Tuesday, August 21, 2012

Udang Goreng Mentega di 3 Syawal

Pagi ini jam 730pagi aku dah tercongok kat Stulang Laut.Ramai juga pagi-pagi ini orang ke pantai stulang laut untuk membeli hasil tangkapan nelayan orang asli kat sini.Lepas sahaja urusan di sana aku balik ke rumah.Ingat nak pergi sauna kat gim,tapi diaorang tak bukak lagi.Jadi terus balik ke rumah,sampai je aku bukak peti sejuk,aku nampak udang.Tetiba teringat nak buat udang goreng mentega.Inilah hasilnya air tangan aku siap...

Sedap tak? Nak tahu cara membuat nya?? senang je,leh salin resepi kat bawah ni

 

BAHAN - BAHANNYA  :

1.MENTEGA

2.UDANG 1KILO

3.DAUN KARI

4.CILI HIJAU DI POTONG

5.KUNING TELUR 3BIJI (di pukul)

6.MINYAK MASAK

7.GARAM 

8.SUSU CAIR 100ML


CARA MEMASAK :

Panaskan kuali,kemudian masukkan 3sudu mentega.Gaulkan dan kasi cair,agak-agak bila dah nak dekat cair tu tambahkan sikit minyak masak.Bila dah cair sepenuhnya,masukkan kuning telur dan gaulkan sampai garing.(sentiasa gaulkan biar pecah-pecah kuning telurnya.Letakkan garam secukup rasa,kemudian gaulkan dengan daun kari.Agak-agak bila dah nampak garing,boleh angkat dan toskan minyaknya.Kemudian asingkan.

 

Basuh kuali kemudian goreng untuk Udang pulak,panaskan kuali dan masukkan mentega kemudian goreng udang untuk separuh masak sahaja.Kemudian asingkan.

 

 Basuh kuali kemudian masukkan mentega,bila agak-agak dah cair goreng cili hijau dengan lebihan daun kari.Masukkan garam dan susu cair.Gaulkan.Bila dah nak bau masukkan udang yang telah di goreng tadi dan goreng lagi sekali sehingga garing dan air susu kering..

Angkat & hidangkan di pinggan.Kemudian taburkan kuning telur yang telah di goreng tadi.

Makannnnnn.....aku dah pandai masak lah....hehe.Lain laki nak buat resepi cara-cara nak masak air pulak. :)

2 comments:

Cik Tie@Akak said...

Wahhh...dah macam chef ni..mesti sedap kan?

RioAzzaro said...

boleh la tahan bas...belajar pun dari chef "youtube" haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget