Monday, December 31, 2012

Selamat Tinggal 2012-Selamat Datang 2013

Mulai esok kita akan melangkah ke 2013 dan dengan itu juga setahun sudah berlalu.Terlalu banyak perkara yang dilalui sepanjang tahun 2012 Terlalu banyak rahmatNYA yang RA TERIMA. Ujian dan cabaran, semakin mendewasakan.Perjalanan hidup di sepanjang tahun ini memang sukar di ungkapkan.Apa yang RA dapat katakan ialah RA bersyukur kerana di kelilingi oleh sahabat handai,di kalangan abang,adik, kakak,pakcik,makcik,saudara-mara & orang TERSAYANG yang semuanya begitu memahami dan sanggup melayan kerenah RA yang macam-macam serta serba kekurangan ini.

Terkesima sekejap bila mengingatkan kembali kenangan di sepanjang tahun 2012.Pengalaman menyambut ulang tahun kelahiran RA di awal tahun (Januari) paling meninggalkan kenangan terindah buat diri ini walaupun menyambutnya dalam serba kekurangan tetapi tetap dihiburkan oleh sahabat handai tersayang dan orang tercinta.Syukur Alhamdullilah juga di atas rezeki yang di berikan oleh Allah,RA dapat mengembara melihat negara orang pada tahun ini menyusuri jalan-jalan yang serba sibuk di Hong Kong, berkongsi satu bilik yang sempit di Singapura sebelum bertolak ke Jakarta.Membawa rakan-rakan di syarikat guaman membeli belah di Kota Bandung.Melakukan ekpedisi ke Batam bersama teman dan pembaca Blog.Menyusuri tebing-tebing tinggi untuk ke Danau Toba,Medan.Melihat lampu-lampu hiasan krismas di jalan Orchard Singapura dan juga membuat keriuhan di kedai kasut di Batam.

Kesibukkan pada tahun 2012 juga tidak menghalang RA menikmati kepelbagaian juadah makanan dan mengisi perut.Dari Asam Pedas Madu Tiga hingga ke Asam Pedas Claypot UTM.Dari Hotel The Zone hingga ke Hotel Selesa.Dari makanan laut Tanjung Pelepas ke Teluk Jawa dan ke Tanjung Langsat.Dari sarapan 8km di Gelang Patah hingga ke Cendol Mak siti.Dari Burger bakar Longgok hingga ke Burger Bakar Ukay Perdana.Dari makan tengahari di warong Siput Sedut ke Kacang Pool Haji.Dari makan Bubur Nasi No1 hingga Nasi Goreng Popo.Semuanya di nikmati sama ada untuk majlis ulang tahun,perjumpaan bekas pelajar mahupun untuk suka-suka.Berbuka Puasa di Kelab Golf Johor kemudian ber podluck hingga ber Moreh di McDonald sampai ke pagi paling meninggalkan kenangan manis.  

Sambutan rumah terbuka Hari Raya juga tidak kurang hebatnya.RA bersyukur dengan kehadiran teman-teman dan saudara mara yang jauh dan dekat hadir mengunjungi teratak kecil RA di Kampung Pasir.Bersyukur dan berterima kasih juga di atas jemputan rumah terbuka yang di pelawa oleh mereka.Moga anda semua di murahkan rezeki.

  

Filem-filem terbaik tahun ini juga ada yang sempat RA tonton.Sama ada bersendirian mahupun berteman.Filem Warth Of Titan & The Avengers paling di tunggu pada awal tahun.Di samping itu RA dapat menikmati suasana menontong filem Battleship yang cukup mendebarkan di Kotaraya Jakarta.Filem Madagascar 3,Batman,Spiderman & James Bond-SkyFall pula silih berganti selepas sahaja sambutan Hari Raya.Bila filem Twilights siri akhir dan Hobbit di tayangkan rasa macam baru semalam jer filem pertamanya dan Filem Lord of the Ring di siarkan.Masa berlalu cukup pantas.

 

Dalam sibuk makan,berjalan,kerja dan tengok wayang,RA dan rakan-rakan giat menghadirkan diri di Hutan Bandar Mutiara Rini untuk "Gangnam Style" ,berzumba,ber pump & shape & berbasikal di kelab kecergasan Clark Hatch juga memasuki pertandingan mencari harta karun anjuran IRDA.Alhamdulillah juga kerana RA dapat menghadirkan diri untuk aktiviti keagamaan terutamanya menyambut Awal Muharam di surau terdekat.

 

Apapun nak di kata, 2012 kian berlalu… membawa 1001 pengalaman dan kenangan.Perjalanan yang bakal ditempuh jika terus dianugerahkan REZEKI untuk HIDUP.

2013 bakal menjelang… membawa HARAPAN & IMPIAN. Usaha dan DOA terus membara untuk SUATU TEMPAT YANG LEBIH BAIK DARI HARI INI.

 

RA juga ingin meminta ampun dan maaf andai di sepanjang tahun ini RA ada menyinggung mana-mana pihak secara langsung atau tidak di Blog ini mahupun di Facebook.Ampun dan maaf juga jika ada terkasar bahasa sewaktu kita bersama.RA hanya manusia biasa yang selalu melakukan kesilapan.Yang sempurna hanya dari Allah dan yang tidak datangnya dari RA.Doa RA kepada semua moga kita semua beroleh kejayaan,keimanan, kesihatan,jodoh yang baik,anak yang solehah,pintar dan di murahkan rezeki pada tahun 2013 dan tahun-tahun akan datang.

 

Selamat Menyambut Tahun 2013 !!!!!

Makan aje di Ambang 2012

Makan Tengahari @ Restoran MS Beriani BBU

 

Haaaa esok dah nak masuk tahun 2013.Maka bertambah la lagi setahun blog RA ini.Dan entah apa angin bapak RA hari nie lepas je RA bangun jam 1030pagi dia ajak RA makan nasi beriani kat Bandar Baru Uda.Jadi lepas je RA basuh baju dan mandi kami gerak terus ke BBU dan seperti yang di jangka laluan depan Plaza Angsana menuju ke BBU sesak teruk.Tak tahu lah apa yang diaorang nak beli kat Angsana tu lagi.RA terus menuju ke Restoran MS Beriani yang terletak di Jalan Padi Emas yang sederet dengan Restoran Chicken Rice Shop.Kedai ini paling tak banyak menu.Menu nasi berianinya cuma ada Beriani Ayam & Kambing sahaja.Kuah Dalca.Acar buah,Acar Nenas,Papedom itu sahaja.RA mintak Beriani Ayam dan bapak RA mintak Beriani Kambing dan selang seminit Nasi Beriani kami pun tiba.Beriani ini berharga RM8.50 sepinggan dan kalau nak acar buah dan papedom lain kira yea.

 Oklah tu dah kenyang makan misi memecahkan lemak pulak di mulakan.Selepas menghantar bapak RA pulang ke rumah,RA bersiap-siap ke GIM pulak.Saat tu cuaca masih lagi mendung.Lama jugak RA lepak di Gim ini.Dari jam 2pagi sampai 430petang.Jam 4petang hujan pun turun mencurah-curah tanpa henti.Leh nampakkan betapa lebatnya hujan dari lokasi gim RA di Danga Bay ini.

Minum petang a.k.a (Tea Break) @ Kafe 60an Stulang Laut

Setelah habis membakar lemak sekitar 450kalori,sesi pengisian semula pula di adakan setelah menerima hasutan makan oleh kawan-kawan mengeteh RA.Nak mengeteh di Kafe Enam Puluhan kat Stulang Laut katernya.Tapi laluan ke sana sesak teruk di sebabkan air naik dan menyebabkan banjir kecil menutupi sebelah jalan di hadapan Villa Nabila (Laluan pantai Lido ke bandar).Nak tak nak kena redah jugak,jam 525petang barulah RA tiba di Kafe ini.(gambar pun kena edit ikut zaman 60an)

Nostalgia tul tempat ini,RA dah mula ke sini sejak diaorang baru buka sekitar tahun 2002 lagi.Yealah tempat jatuh lagi di kenanglah katakan.Dulu selalu lepak makan kat sini tapi sekarang dah jarang datang.

 

 Inilah dia menu wajib RA tiap kali datang ke sini.(rasanya tetap tak berubah-sedap)

Mee Rebus Asal Stulang + Nes Bangkok + Roti Sambal


Ehem-ehem,RA makan dulu yea & korang tengok je lah RA makan ini."Bismillah" hehe.

 

 Inilah pakar-pakar dalam akta hasutan makanan 1999 hehe.(jangan marah haa,gurau jek).Yang paling tepi baju kemeja belang gelap bercermin mata tu paling riuh kat kedai makan ini.Tapi bila makanan dia sampai di atas meja terus terkedu senyap seribu bahasa,bak mulut terkunci bila di patuk dua ekor ular tedung.(aaarrrghhhhhhh - menjerit satu kedai dengar)

  Ini pulak menu tambahan pilihan abang Mork.Cucur ikan bilis....yummy sangat.

Jam 7 petang sesi pergulungan telah pun di buat tetapi sesi ini akan bersambung pada jam 9 malam.Di atas permintaan Abang Mat dan Kak Ros kami akan jumpa lagi jam 9malam di Restoran Nasi Kandar Shafina Johor yang terletak di hadapan Apartment Lagenda di hadapan Tasek Utara.(ala malam tak hujan katernya)

 

MAKAN MALAM @ NASI KANDAR SHAFINA 

 

Nah amik kau janji nak jumpa kul 9malam,jam 920malam baru si Olie dan Azie sampai.Abang Yunus lak jam 10malam baru dia sampai (dalam perjalanan katernya-maklumlah rumah dia kat Kluang).Dan perancang program pada malam ini iaitu Kak Ros dan Abang Mat tak muncul-muncul,sampai ada orang meracau jerit-jerit tengok filem Cina tau.Penat kitaorang nak tenangkan dia.maklumlah jiwa kacau.(rasa nak balik je lepas dia jerit tu hehe)

Friday, December 28, 2012

Berangkai-rangkai di Asam Pedas Clapot UTM


RA masih lagi dalam mood bercuti-cuti Malaysia menghabiskan cuti tahunan RA sampai 31Desember ini.Jadi ingat bila dah tak ada aktiviti lain tu nak tidur je lah hari ini di rumah.Lagipun kan hari ini Jumaat,nak gie Solat Jumaat lagi kan.Entah kenapa pagi ini tergerak nak bukak Whatapps kat telefun bimbit nak tengok kot-kot ada rancangan yang nak di buat oleh gang-gang mengeteh RA.Dapat kiriman dari Abang Chu dia mengajak ke Asam Pedas Claypot UTM pulak.Haa apa lagi hari makan sedunia lah gamaknya.Jam 11pagi dah ke Gim mengambil Nik dan anak-anaknya kemudian bawak diaorang semua ke UTM.Abang Chu dan Faiz memang dah kat kawasan sana jadi tak payah nak susahkan pasal diaorang.Tepat jam 1130pagi kitaorang tiba kat Gerai dalam kawasan UTM yang menjual Asam Peas Claypot.Nasib baik tak berulat menunggu artis jemputan RA sampai hehe.

OK memandangkan Gerai Asam Pedas Claypot ini terletak di dalam UTM,hargnya pun memang berpatutan dan bersesuaian dengan permintaan pelajar lah.Harga semangkok Asam pedas Ikan pari yang RA pilih ini berharga RM12 sahaja.(tidak termasuk nasi dan air lah).Berbaloi kan? ikut harga kemampuan pelajar jugak lah kan.Nasib baik jugalah cuaca tengahari tu redup dengan angin sepoi-sepoi,kalau tidak mau berlengas RA.RA pilih sebelah ikan Pari + Sekeping Ikan Merah pulak pilihan artis jemputan RA (siapa lagi kalau bukan Razif Yunus) dan bahagian ekor Ikan Merah pulak Nik dan anak-anaknya amik.Semua harga makanan siap dengan air kami berharga RM67.80 jek.

Jam 1tengahhari kami semua bergerak ke kawasan Masjid di dalam UTM tu jugak untuk menunaikan Solat Jumaat bersama-sama.Si Akmal pulak cakap perut dia dah senak penuh dengan makanan sampai tak leh nak sendawa katernya.Naik tergelak RA mendengarnya hehehe.Bagi Nik dan anak yang sorang lagi tu si Faiz (kecik),Abang Yunus telah menunjukkan kepada dia tempat yang bersesuaian untuk berehat sambil menanti kami semua selesai solat.Tapi sebelum nak bersolat,kitaorang tetap bergambar jugak.


Alhamdulillah dapat juga kami semua menunaikan fardu solat Jumaat berjemaah.Cuma yang RA muskilkan sewaktu imam membaca doa selepas khutbah pertama dan ke dua,suara orang yang mengaminkan doa tu tak bergema dengan kuat macam di masjid-masjid yang lain.Nak kata masjid ini tak penuh,tapi masjid penuh.Yang hadir pulak rata-rata pelajar-pelajar yang muda belia lagi.Takkan la takde stamina nak kuarkan suara kot? Apapun di harap ia tidak akan berlaku lagi yea.Malulah masjid yang penuh dengan orang-orang muda tapi bila mengaminkan doa dari Imam, suara bergema tu tak bermaya langsung.

 RA sempat singgah ke kedai cenderahati UTM untuk membeli T-Shirt.Memang cantik t-shirtnya warna merah lagi (berani mati kan pakai merah).Ada harga diskaun pulak tu.Harga biasa RM25.00 tapi lepas di tolak diskaun harganya RM18 jek.Haa yang ini bergambar lagi.Asik bergambar je lah kalau ikut artis pop yeah yeah nie.hehe

 Bila dah pukul 230petang kitaorang tak tahu nak buat apa.Akhirnya RA cadangkan kita semua ke JPO (Johor Premium Outlet).Nak beli kasut katanya,tapi bila dah dua tiga kali kuar masuk kedai Nike dan Adidas RA jadi tak berkenan,jadi cuci mata je lah jawapnya.Kesian kat Akmal kena teman RA cari kasut.Tapi ada orang tu sempat beli barang kat Padini kau.huhuhu.

Tapi takpe RA belanja semua minum air tahu manis sebelum bertolak balik ok.Nah terhidang lagi kau.Macam kerja jadi Pramugara pulak rasanya.

 Dalam perjalanan nak ke tempat letak kereta RA terjumpa moto kawan RA ini.Apa lagi,melaram la sekejap kat moto dia.Amacam korang ado?? huhu

Wah Akmal,lawan tokeh nampak?

 

Aktiviti berangkai di teruskan ke Simpang Renggam pulak dalam misi menghantar Faiz Besar balik ke rumahnya.Kami ikut jalan lama Kulai - Air Itam siap lalu depan kawasan tempat yang bernama Kelapa Sawit lagi nie.Sampai kat simpang nak masuk ke rumah Faiz,keluarganya dah siap menunggu.Jadi kami turunkan dia di simpang masuk ke Felda layang-layang sahaja.Lepas tu meneruskan aktiviti mengisi perut di gerai tepi jalan Air Itam-Kulai ini.Ada Sup Gear Box lah.

 Bukan tu je ada cempedak goreng,Tempe Goreng,Sukun Goreng,Keledek Goreng dan goreng-goreng yang seangkatan dengannya.

 Saat ini perut RA dah mula senak maklumlah perut dah penuh dengan makanan dari tenghari tadi.Jadi Abang Yunus hanya amik semangkok Sup Gear Box dan di kongsi dengan RA,Nik dan anak-anaknya.Perut dah makin senang,jadi kami bergerak pulang ke Johor Bahru seperti ular kekenyangan.Saat ini teringat kat bantal je,nak tidur.Berakhirnya aktiviti berangkat RA hari ini.

JJNM : Burger Bakar Ukay Perdana

 J.J.N.M :JALAN-JALAN NAK MAKAN

Burger Bakar Ukay Perdana @ Nusa Duta Johor  

 

Siapa yang sangka Burger Bakar yang ada du Ukay Perdana boleh di dapati di Johor Bahru.Semalam sebalik sahaja RA pulang dari makan malam bersama rakan-rakan bekas sekolah,RA terus menuju ke Nusa Duta.Atas jemputan artis Razif Yunus yang baru sahaja selesai mengaji Al-Quran (sejuk perut ibu mengandung) dan juga Nik yang belum pernah ke sini lagi.Lokasinya terletak di deretan rumah kedai di Nusa Duta berdekatan dengan Aliance Bank dan lampu isyarat.Tujuan utamanya nak ke Burger Bakar No1 yang kat depan Gaint tu,tapi jam 1145malam burgernya sudah habis.Jadi RA pun ke sini lah.(tak jauh pun sederet-deret jalan kat situ jugak)

Diam tak diam ada 3cawangan burger Ukay Perdana ini kat JB.Satu kat sebelah Restoran Alif Taman Suria dan satu lagi kat Taman Uda Utama.

  RA tak makan dah kat sini sebab sebelum ke sini perut RA dah di isi dengan makanan di Restoran Remaja Classic tadi.Jadi minum air sahaja lah kat sini.Sebenarnya kedai ini hanya jual burger Bakar bungkus,tapi biasalah kan bila Artis Pop Yeah yeah dah datang,yang tak ada pun boleh di adakan.Habis meja tempat duduk diaorang kita guna.Air tin pulak tuan kedai menawarkan diri untuk belikan kat kedai Habib.Kelas kan aura artis bila turun padang sesekali.

Ya Rabbi kenyang betul perut RA dari pagi tadi makan tak henti-henti.Kalau macam ini esok pagi RA dah kena berjogging lah gamaknya.

 Bagi yang nak ke sini pastikan perut anda betul-betul kosong yea.Sebab di sini ada pelbagai burger yang di sediakan.Nama burgernya pun pelik-pelik kerana mengambil nama filem-filem Melayu.Burger Ayam lak diaorang beri nama KL Cikaro.Boleh??

Mesyuarat Bekas Pelajar Merangkap Makan-Makan

 Haa sedap tak makanan ini? Tengok makan lagi...dan terima kasihlah kepada edie dan Joe yang bermurah hati membelanja kami semua makan sambil bermesyuarat membincangkan tentang Alumni SMPT yang akan di adakan.Menu pilihan pula ialah
 Ikan Siakap Tiga Rasa 
 Tomyam Campur 
 Kangkong Masak Belacan
 Kailan Ikan Masin
 Telur Dadar
Sotong Goreng Tepung
Keropok Ikan
  Air Nescafe Manissss.
 
Mesyuarat ini di hangatkan dengan kehadiran Jack,Faizal,Awen,Robo,Joe,Zaidi,Siti,Jue, Ny , Mijot,Diel dan ramai lagi lah.Jam 830malam kami semua telah tercongok di Restoran Remaja Classic berhadapan dengan bangunan LHDN Tampoi.

 Amboi suka yea Aween,sambil makan sambil berbual sedap kan.Di tambah pulak dengan bergambar bagai.Mengalahkan Model Filem Karton Madagascar kan.

 Makin riuh meja kitaorang bila semakin ramai yang hadir selepas jam 830malam tu.Tak senang duduk si Edy & si Joe , kejap ke meja depan kejap ke meja belakang.Yealah meja depan nak dok berbincang pasal mesyuarat perjumpaan bekas pelajar.Meja belakang lak nak layan isteri tercinta.

 Tulah kalau dapat meja bulat best jugakkan.Ini dapat meja memanjang.Nak cakap pun kena kuat-kuat takut nanti tak dengar dah tu makin malam makin ramai pulak orang yang datang makan kat sini.

 Inilah muka-muka sebelum dan sesudah makanan sampai.

 Mesyuarat kami ini membincangkan tarikh dan tempat yang akan di buat untuk perjumpaan bekas pelajar SMPT.Kata sepakat telah di putuskan dan tarikh yang di tetapkan ialah pada 30 & 31 Mac.

Tempat : A Farmosa Resort (akan di putuskan pada mesyuarat akan datang)

Mesyuarat kami ini di tunda pada satu tarikh lagi iaitu pada 6Januari tahun hadapan bagi membincangkan kos dan lain-lain hal berkaitan. 

 Tamat sahaja perbincangan,sesi bergambar kat luar restoran pulak menjadi sasaran kami semua.Yealah jumpa pun sekali sekala.Gang pompuan + Gang lelaki bergambar

 Ramai jugak yang dah balik lepas tamat perbincangan,jadi ini sahajalah yang selamat di ambil.Amboi yang kat depan tu amik tempat duduk kelas pertama yea.Terima Kasih pada yang datang dan sama-sama memeriahkan majlis.Gembira sangat jumpa korang semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget