Friday, May 31, 2013

JJNM : Mariners Cafe

JALAN - JALAN NAK MAKAN (J.J.N.M)

MARINERS CAFE

Wah minggu ini memang minggu makan je lah buat RA.Dah seminggu lebih asik makan je kejanya.Kali ini JJNM membawa anda ke salah sebuah restoran masakan Melayu dan Barat iaitu "Mariners Cafe".Lokasinya terletak di Jalan Tan Hiok Nee dan juga antara lokasi bazar karat JB. 

Sangat kozi tempatnya.Menu yang ada kebanyakkannya menu masakan barat dan Melayu.Malam semalam RA dengan si Jali bertemu di sini untuk membincangkan tentang lawatan kumpulan ke Pulau Batam.Jadi tempat ini memang sesuai untuk di bincangkan.

Menu yang RA makan ialah mee tomyam.Si Jali pulak makan nasi lemak special.Bila tengok sambal ikan bilis nasi lemak si Jali RA rasa lah sikit.Memang terbaik lah sambal dia.RA memang jenis orang yang suka makan sambal.Jadi sambal nasi lemak kafe ini RA boleh bagi 4 setengah bintang (****).Terbaik sangat.

Untuk mee tomyam yang RA amik ini RA boleh bagi 3bintang sahaja.Sebab rasanya sama dengan tomyam-tomyam yang ada kat kedai-kedai kelantan di luar sana.

Mungkin lain kali RA ke sini RA akan amik Nasi Lemak atau mencuba masakan baratnya pula.

Dekorasi ini dari tingkat bawah.Sebab malam tu macam malas pulak nak naik ke tingkat atas.Kafe ini ada 2tingkat.Bahagian atasnya RA tak cuba naik lagi.Mungkin lain kali datang RA akan naik di atas.

Maaf yea mutu kamera tidak memuaskan.Maklumlah sekarang ini sesejak dah ada kamera kat telefun bimbit dan malas nak bawak kamera digital.Malas nak cas baterinya yang cepat habis.Jadi inilah hasil yang terbaik dapat RA amik.Lain-lain gambar yang tidak berlabel tu RA amik dari website pemilik restoran ini.

 

Tuesday, May 28, 2013

Jambu nyaaa.....

Ini cerita pasal jambu batu daa...Malam semalam rakan RA yang baru balik Ipoh bukak meja nak belanja kitaorang makan jambu katernya.RA nie memang kureng sikit makan jambu,sebab malas nak mengopek.Tapi malam semalam tu kawan RA datang bawak 2bungkus jambu batu dan sebungkus jambu air ke Restoran Habib Tampoi Utama siap kopekkan lagi buah tu tau.

 Nah amik kau,siap dia bawak pisau dan potongkan sekali untuk kitaorang.Apa lagi lepas makan malam kami semua sambung makan jambu batu dan air di cecah pulak dengan serbuk asam dan petis udang.Perhh rupanya kalau makan jambu batu cecah dengan petis udang ini memang terangkat beb.Ini lah pertama kali RA makan Jambu cecah petis udang , sebab selalu makan dengan serbuk asam tu je.Sedar tak sedar abis satu bekas tu kami semua melantak ramai-ramai.

 Terpaksa lah Abang Yunus tokeh jambu yang jambu ini potong lagi sekali untuk kali kedua.Sedar tak sedar perut dah kenyang giler.

Tengok tu sambil dia memotong jambu sempat lagi dia pandang kamera.Nak masuk blog katernya.huhu.Petis rojak tu pun dah tinggal suku je lagi nak habis.

Amboi bersandar kenyang yea Tuan Mat Shah.Gendang gendut tali kecapi kenyang perut suka hati.

Thursday, May 23, 2013

JJNM : Restoran Tera Thai

JALAN - JALAN NAK MAKAN :  J.J.N.M

- RESTORAN TERA THAI -

Esok dah nak cuti bersempena hari Wesak,jadi JJNM bersama RA dan kawan-kawan kali ini berkunjung ke Restoran Tera Thai yang terletak Jalan Abdul Samad belakang Thistle Hotel tu.Di sini makanan yang di hidangkan semuanya masakan Asli dari Thai.Kebetulan pada hari itu ada promosi dari Groupon.com.1 Set makan malam berharga RM40.00 untuk 4 orang.

Inilah suasana aman dan tenteram di dalam rumah banglo kayu yang telah di ubah suai menjadi restoran.Sangat klasik sambil mendengar muzik-muzik traditional Thai yang di mainkan di radio

 5 hidangan makanan untuk 4orang makan antara yang kami pilih ialah :

Tom Yam Makanan laut

Kari Ayam Hijau

 Sotong masak telur masin

Kangkung Masak Belacan

Som Tam

Susah nak gambarkan sebab kesemua menu-menu di atas memang sedap dan mengimbau kenangan sewaktu RA bercuti di Bangkok dahulu.Rasanya asli persis makanan dari negara Thai,terutama sekali TomYam nya.Kangkung masak belacan tak payah cakaplah,memang terbaik sebab di goreng bersama taucoh.Meleleh tau air liur bila tengok makanan depan mata tu.Promosi untuk berbuka puasa sempena Ramadhan juga ada di sini.

Memang menyelerakan sambil makan sambil bergosip-gosip.3Set makanan telah di tempah awal untuk di nikmati bersama RA, Kak Rovita dan anak-anaknya,Olie-Azie dan anak-anaknya,Nik & Fuad , Abang Yunus.

Malam itu juga di perkenalkan dengan telefun baru Samsung S4 milik seorang teman yang menyebabkan ramai terpusu-pusu untuk melihat dan mencubanya.Tengok je lah gambar di atas sebagai buktinya.

Ini macam biasalah.Bila nak balik semuanya berpeleseran di hadapan halaman rumah ini.Maklumlah tangga di cantik.Gaya kuak lentang dan kuak kupu kupu telah di perkenalkan pada malam tersebut.

Gaya kuak-kuak tak larat (duduk je lah) pun ada di perkenalkan pada malam tersebut.Jam 10malam kami semua selesai makan di sini dan bergerak ke pangung wayang Cathay Cineplax untuk menonton filem Fast & Furios 6 pulak.

 Kekenyangan pada hari itu di sebabkan makanan yang sangat enak.Sehingga berjumpa lagi Tera Thai.

1HARI BATAM PERGI DAN BALIK

Bagi yang mahu ke Batam untuk tempoh lawatan yang pendik,anda bolehlah mengikuti lawatan paling mudah dan senang yang RA buat seperti di bawah ini 
MINIMUM PESERTA  : 10 ORANG 
 

HARGA PAKEJ DEWASA : RM 210 SEORANG 

HARGA PAKEJ KANAK-KANAK : RM 170 SEORANG



HARGA PAKEJ TERMASUK :

- Tiket pergi balik dari Stulang Laut ke Terminal Feri Batam

- Pengangkutan pergi balik Terminal Feri Batam - DC Mall atau Nagoya Hill

- Cukai Kapal Pelabuhan Malaysia & Indonesia

 

Jadual Perjalanan :

- Bertolak dari Stulang Laut jam 845pagi.

- Tiba di Batam jam 1045pagi dan di bawa terus ke DC Mall atau Nagoya Hill (pilihan antara dua mall tersebut)

- Jam 4petang waktu Indonesia (5petang waktu Malaysia) bertolak pulang ke Terminal Feri Batam.545petang waktu Indonesia bertolak pulang ke JB & tiba jam 8malam.

 

DIAMOND CITY (DC) MALL 


NAGOYA HILL MALL

TEMPAHAN : 7HARI SEBELUM BERTOLAK.

NAMA PENUH / TARIKH LAHIR / NO PASSPORT & TARIKH LUPUT PASSPORT HENDAKLAH DI BERI SEMASA TEMPAHAN

TELEPON / WHATAPPS / WE CHAT KE NO 

012 76709809 - ADAM @ NAZ

Tuesday, May 14, 2013

JJNM : Nasi Lemak Speaking London

J.J.N.M : GERAI NASI LEMAK SPEAKING LONDON 

@ BANDAR BARU UDA - JALAN PADI 2 @

Pagi ini ada orang kata nak belanja RA makan sarapan di "Warong nasi lemak speaking London" Bandar Baru Uda.Jadi dari tengah malam lagi dia dah beritahu awal-awal agar jangan ada yang terlajak tidur.Katanya jam 8pagi,tapi bila tengok di luar kedai satu kereta kawan-kawan RA pun takde.Untuk pengetahuan semua warong ini terletak berhadapan kedai elektronik Lionmas Jalan Padi 2.Nampak kan kedainya tu terletak di belakang rumah dan balai raya.Kek pisang yang Abang Yunus janji malam tadi nak bawak tu jangan lupa yea.

Kalau nak tahu kenapa RA panggil Warong ini Warong Nasi Lemak Speaking London ialah sebabnya tuan kedai warong inilah.Pak cik ini pandai cakap Ingeris tau.Peramah, kelakar dan pandai amik hati orang pulak tu hehehe.Suka lah orang dari UTM tu bila datang sini sebab di kipas oleh pak cik nie heeee..

Nah amik kau seperiuk nasi lemak menanti pengunjung yang ingin makan di sini.Ada pelbagai lauk untuk di pilih antaranya Mee Goreng,Telur , Sambal Udang ,sotong dan telur puyuh , Kangkung Belacan, Paru dan ayam goreng berempah.Pilih je lepas tu bayar.

Yang ini RA tak tau nak cakap apa.Si Fuad amik Nasi Lemak ala Nasi Lemak Ambang katernya.


RA sekadar amik Nasi Lemak + Ayam Goreng + Telur rebus sahaja lah.Bukan apa sebab kat rumah tadi ayah RA dah beli sarapan pagi.Tu dia abg nus makan mee soto jek katernya.

 

Suka lah tu dia gambar dia dapat amik sorang je.Memang tak aci.Nasi Lemak dengan Mee Soto tu hehe.

Haaa nie dia si Sofia anak Azie & Olie.Biasalah budak-budak memang susah sikit nak makan makanan macam ini.Tapi abis jugak lah akhirnya.

Monday, May 13, 2013

Malang memang Tidak Berbau

 Betul orang tua-tua cakap,malang memang tidak berbau.Tapi macammana pun RA tetap bersyukur sebab RA sedar awal sebelum ianya menjadi bertambah buruk.Hasilnya lihatlah jari jemari RA ini yang sekarang mengelupas bengkak-bengkak akibat terkena pancutan air radiator kereta.

 Kejadian berlaku petang semalam yang mana kononnya berhajat nak minum petang goreng pisang di Stuland Laut.Bila tiba di hadapan komplek Stulang Laut RA menunggu Azie dan Olie untuk tiba di dalam kereta.Masa tu dengar juga macam bunyi air mengelegak kat depan kereta RA tapi tak terpikir pun yang tangki tambahan air radiator RA tu dah mulai kering.Nasib baik ada seorang pemandu kereta yang memberitahu RA yang tangki radiator RA mengeluarkan kuning.Jadi terus bukak bonet hadapan kereta dan dengar air tengah mengelegak dalam tangki pastik sebelah radiator.Bila RA cuba bukak ,abis lah tersembur air dan gas dalam getah ke tangan dan sedikit terkena di badan.Perrghhh sikit lah punya panas air dia.Nasib baik tak terkena kat muka RA.

Bila tangan dah mula pedih mulalah mencari ubat gigi untuk di sapu ke jari sebab dah tak tahan pedihnya.Datang Olie yang cuba tolong RA tengokkan tangki kereta sebab RA dah tak larat tangan pedih giler.Tengok tu tangan dah putih sebab di sapu ubat gigi.

 Bila Kak Rovita pulak sampai kami pun tenteramkan diri dan sejukkan enjin kereta dulu.Lepas tu gie makan "Nasi Goreng Seafood" di restoran Po-po belakang komplek Stulang tu.(tak jadi nak makan goreng Pisang).Kira makan malam teruslah.Sakit-sakit tangan pun masih berselera nafsu nak makan kan? hehehe Biasalah.Nasib baik ada jual minyak gamat kat kedai berhampiran tu pun Kak Rovita yang cakap letak minyak tu untuk elakkan tangan lagi terukTerima kasih yea kak Rovita dan anaknya Clady yang tolong ke kedai belikan abang RA minyak tu.

 Macam mana pun RA tetap bersyukur sebab menyedari kebocoran itu lebih awal.Kalau lah kejadian tu berlaku di Singapura tempuh hari,habis lah RA tak tahu nak buat macammana.Terima Kasih jugak pada Olie yang membantu tengok-tengokkan kereta RA ari tu.

Saturday, May 11, 2013

JJNM : Warong berhampiran PPD Johor

J.J.N.M : JALAN - JALAN NAK MAKAN

WARONG PAGI JALAN ABDUL RAHMAN ANDAK

 Wah pagi lagi RA dah bangun untuk ke DangaBay menjalankan tugas tidak rasmi di sana.Selesai sahaja tugas tersebut RA terus memecut ke Jalan Abdul Rahman Andak untuk bersarapan di warong yang terkenal dengan lontongnya.Untuk pengetahuan semua warong ini terletak berhampiran dengan PPD Johor (Pejabat Pendidikan Daerah) dan ianya sederet dengan rumah Menteri Besar Johor.Tak berapa jauh dari sekolah St John dan Tropical Inn hotel.Cuma ada satu je warong di jalan ini dan ianya beroperasi dari hari Isnin hingga Sabtu (pagi sahaja).Masa RA sampai terdapat banyak kereta yang di letakkan di tepi jalan.Tengok sajalah orang beratur nak tunggu giliran memilih makanan. 

 Menu utama di sini ialah Lontong Kuah,Lontong Kering,Mee Goreng,Kueh Tiew Goreng,Mee Hoon Goreng,Mee Soto,Nasi Lemak dan pelbagai lauk pauk seperti Sambal Udang,Tempe,Paru,ayam,telur dan sayur goreng.Orang yang datang di sini pun tak putus-putus habisnya.RA memilih untuk makan lontong kuah dan rasa kuah lontong ini di tambah dengan tempe gorang memang menyelerakan.Anak-anak Olie dan Kak Ros pun menyukainya siap tergelak sambil main permainan video di tab komputer masing-masing.

Dari jam 830pagi RA sampai sampailah ke jam 1030pagi orang tak putus-putus datang di warong ini.Makanan kebanyakkan abis selepas jam 10pagi.Tapi pada waktu hari bekerja makanan di sini tak sampai jam 9pagi dah abis ke semuanya.Jadi bagi anda yang nak ke sini pastikan datang awal yea.Walaupun tidak semua rakan-rakan RA yang datang pagi tadi di sini,tapi gamat juga meja kitaorang sebab asik bercerita tentang hal-hal duniawi.Sambil makan sambil cakap sedap.Bagi yang tak sempat nak turut serta sebab nak hadiri mesyuarat PIBG sekolah,menghantar anak ke tuisyen dan ke Kuala Lumpur,di harap jangan merajuk yea kami makan dulu....huhu

Muka-muka ceria dan tak boleh blah yang sempat di rakam oleh lensa kamera dari telefun bimbit RA.

Ceria-Ceria Selalu

Tahniah buat Dr Yunus

Tahniah buat Doktor Mohd Yunus Ishak di atas kejayaan menperolehi Ijazah

"Doktor Falsafah Kejuruteraan Awam - PHD "

Mula-mula RA dan semua kenalan rapat Abang Mohd Yunus ingin mengucapkan tahniah di atas pencapaian terbaik anda memperolehi Ijazah Doktor Falsafah di majlis konvo UTM baru-baru ini.Kami semua berbangga di atas kejayaan anda.

 Masa majlis konvo aritu ramai kawan-kawan yang tidak dapat hadir meraikan bersama sebab ada yang kena menjalankan tugas,jadi malam semalam kami semua sepakat untuk meraikan kejayaannya di Restoran Malay Village cawangan Johor Bahru.Macam biasalah tiap kali ada mengeteh dan makan malam pasti ramai yang tidak dapat sampai mengikut waktu yang di tetapkan.Bila tiap kali telipon asik "one the way" ajer.Jadi dari tunggu yang lain-lain sampai baik RA dan nik sekeluarga pesan makanan dulu.Haa ini lah dia makanan-makanan kami pada malam itu.Kek Pavlova ini hasil air tangan cikgu sekolah iaitu Cik Puan Rovita kita.Cedapppppp!!!

Inilah dia nama antara senarai nama yang menerima ijazah pada majlis tempohhari.Nama kawan kitaorang pun ada kt situ tau.huhu.Gambar bawah tu pulak muka-muka ceria yang datang makan malam tersebut.Tetap ceria walaupun baru balik dari "berdating" dengan ibu mertua katernya.huhu.Malam itu juga anugerah penyampaian hadiah di serahkan oleh abang Mork kepada sahabat tercintanya.(sapa lagi abang Yunuslah)

 

Tu dia nak jugak mintak agar di siarkan gambar keknya yea..Kalau tidak nanti muncung tukang buat kek dan yang menerima kek ini akan panjang sedepa hehe...

Aktiviti bergambar beramai-ramai adalah kewajipan bagi kami semua untuk sesi memasukkan gambar ke dalam blog ini.Kalau tak masuk nanti muncung panjang sampai ke Selat Johor siap boleh sidai penyankut baju.heeee...

 Sesudah makan malam selesai kami semua terkonyong-konyong ke Suara OK untuk mengasah bakat dan suara untuk masuk pertandingan Kilauan Zamrud.Satu rancangan program TV "underground" yang hanya di tonton oleh diva-diva dan artis-artis remaja purba.Bila tengok si azie,nik dan ros duduk tersimpuh malu teringat dengan tiga diva nasyid popular youtube ini.Sama tapi tak serupa.Chome Kak Tonn

 Orang pakai baju kemeja bunga-bunga tu pulak kalau dah pegang mikropon memang jangan harap orang lain leh masuk campur.Si Akmal lak tetiba berdiri tegak dah kenapa? macam dengar lagu Negaraku jek hehe.Inilah dia bilik VIP milik Suara OK Karaoke yang baru.Boleh muat kira-kira 15-20orang ,tapi malam tu kami cuma ada 10orang je.Jadi banyak ruang yang kosong di gunakan oleh abang mork kita ini untuk bersandar baring ala sila panggung.Anak-anak kecik pun tak lepaskan peluang menyanyikan lagu J-Lo ok...korang hado? huhu

Letih menyanyi hingga jam 1pagi,barulah kami semua balik kerumah masing-masing.Yang tidak turut sama berkaraoke tu memang kena balik awal lah sebab esoknya nak bangun pagi katernya.Apapun tahniah yea Abang a.k.a Dr Mohd Yunus Ishak atas kejayaan kamu...Majulah sukan untuk negara(tetiba)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget