Monday, November 26, 2012

Berkampung di Batam

 Salam Sejahtera,ceh wah salah sejahtera nie.Ok bersempena cuti hujung minggu semalam,RA berkesempatan ke Batam dengan membawa delegasi pembaca Blog RA iaitu Abang Asri dan kelaurganya  dari Pasir Gudang ke sini.Berkumpul seawal jam 830pagi di hadapan Hotel The Zone Stulang Laut kehadiran kami di sini di sambut dengan hujan renyai-renyai.Jam 840pagi RA membawa ke semuanya untuk daftar masuk & mendapatkan pass berlepas.Alhamdulillah seperti yang di rancangkan ferry kami bertolak tepat jam 930pagi.Inilah barisan mereka-mereka yang ceria pada pagi itu.Masing -masing hanya membawa satu bag seorang satu.Nanti kita tengok berapa bag yang akan di bawa pulang dari Batam yea.  

 

 Ferry tiba di Batam tepat jam 1030pagi (waktu Indonesia lewat sejam dari Malaysia).Di sambut oleh Pak Lim dan rakannya kami di bawa menaiki Van ke kedai perusahaan membuat makanan ringan dan kering.Beli kakak-kakak,abang-abang.....jangan tak beli.Dalam mereka sibuk di dalam membeli jajan,RA kat luar sibuk membeli buah salak yang di minta oleh kawan di JB.Mahal jugak dia jual 2Kilo RM16.

Dah abis borong di sini kami ke kedai pembuatan baju Polo Ralph Lauren pulak.Barangan di sini lebih berkualiti dan tulen kerana kilangnya di buka di Batam untuk pasaran Asia.Kalau kedai baju Polo biasa je memang la murah tapi kalau Polo Ralph Lauren sehelai bajunya boleh mencecah RM300-RM500 di Malaysia mahupun Singapura.Di sini harganya dalam RM100-200 sehelai sahaja.Wah sempat lagi bergambar depan kedai ini ya Abang Asri.

Atas permintaan kaum ibu yang mahu membeli kek pisang dan yang seangkatan dengannya,jadi kami singgah ke kedai Oleh-Oleh yang menjual pelbagai jenis kek dan kuih lapis.Inilah hasilnya bila dah tiba.

Ok perut dah mula berbunyi,jadi kami ke Restoran Nasi Padang untuk menikmati makan tengahari di sini.Makan secara hidang dan apa yang kita sentuh dan cubit itulah yang akan di kira.Jadi pastikan makanan apa yang anda hendak sebelum mengambilnya.

 Perut dah kenyang,kek dan jajan dah beli,jadi kami terus ke hotel penginapan kami untuk hari itu iaitu di Grand Park Hotel.Sambil menanti mendapat kunci bilik berehat sebentar di lobby hotel.

 

 Jam 430petang kami ke Batam Miniture House Park iaitu taman mini yang menyediakan rumah-rumah adat suku kaum di Indonesia.Terdapat sebanyak 32 model mini rumah adat yang ada di sini.

Masuk adalah percuma,tetapi di sediakan tabung di hadapan pintu masuk ini bagi sesiapa yang bermurah hati untuk menderma.

Kecil je rumah-rumah kat sini,masa kami datang suhu masih lagi panas walaupun jam dah menunjukkan pukul 5petang.

Oh yea dah pukul 5petang pun,jadi masa untuk membeli belah sudah tiba,kami semua ke Mall Nagoya Hill untuk berbelanja besar pulak.... 

 

Nak beli barangan cenderahati,nak makan malam,nak beli baju,kain,spa,berurut dan barangan elektronik juga ada di sekitar Nagoya Hill ini.Maka berbelanja kami semahunya hingga tutup kedai jam 9malam di sini.

Datang dengan tangan kosong dah pulang dengan tangan kiri kanan penuh dengan barangan yang di beli.Tepat jam 10malam kami tiba di hotel dan beristirehat.

 

Esok pagi selepas bersarapan di hotel,kami bersiap-siap untuk pulang ke JB.Tetapi sebelum tiba ke Jetty Batam Center kami singgah membeli-belah pada saat-saat akhir di Pasar Buah di pekan Lubuk Baja.Kat sini ada di jual pelbagai buah-buahan,jeruk dan kerepak.Pokoknya sediakan saja Ongkos.

 

 Penyu pun boleh menangis tengok telur anak-anak di di jual di sini.Sebiji RM3 tu,tapi kalau pandai tawar boleh dapat RM1 sebiji.

Oklah tu cukup membeli beli belah dan kami bergegas pulang ke Jetty.

 

 Dan inilah hasil tangkapan kami pada hari itu.Betul tak RA cakap awal-awal tadi,pulang mesti bawak balik banyak bag.Tak rugi membeli belah di sini,sebab murah.

Sedih je nampak muka? hehehe....Ferry kami bertolak jam 1.30petang iaitu masa puncak ramai orang Indonesia yang mahu masuk ke Malaysia.Ferry kami penuh dan terpaksalah bersesak sedikit.Alhamdullilah kami selamat tiba ke Jetty Stulang Laut jam 430petang.Terima Kasih Abang Asri,keluarga dan mereka-mereka yang mengikuti lawatan ini,lain kali kalau ada rezeki kita ke Bandung pulak yea.hehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget