpati Putih a.k.a Lyn.Ala Lyn dengan Azzah ini tinggal di satu taman yang sama.Cuma jarang rumah masing-masing je yang jauh sikit.Menu utama rumah Lyn ialah Nasi Ketumbar & Mee Hoon Singapura.Haaa dapat la jugak si Johari melepaskan hajatnya nak makan nasi hari tu.raya punya raya tak sangka jam dah nak dekat pukul 12tengahmalam.Kami semua bergerak pulang sebab esok nak keja yea.maklum kerja makan gaji.yang kerja sendiri tu leh la sempat mengeteh kat mamak sebelum pulang ke rumah masing-masing.Apapun terima kasih tuan-tuan rumah yang kami lawati di sepanjang rumah terbuka hari ini.Moga persahabatan kita berkekalan.Selamat Hari Raya!!

Saturday, August 24, 2013

Kali ini Umah Olie & Azie lak

Rumah terbuka lagi? Haa yealah,makan kat luar lagi lah gamaknya.Hari ini Azie dan Olie menjemput RA dan rakan-rakan ke rumah di Taman Tun Aminah untuk majlis rumah terbukanya.Nampak tak makanan yang di sediakan? Menjanjikan tak? hehe.Ada pulut kuning sekali tu.

Tapi menu paling menjanjikan untuk RA petang tadi ialah Daging Salai.Mana tak nya lebih kurang 10keping kot RA telan masuk dalam perut RA tadi.Hehe nasib la orang yang datang lambut ari tu.maklumlah hari ini ramai Ibu bapa yang sibuk menguruskan anak ke sekolah ganti sempena cuti panjang hari raya lepas.Jam 6petang tepat RA dah sampai di sini manakala yang lain-lain datang bila matahari menutup tirai.(wah sesekali nak juga ayat-ayat puitis katernya)

Makan jam 6petang sekadar ala cecah-cecah je,tapi bila jam 7malam baru kira makan penuh.RA tak boleh makan banyak-banyak sebab ada satu lagi rumah terbuka di Larkin jam 830malam nanti.

Ika,Anwar,Abang Yunus,Kak Yati sekeluarga , Lyn sekeluarga menyusul selepas itu dan rumah menjadi gamat dengan hilai tawa dan guruan macam rumah sendiri hehehe. 

Banyak juga jemputan yang Azie dan Olie jemput hari tu.Maklum lah tokeh buat kek,mesti lah ramai kenalan yang hendak di jamu.Dengar cerita orang datang tak putus-putus sejak jam 5petang sampai lah ke 1pagi.Untunglah.....hehehe....Apapun terima kasihlah atas jemputan ke rumah terbuka anda.Moga di murahkan rezeki pada tahun-tahun akan datang dan di iratkan silatulrahim kita yea.

Wednesday, August 21, 2013

Ke Thistle lagi?

 Ke Hotel Thistle lagi ker? baru dua hari lepas pergi ke majlis Malaysia Airlines di sini nie nak pergi lagi?.Hari ini ada jemputan rumah terbuka oleh Iskandar Malaysia di hotel Thistle,jadi mereka menjemput semua pekerja di tempat RA bekerja untuk menghadirkan diri di sana.Sebenarnya RA macam malas nak pergi memandangkan hari ini hari terakhir RA berpuasa 6 Syawal.Tapi setelah di racuni fikiran oleh abang Mork yang juga di jemput ke majlis itu maka RA pergi lah jugak.Sekurang-kurangnya adalah kawan berbual nanti,takde lah macam duduk sensorang.

Haaa inilah dia abang Mork yang meracuni dan mengerakkan hati RA untuk sama-sama ke majlis tu.Amboi makan banyak nampak?.Sambil-sambil berbuka puasa tu dapat lah menjamah pelbagai makanan yang menjanjikan di sini.

Wah kaya betul Syarikat Iskandar Invesment Berhad ini yea,sampai sanggup mengadakan majlis di ballroom utama hotel Thistle dengan pelbagai juadah.Ada Mee Rubus,Nasi Ayam,Nasi Beriani Gam,Buah-buahan tempatan seperti Durian,Rambutan,Manggis.Kacang Pool,Satey,Durian Goreng,Laksa,Samosa dan pelbagai lagi lah.Alhamdulillah rezeki orang berpuasa 6 kot....Kenyang sekenyangnya RA hari ini.Ingatkan bila puasa dapatlah berdiet sikit,nie makin bertambah gamaknya berat badan hehe.

 Apapun terima kasihlah IIB yang menjemput kami ke majlis rumah terbuka anda.Memang terbaik dan menjanjikan.Tahun depan jemputlah lagi yea.


Monday, August 19, 2013

Rumah Terbuka Malaysia Airlines Johor

  Hari ini RA dapat jemputan ke Majlis meraikan dan menghargai syarikat pelancongan anjuran Malaysia Airlines bahagian selatan (Johor) di Hotel Thistle JB,sekali gus menyampaikan anugerah untuk agensi pelancongan yang mencatat jualan tertinggi tiket penerbangan mereka.Memandangkan masih berada di suasana Syawal maka di buat sekali bersama majlis rumah terbuka mereka.Hasilnya inilah antara menu-menu yang di sediakan.

 Di Mulakan dengan Lemang,Ketupat Palas,Rendang,Stay ayam dan Otak-otak

Sup Sirip Jerung dengan tiram kering

Ayam Goreng berempah

Ikan Kerapu bersaiz XL masak stim nyonya

Udang goreng mentega

Sayur Barakoli & cendawan cina dimasak dengan sos tiram

Nasi Goreng Cina dan pelbagai lagi manisan seperti pelbagaian kek dan keropok lekor

 Memang menjanjikan dan mengenyangkan.Terutama sekali ayam masak rendang memang terbaik yang amat,cuma sos ikan kerapu yang di masak stim nyonya sahaja rasanya sangat masin.Tapi ada pakar masakan dari "Dapur Ayu" menyatakan mereka memang sengaja masak masin agar isi ikan kerapu yang tawar ini dapat di rasai jika di campurkan dengan sos yang masin itow....(entah yea ke tidaknya RA mengangguk jelah-yealah orang lelaki mana tau pasal masak memasak nie,kalau kena tipu pun bukan RA tahu huhu)

Haa amik kau masin tak masin tinggal tulang je ikan kerapu tu.Meja kitaorang memang sempoi,mana tak nya semua makanan yang di hidangkan memang kitaorang masuk perut sampai licin hehehe.Udang goreng tepung & menteganya memang terbaik.Tapi tak boleh makan banyak sangat-kolestrol tu.

  Yang berdiri tengah-tengah berkaca mata dan yang paling rendah itulah Pengurus baru Malaysia Airlines bahagian Johor.Kitaorang panggil dia Caren jek.Yang lain-lain tu semua pekerja-pekerja dan juga tuan-tuan agensi pelancongan di sekitar Johor.Ada yang dari Segamat & Batu Pahat pun datang ,sama-sama meraikan majlis rumah terbuka.

Tengok ajer lah meja kitaorang semua,habis licin ini.Ini semua adik(baju merah-cerminmata) punya idea lah.Dia yang suruh kitaorang makan sampai habis hehe...Selamat Hari Raya!!!


Sunday, August 18, 2013

Star Wars Menyerang Legoland Johor

Bagi peminat Luke Skywalker , Darth Vader , Master Yoda , Princess Liya ,Padme Amedala , R2D2 dan yang seangkatan dengannya pasti tidak mahu melepaskan peluang ini kan.Pada 16-18Aug Legoland Malaysia membuat promosi "Lego Star Wars Days" di taman tema Legoland Johor.

Banyak juga acara yang di rancang sempena promosi ini antaranya membina dan menyusun Lego,mewarna,melukis dan beberapa ujian kecergasan untuk tetamu Legoland.Di sebabkan acara ini di adakan pada bulan Syawal,RA tidak sempat datang masa perasmiannya.Jadi petang tadi selepas rakan-rakan pulang dari beraya di rumah RA pun terus ke sini bersana Nik dan keluarganya.Walaupun dah tiba lewat petang sempat juga RA merakamkan beberapa keping gambar untuk di jadikan kenangan.

Antara model kapal perang galaksi yang di pertontonkan di tapak MINILAND Legoland.Mengikut kenyataan yang di berikan pada salah seorang pekerja di sini,model StarWars akan terus berada di Miniland untuk beberapa bulan sebelum di bawa ke taman tema Legoland di luar negara untuk di tukarkan.

Kapal perang yang mengelilingi glob ini memang bergerak yea.Lampu akan menyala sesekali dan nampak jelas bila waktu malam.

Antara pekerja Legoland yang berusaha menyiapkan gambar "Master Yoga" dengan mengunakan cantuman Lego.Pengunjung terutama kanak-kanak juga di berikan peluang membuat cantuman ini.

Jalan punya jalan terjumpa lah ObiWan Kenobi (versi pakai cermin mata) dan Dark Maul (versi perempuan).Masa dah nak Margrib jadi kena lah cepat-cepat amik gambar,masuk kat sini pun sebab nak tengok binaan Lego tu je.

Dapat jugak amik gambar dengan patung terbesar R2D2 dan Dark Vader.Masa ini kebanyakkan pengunjung semua ramai yang dah balik,yang tinggal mungkin mereka yang masuk mengunakan Pas tahunan.

Tak tahu nak citer apa tentang gambar ini,tapi inilah antara gambar yang sempat dan larat RA amik sebelum balik ke rumah.Apa yang dapat RA terangkan di sini binaan Star Wars dari Lego di sini amat-amat menganggumkan.

Dari jam 630petang sampai jam 8malam RA melepak di sini,sambil-sambil menjengah-jengah tengok taman tema air terbaru Legoland yang akan di buka pada bulan 10 nanti.Wajib beli untuk tikit tahunan tema air pulak nanti.hehe.oklah RA nak masuk tidur ini,Selamat Malam semua.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget