Wednesday, July 31, 2013

Riang Ria di Ulang Tahun Shami & Akmal

Amboi-amboi sahamboi,rupanya ada majlis ulang tahun malam ini.Inilah yang di katakan rezeki kek.Semalam acara meraikan ulang tahun anak pasangan Nik & Fuad iaitu Shami & Akmal.Bertempat di Restoran S.A Maju Taman Perling berhadapan dengan Masjid perjumpaan di adakan pada jam 930malam.

Haa meriah sungguh tempat ini lampu-lampu semuanya terang belaka.Jadi nak amik gambar dalam kedai ini pun cantik (kata ibu "birthdayBoy").Kek pun mengikut tema filem karton Despicable Me 2 katernya.Jadi terpaksa lah tukang buat kek buat patung tembam yang macam kentang tu.huhu.Memang comel.

Minion-minion kecil yang telah di cabut dari kek yang hendak di makan oleh ketiga-tiga anak nik ini.Ermmm sampai hati ke nak makan? hehe

Aksi-aksi sebelum dan sesudah memakan kek yang sempat di rakam dari kamera lensa Samsung Nik.Semuanya ceria selepas minggu majuk merajuk berlalu pergi.Yea..pergi jauh-jauh yea.Tak mo majuk-majuk lagi.

   

Banyak juga penyampaian hadia berlangsung pada malam itu.Bulan ini memang bulan sambutan ulang tahun kelahiran keluarga besar mengeteh kami.

Nak potong kek pun macam tak sampai hati nampaknya.Yealah kek tu cantik sangat.Sapa lagi yang buatnya kalau tidak Azie.

Jejak menumpang kasih katernya.Kenalah bergambar bersama-sama.

Barisan-barisan ahli jawatankuasa tingkap pulak mengambil berkat bergambar dengan "Birthday Boy" kita pada malam itu.

Lihat tarikh luput,kemudian hiduuu...kemudian baru boleh makan.hehe.Sup gearbox dan ayam goreng kat sini memang terbaik lah.Sedap dan panas-panas lagi.Punya lah berempah.

Majlis penyampaian hadiah dan membuka hadiah di mulakan pada malam ini.Suka si Akmal dan Shami dapat hadiah jam tangan,t-shirt dan pelbagai hadiah sampingan untuk si Azie dan abang Mork juga.

Akhir sekali acara bergambar beramai-ramai sebelum pulang menghiasi blog penutup untuk hari ini.Macam-macam aksi gaya aksi kucing,tiang rumah & giyomi pun ada.Selamat Ulang Tahun Shami & Akmal.Moga belajar rajin-rajin dan menjadi anak yang soleh


Saturday, July 27, 2013

Iftar di New York Hotel

 Hari ini RA mendapat pelawaan dari seorang teman untuk berbuka di New York Hotel Johor Bahru.Harga berbuka puasa di sini ialah RM60++ .Tapi RA takde lah bayar harga itu sebab teman RA bekerja di hotel ini jadi RA cuma perlu membayar RM30 sahaja.

 Seawal jam 6petang orang ramai dah beratur untuk membuat pembayaran tempahan meja yang di tempah untuk berbuka puasa.RA tidak terkecuali,memang sedikit kelam kabut sebab bayaran di buat pada saat hendak masuk ke dalam restoran hotel.

 Apapun Alhamdulillah urusan pembayaran selesai jam 7malam dan inilah hasil tangkapan yang sempat di sambar oleh RA.Pastinya udang goreng mentega dan durian goreng menjadi pilihan utama RA dan teman-teman yang lain.Nasi Ayam Hainan di sini memang yang terbaik setakat di Johor Bahru lah.

 Macam biasa meja tak boleh nak letak penuh-penuh,lagipun sesejak dah masuk ke 30an tahun ini makan pun tak leh masuk banyak-banyak.hehe.RA amik Nasi Ayam Hainan,Kueh Muih dan beberapa ekor udang goreng sahaja.Air macam biasalah mesti ada air sejuk dan air panas segelas.

Tengok jelah tu habis licin kesemuanya.Selamat Berbuka Puasa semua!!!!


Friday, July 26, 2013

Beza RA Dulu dan Sekarang

Bukan nak promosi diri sendiri,tapi bila tengok balik gambar-gambar lama dengan gambar-gambar baru nostalgia tu mengusik kalbu betul hehehe.Rasa-rasa takde perubahan kan?? haha.Gambar ini amik kat Arena of Star Hongkong.Masa pertama kali ke sini umur RA 21 tahun,pergi guna harga promosi Cathay Pacific dan tinggal dua malam je.

Masa muda remaja pergi dengan kawan-kawan Winnie,Yance dan teman lelakinya Eric.Masa pergi tu musim panas dan kali ke dua RA pergi pada musim sejuk 2012 tahun lepas.Gambar ini amik kat Times Square HongKong jugak.

Nostalgia betul bila tengok gambar-gambar baru dan bezakan dengan gambar-gambar lama nie.hehe

Thursday, July 25, 2013

Iftar di Dapur Kita City Square

 Hari ini RA tak balik berbuka kat rumah sebaliknya terus menuju je Medan Selera City Square untuk beriftar bersama rakan mengeteh RA iaitu si Olie.Minggu ini RA balik kerja jam 6petang jadi sempat lah kalau nak berbuka di sana kalau guna lebuhraya EDL dari pejabat RA.Haa nasib baik sempat jugak tiba jam 630petang di sini dan inilah pandangan dari Medan Selera tingkat atas City Square yang baru siap di ubah suai.Pemandangan Bandaraya Johor Bahru di waktu senja sementara menanti azan berkumandang.

Medan selera mana lagi kalau bukan medan selera "Dapur Kita.".Macam biasa nak beli makanan kena guna Kad tunai yang ada di jual di kaunter hadapan.Beli air dapat percuma kurma 2biji bersempana Ramadhan.

 Menu berbuka puasa RA hari ini ialah :

TEH O AIS

MEE HOON GORENG ALA SINGAPURA

NASI GORENG TEMPAYAKI 

 Manakala Menu pilihan si Olie :

NASI AYAM PENYET & TEH TARIK

Jam 718malam waktu berbuka untuk kawasan Johor bahru dan yang sewaktu dengannya.Selamat berbuka puasa semua.


Sunday, July 21, 2013

Berbuka kat Hotel Suria City pulak lah

 Hari ini RA nak berbuka di Hotel Suria City pulak.Kali ini atas jemputan seorang rakan RA yang baru hari ini tidak sibuk dengan tugasan kateringnya.Bersama teman-teman yang lain kami berkumpul jam 630petang di hadapan hotel.Haa dah nampak kan harga makanan kat sini? yang RM38Nett tu untuk yang sudah membeli kupon awal.Harga sebenar RM48++ (mahal dah sekarang kat hotel-hotel berbuka)

Masuk je terus amik tempat duduk yang telah di sediakan.Ada bacaan Al-Quran dari pelajar-pelajar dari sekolah ma'haad kot sebelum azan berkumandang.Haa inilah dia budak paling comel dan paling nakal masa berbuka tadi.Abis gambar kitaorang dia amik guna telefun bimbit mak dia heeehe.Makanan amik kau penuh satu meja,orang lain berebut amik lauk kawan RA sebuk balon petai ber biji-bijik.Hantu petai dia ini rupanya.

Azan berkumandang dan juadah berbuka pun di mulakan.Azan secara langsung di bawakan oleh salah seorang pelajar Maahad juga.

 Ramai juga yang berbuka puasa di sini,meja-meja semua penuh hingga ada meja yang di letakkan di luar hotel dan di pasang khemah lagi.

 Bilik solat ada di tingkat 1 hotel dan inilah pemandagan dari atas hotel yang menunjukkan betapa meriahnya majlis berbuka puasa di sini sehinggakan pekerja di pejabat Kadi pun memilih majlis berbuka kat sini.

 

Ini lah acara bergambar sebelum berbuka puasa.Tengok jelah makanan kat meja kitaorang ,perghh penuh giler.Mewah betul rakyat Malaysia yea.Ada satey,kambing kuzi bakar,nasi ayam,nasi beriani,nasi putih,steamboat,ulam-ulam,mee goreng,aiskrem dan pelbagai minuman jus.

 Inilah dia sesi selepas makanan telah abis kami semua sapu dan bergendut di dalam pewot.Amik gambar pun kira masing-masing tahan nafas takut nampak perut memboyot.

Apapun makanan yang di sediakan di sini memang menjanjikan dan sedap-sedap belaka.Manjanjikan memang menjanjikan.hehe

Saturday, July 20, 2013

Alkisah kekek mengkekek

 Alkisah....tooyiibbbb....hehe.Nak dijadikan cerita majlis berbuka puasa untuk hari ini akan di adakan di rumah kawan baik RA iaitu pasangan Liyana a.k.a Jack + Faizal a.k.a Boy di Taman Teratai.Ala kawan RA yang baru sahaja baik sedikit dari sakit kansernya tu.

 Konsep "Potluck" katernya,jadi RA awal pagi lagi dah ke pasar untuk beli barang nak masak Soto Madura.Tetiba teringat ayam goreng yang si Jali masak masa kenduri umah dia ari tu,terus telefun Jali dan dia pesan kalau nak buat ayam goreng kailasan yang lagi sedap lebih baik guna ayam kampung.Jadi teruslah RA ke gerai si Edy tokeh ayam,bila tengok gerainya tak bukak lagi RA terus ke gerai sebelah dan belilah sekor ayam pencen.Daging Tetel dan tulang RA beli kat gerai lagi satu.Masak punya masak dah kul 5petang,lepas mandi RA terus ke rumah Jack membawa seperiuk kuah soto Madura dengan ayam pencen goreng kailasan.

Tiba kat rumah Jack sementara menunggu Diel datang bawak mee hoon goreng dan nasi empit RA,Eddy,Jack dan JayJay pun berborak kosong sambil tonton TV.Bila azan je kitaorang pun masing-masing capai apa je makanan yang ada sebab Diel dan Mamak sampai lewat.Haa masa inilah tetiba babak filem Bujang Lapuk makan Ayam keras terjadi.Anak Jack,si Naufal macam nak tercabut gigi dia nak siat daging ayam pencen persis lakonan Arwahyarham S.Samsuddin nak makan ayam keras.Si Jay jay pulak sampai terbang nasi kat peha dia sebab terlampau keras sangat kepak ayam tu nak di patahkannya hahaha.Gelak tak habis-habis RA malam tu.Rupanya ayam pencen tu kena rebus dulu baru goreng,ni lepas basuh RA terus goreng dengan rempah,mana lah tak keras.kah kah.Bujang Lapuk betul kan.

 Si Anak Diel paling bagus,orang lain kat sini dah tergelak sakan sebab ayam keras tetiba dia leh tanya kenapa ayam ini keras.Lagi lah tambah terbahak RA, dengan malu pun ada...mau tak malu,budak-budak siap mengadu sakit gigi nak makan ayam pencen tu.Mamak paling sempoi siap leh makan selamba je,macam takde apa-apa yang berlaku...Adohaiiii....Nasib lah uncle mintak maaf banyak-banyak yea.Lepas makan biasalah sesi gosip mengosip dan sesi mengeteh pun di mulakan.Hai makin kurus dah kawan aku si Jack ini.

Sambil-sambil tu tunggu tuan rumah ketua keluarga ini (Si Boy) yang tak balik kerja lagi.Kena keja lebih masa katanya lori kontena tak sampai lagi.

Apapun jamuan berbuka puasa kali ini pasti menjadi ingatan buat RA bila tiap kali nampak ayam goreng mesti teringatkan Naufal & Jayjay makan ayam goreng RA.Maaf yea...ampunnnnn hehehehe.Buat Jack@Liyana banyak-banyak berehat dan moga cepat-cepat sembuh ok.

Thursday, July 18, 2013

Iftar di Johor Golf & Country Club

Hari ke 9 berpuasa adalah masa yang sesuai untuk sesekali beriftar di luar.Dah hari ini RA bersama ayah dan rakan-rakan RA bertolak ke Johor Golf & Country Club untuk beriftar di sini.Amboi sampai je semua dah siap-siap bergambar kat depan pintu kelab ini,tak aci betul sebab tak ajak RA bergambar bersama.Ketibaan dif-dif kehormat ala-ala dalam rancangan "Mr & Ms Universe" berjalan kucing (catwalk) di tepi kolam renang untuk mengambil tempat duduk tepat sebelum azan margrib.

Ada masa lagi sebelum azan Margrib berkumandang jadi lensa kamera mencari posisi menarik untuk bergambar bersama dan inilah hasilnya tajuk gambar ini "bergambar di tepi kolam" katernya.

Haaa dah nak dekat azan dah tu,jadi boleh lah siap-siap amik makanan yang telah terhidang ala buffet.Untuk pengetahuan semua makanan iftar di uruskan oleh Restoran Singgah Selalu.Harga makanan di sini RM30+ Dewasa dan RM15+ kanak-kanak (4tahun ke atas).Iftar ini terbuka kenapa umum dan tidak kepada ahli kelab sahaja.

Anak-anak macam biasalah asik bermain video game je kat telefun bimbit dan bergosip tentang dunia artis zaman sekarang.Zaman RA dulu sebelum nak tunggu berbuka main capair je.(ala tutup air botol tu)

Amacam? mengiur dan menjanjikan tak makanan-makanan kat sini? Ada sotong masak sambal,udang & ayam sweet sour,jejari ikan,tempe gorang dan pelbagai lagi makanan kampung dan kueh traditional yang di hidangkan untuk beriftar pada malam itu.Jangan terperanjat bila nampak ada cincaluk juga di sini...(kegemaran RA tu)

Inilah juadah yang sempat di sambar oleh RA dan ayahanda tercinta.Ala bapak RA bukan leh makan banyak pun,paling pun sepinggan + ikan goreng.

Haa yang ini RA yang punya.Nak amik lebih-lebih lepas solat Margrib nanti baru makan besar sikit.heeehe

 

Riang-riang berbuka puasa bersalam keluarga dan sahabat kali ini lebih bermakna sebab dapat berkumpul ramai-ramai,cuma keluarga Kak Ros je yang tak dapat datang atas sebab-sebab yang tidak dapat di elakkan.Apa pun yang ada ini pun dah macam majlis berhari Raya lah pulak.

 

Iftar tahun ini pelbagai anugerah dan gelaran berjaya kami raih,antaranya :-

- Meja paling panjang

- Meja paling riuh rendah

- Meja paling banyak bergambar

- Meja penganjuran terbaik

- Meja paling ramai selebriti 

Gambar riang-ria dan ragam yang sempat di rakam oleh kamera lensa RA dan kawan-kawan.

Haa ini aksi terlebih suda selepas abis berbuka,yelah dah ada tenaga sikit kepak pun dah berkembang.Kalau sebelum tu asik kuncup je sebab takde tenaga tak makan.

Macam biasalah sesi terakhir sebelum pulang ke rumah iaitu sesi bergambar untuk album muka buku tahunan kitaorang.Bergambar dah macam bergambar untuk album majalah sekolah laa pulak.Juadah beriftar malam itu juga mendapat tajaan 70% dari badan koperat kita iaitu "Dr Yunus".Terima kasih yea Dr Yunus.

Kepak,jangan tak kepak....Selamat berIftar kawan-kawan semua !!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget