Tuesday, June 26, 2012

JJNM : Infusion Cafe KSL Resort

 Jalan-Jalan Nak Makan (JJNM)
Kafe Infusion @ KSL Resort Johor Bahru


"Jalan-jalan Nak Makan" kali ini ke KSL Resort pula untuk menikmati International Buffet di Kafe Infusion.Berada seawal jam 730malam,kehadiran para tetamu kehormat amat memgecewakan.Rata-rata hadir pada jam 8malam - 830malam.Mungkin juga ada yang ingin menunaikan solat Margrib terlebih dahulu atau mengecas handphone atau mungkin menonton berita di kereta dahulu.Menu-menu utama di kafe ini memang sangat menjanjikan.Dengan hanya membayar RM29 voucher diskaun di Groupon aku dan teman-teman boleh menikmati menu-menu lazat ini.

Antara Menu Utamanya :

UDANG : REBUS / BBQ / MASALAH (SIZE XXL)

LAMB CHOP / KARI AYAM / ISI IKAN MASAM MANIS

NASI GORENG / MEE GORENG MAMAK

KUPANG / ASPARAGUS / SASHIMI

BUBUR / SUB CENDAWAN / SUSHI / PIZZA / MURTABAK

ANIKA KUEH / MESHMELLOW / AISKREM


Dengan bertema kan Malam-malam ceria,ramai juga yang datang dengan pakaian yang menampakkan keceriaan, walaupun ada yang mengenakan hitam putih yea.Memandangkan malam ini malam pertengahan hari jadi antara Kak Ros (semalam harijadi dia) dan Alice (esok harijadi dia), maka acara makan-makan ini berketepatan lah dengan tema malam ini.Hamboi Senyum lebar je muka Mak Banang tu.Baju pokodot lagi kau.

 Apa jugak lah yang di bualkan oleh si Azie nie yea....yang Mak Banang asik tunduk je dengan kirai-kirai makanan tu sambil mendengar celoteh si Azie.

 Yang ini pulak telatah ketua gang budak-budak.Yang sorang tu masih mengaku abang lagi.(konon masih teruna lah tu) yang sorang lagi tu pulak pantang nampak orang nak amik gambar,mesti dia nak masuk.Habis di suruh budak-budak kecik tu ikut dia teropong.

  Betul tak saya cakap...semua gambar dia mesti nak ada.Tapi latar belakang pokok-pokok buluh tu cantik kan.Macam ala-ala Winter Sonata pulak tu dengan kakak sorang tu buat set rambut baru,rebonding katernya (guna jari pun voleh)

Sempat jugak mempromosikan Broucher Legoland yang akan di buka pada 15September nanti.Mamat kat belakang tu pun sama jugak,pantang nampak kamera.(anak didik si dia lah katakan)
Gambar yang ini pulak sempat kami tangkap senyap-senyap tanpa ketua gang budak-budak.

Yang ini pulak bila dia nampak kitaorang bergambar dari jauh dia cepat-cepat berlari meluru,tu yang ada muka dia tu.(mesti nak masuk).Lepas tu nak nyanyi lagu "aci-aci bukak pintu" pulak

 Majlis bersurai jam 10.30 malam.Tu pun kalau boleh nak duduk sampai kul 12tengahmalam macam yang selalu buat kat Habib tu


Sunday, June 24, 2012

JJTW : Abraham Lincoln Vampire Hunter

JALAN - JALAN TENGOK WAYANG (J.J.T.W)

 

 Cuti hujung minggu semalam aku berkesempatan menonton filem baru bertajuk

 "Abraham Lincoln Vampire Hunter".

Sememangnya sebuah filem yang cukup bagus dan penuh dengan plot-plot yang mendebarkan.

Menonton bersama teman-teman di TGV Bukit Indah memang berbaloi.Mana taknya dengan harga tiket wayang yang mahal iaitu RM14 seorang pasti mengharapkan sebuah filem yang bagus.Tapi lebih menarik kalau anda bawak kawan-kawan anda yang suka terperanjat & menjeret dalam panggung datang.Mesti filem yang "triller" macam ini jadi sesi pandang-memandang dan gelak tawa.

 Pintu panggung di buka seawal jam 845malam,tetapi tayangan hanya bermula jam 9 malam.Terasa satu jam setengah tayang filem itu memang berbaloi.Jalan cerita mengesahkan tentang kehidupan President ke 16 Amerika iaitu Abraham Lincoln yang menyaksikan pembunuhan ibunya oleh pontianak.Mula dari hari itu dia menyimpan dendam untuk menghapuskan pontianak yang semakin hari semakin mengembangkan kumpulan mereka di utara Amerika.Aksi perang saudara,cinta,pertarungan,politik dan persahabatan dijadikan rencah yang menarik dalam filem ini.

5* untuk filem ini.Tahniah Tim Burton!


Saturday, June 23, 2012

Novel Sepanjang Hayat

Aku minat novel juga,tapi novel-novel yang aku baca bukanlah novel jiwang-jiwang karat yang macam orang lain baca.Aku lebih berminat pada novel ceraka , lebih kepada sains fikyen atau hayalan.Mungkin juga aku di besarkan dengan buku-buku cerita begitu sejak aku kecil lagi.Salah satu novel kegemaran aku adalah Novel yang di karang oleh Abang "Ahmad Patria Abdulah" Novel sambung menyambung yang sudah lama berada di pasaran sejak aku tingkatan 1 lagi.Novel ini di perkenalkan oleh salah seorang rakan kelas aku di sekolah.Masa tu novel ini hanya di keluarkan sehingga episod ke 2 sahaja."Permata Aurorios" dan 'Kota Arialun".Masa aku di tingkatan 5,barulah novel ke tiga beliau keluar bertajuk "Kembar Artakus".Selepas 2tahun aku tamt SPM barulah aku dapat tahu buku siri ke 4 hingga ke 6 (Petua Azkram,Puteri Alindalia dan Pedang Aurora) sudah di terbitkan,dan aku bergegas ke kedai buku untuk mendapatkannya.Ingat lagi masa tu kedai Badan Book Store ada di Jalan Wong Ah Fook depan City Square.Tapi sekarang kedai tu dah tutup dan di pindahkan ke Plaza Angsana.Aku terlepas mendapatkan buku karya beliau yang ke 7 iaitu "Legenda Nemerius".Kalau ada jual pun,mereka yang jual tu nak ambil keuntungan menangguk di air keruh dengan menjual 5x ganda dari harga yang penulis jual.orang macam ini pun ada kat dunia.Tapi tak apalah buku ke 8 dah pun keluar iaitu "Cabaran Lodra"telah dapat aku miliki.Cuma Karangan kali ini kurang "kick" dari karangan-karangn beliau yang sebelumnya.Di harap sangat-sangat Abang "Ahmad Patria Abdullah" dapat menyelesaikan novel ini ke penghujung.Bukan apa,aku menunggu terlalu lama untuk mengetahui penghujung cerita ini.Aku pernah cerita kat anak-anak saudara aku tentang kehebatan novel-novel ini,tetapi bila mereka dapat tahu novel ini masih lagi bersambung dan aku tidak mempunyai novel yang terakhir mereka terus tak berminat membaca novel yang tergantung jalan ceritanya.Jadi harap sangat-sangat lah beliau dapat menamatkan novel ini sehingga ke akhirnya.Bukan apa,ini agar generasi yang terkemudian dapat menjiwai novel ini.



 Aku pun bukan lah 100% tak baca novel cintan cintun,tapi novel-novel macam ini aku baca hanya yang terbaik sahaja.Kerana aku begitu memilih untuk meluangkan masa membaca buku-buku cinta yang meleret-leret dan berbunga-bunga.Antara Novel buku cinta yang palinag aku suka adalah "Cinta Terakhir" karya Ujang dan "Lagenda Budak Setan" serta sikuel-sikuel nya iaitu "Katerina" & "Kasyah" karya Ahadiat Akashah.

Selain dari tu aku memang tak bacalah.Maaf yeaa..

Nak Makan kat kedai bawah Jambatan

 Ini adalah alkisah cerita nak makan.Pada satu petang tu si Remy (bukan nama sebenar) teringin sangat nak makan Chicken Chop hutan bandar yang harga RM5.00 tu.Jadi dia pun sms lah kawan-kawan dia iaitu  Oil,Ozimah & Mat Yasin.(juga bukan nama sebenar).Tunggu punya tunggu , sms tu cuma dapat di balas oleh Mat Yasin.Jadi memandang kan Oil & Ozimah nie tak sms-sms diaorang ingatkan mereka ini tak mau turut sertalah.Mat Yasin pun kuarkan pendapat suruh batalkan je niat nak makan kat hutan bandar tu dan gantikan dengan makan Nasi Ambeng kat warong bawah jambatan Taman Perling.Si Remy nie pening dok pikir warong yang mana satu.Bila di tanya apa nama warong tu,tapi si Mat Yasin nie asik-asik menjawap yang kat bawah jambatan tu saja.Sms punya sms,laaaaa rupa-rupanya dia nak makan kat sebelah Bangunan Abu Kasim kat Kampung Sri Jaya ghupanyaa yoopppp.....Pening dok si Remy tu memikior kat gym bersama temannya yang lagi sorang tu bernama Faris & Niko(bukan nama sebenar).Selepas berbalas-balas sms tu,si Oil & Ozimah nie pun hantarlah sms mengajak berkaraoke.Memandangkan aktiviti itu bertembung dengan aktiviti memakan si Remy dengan mat Yasin,maka di ajaknya mereka makan di situ sekali siap dengan makan durian sebiji lagi.

Sebenarnya Mat Yasin nie nak pergi mengaji,jadi memandangkan dah pasang niat,lepas makan tu dia kenalah pergi mengaji jugak,tak jadilah dia nak mengikut gie karaoke.Nasi Ambeng kat sini sedap jugak,nak-nak bila makan malam-malam.Harga RM4.50 sajor.

 Jadi selepas je kenyang makan,si Oil,Remy dan Ozimah ini bergerak lah ke "Suara OK" di Danga Bay,di mana terletaknya pusat karaoke termurah di Johor Bahru.Menyanyi lah mereka dari jam 1030malam sampai ke pukul 1230pagi di temani oleh Mimi (bukan nama sebenar) , Faris & Niko.


Friday, June 22, 2012

JJNM : Burger Bakar Impian Emas

 Jalan - Jalan Nak Makan (JJNM)

 Menu lawatan JJNM kali ini adalah Burger Bakar.Senang je nak cari tempat ini,iaitu di Taman Impian Emas,Skudai.Dari Jalan Skudai,anda boleh masuk ikut jalan ke Kolej Selatan.Terus je sampai jumpa simpang 3,anda masuk kiri.Bila dah jumpa deretan lot rumah kedai anda pergi ke kedai paling hujung dekat dengan lampu isyarat yang bernama "RESTORAN BUMBU KAMPUNG".Apapun kedai lot kat Taman Impian Emas tu bukan banyak mana pun,pusing-pusing tak sampai seminit mesti korang jumpa punya.Jangan dok kalot cari kedai mamak pulak yea.Andai masih tak tahu jugak,korang tahan je Teksi dan cakap nak pergi Jalan Impian Emas 3,jumpa lah nanti tu.(Jangan korang sms aku pulak tanya nak masuk ikut Taman Universiti atau Tun Aminah yea)

 Cara burger ini di persembahkan cukup menarik.Tapi antara burger-burger yang di jual,"Burger Tambak Johor" lah pada aku,paling sedap dan istimewa.Saiznya besar seperti SUBWAY (menu baru katernya).

Harga RM6.50

 Makan bersama sahabat handai dan saudara mara memang seronok kat sini,sebab tempatnya tenang,tak terlalu sibuk dengan kenderaan lalu lalang dan kadang-kadang hangin bertiup sepoi-sepoi bahasa.Tapi agak kecewa jugak lah sebab tuan kedai burger nie tak kenal dengan artis klon 80an kita yang singgah makan di sana tempohhari tu.Apapun burger bakar ini adalah satu percubaan yang bagus.Masih boleh di pertingkatkan lagi rasa daging burger ini agar lebih sedap atau setanding dengan yang berada di KL.Nanti lepas ini nak cuba burger bakar kat depan Nusa Duta lak.

Jommmmm...


Monday, June 18, 2012

Persembahan Mak Yong di Jotic

 Semalam aku berkesempatan menonton persembahan Mak Yong dari Kumpulan Kesenian JKKN Kelantan yang di persembahkan secara percuma di Auditorium Jotic.Bersama Nik sekeluarga, Abang Mat sekeluarga , abe mork dan Olie sekeluarga,kami sampai dan mengambil tempat pada jam 830malam.(walaupun ada yang tak sampai-sampai lagi,maklum lah ada yang datang dari jauh - Tanjung Piai katernya).Penaja bersama persembahan ini adalah Jamu Mak Dara,Sekolah Seni Johor & Kementerian kesenian Negeri Johor.Maklumlah MakYong nie kan dah di iktiraf oleh "UNESCO".Kalau kita-kita ini rakyat Malaysia yang memberi sokongan sapa lagi kan? Tajuk Persembahan ini adalah 

"PUTERI JERIJIT EMAS"

 Di luar auditirium di letakkan pakaian-pakaian penari Mak Yong dan sedikit informasi tentang barisan pelakon,pengarah dan mereka-mereka yang terlibat dalam acara ini.Persembahan ini adalah sebahagian siri jelajah mereka di seluruh negara.Selepas ini mereka akan ke Sabah pula.

 Persembahan di mulakan tepat jam 9malam dengan tarian pembukaan iaitu "Tarian Mengadap Rebab" dengan kehadiran lebih kurang 20 penari menunjukkan kebolehan gemalai tari Mak Yong dengan di iringi muzik dari Rebana Rebab.

 Penceritaan bermula selepas sahaja tarian mengadap rebab berakhir.Mengesahkan "Raja Besar" yang mempunyai seorang putera bernama "Raja Muda Kesuma Jaya" yang ingin pergi berburu.Beliau memerintahkan 2 pengasuh Raja Muda iaitu "Peran Tua" dan "Peran Muda" untuk pergi menemani anakandanya. Dalam perjalanan memburu beliau telah menemui sekumpulan burung jerijit emas yang sebenarnya jelmaan tuan puteri dan inangnya yang telah di tukarkan oleh Nenek pendita sebagai langkah keselamatan. Dengan bantuan Pengasuhnya,beliau berjaya menangkap salah satu Burung Jerijit Emas dan mengurungnya ke dalam sangkar untuk di jadikan peliharaannya.Burung yang lain pulang dan memgadu kepada nenek pendita.Nenek pendita menjelma menjadi kucing hutan dan menyelamatkan Puteri Jerijit Emas serta menbawa pulang ke Gua yang di awasi oleh beribu-ribu ular.Dengan kesaktian yang ada pada Raja Muda Kesuma Jaya,beliau berjaya masuk ke dalam gua tersebut dan menemui nenek pendita kemudiannya jatuh cinta dengan tuan Puteri Jerijit Emas lalu membawa balik untuk di nikahinya.

 Di sepanjang persembahan selama 2jam ini , penonton di hiburkan dengan gelagat lucu tukang Karut iaitu lakonan "Peran Tua" dan "Peran Muda".Di tambah dengan kegedikkan 3 inang lelaki perpakaian wanita yang sudah cukup menghidupkan dan menceriakan suasana dengan gelak dan tawa penonton.Menurut mereka yang terlibat dalam persembahan MakYang (Mak Yang mana lak nie-mesti tersasul dalam facebook) sebenarnya Mak Yong ini, persembahan Mak Yong yang asli mengunakan 100% penari dan pelakon perempuan sahaja.Tapi di sebabkan ini adalah persembahan jelajah negara,mereka mengambil beberapa pelakon lelaki untuk tatapan sahaja.Persembahan tamat tepat jam 11malam dan kami pulang dengan seribu satu kenangan pertama kali menonton Mak Yong.

(selalu tengok teater je,paling pun tengok Bangsawan)

BUAT MEREKA YANG TERLIBAT...TERUSKAN USAHAMU



Wednesday, June 13, 2012

JJNM Makan Malam Di Johor

JALAN - JALAN NAK MAKAN

- MAKAN MALAM DI JOHOR -


Tempat pertama yang harus di singgah adalah di "Restoran MEISAN @ MUTIARA HOTEL JOHOR".Restoran ini memang terkenal dengan makanan Cina yang sedap dan halal.Memang manjanjikan.Tapi harganya MasyaAllah...mahalnya.

Seterusnya kita ke gerai Nasi Goreng Stulang Laut pulak.Ada sesetengah orang panggil gerai ini "Gerai Nasi goreng Popo".Kenapa popo? tak tahu lah teman nak mengkhabarnya yopp....Apapun namanya,ia tetap menjadi pilihan warga Johor Bahru.Terletak di belakang komplek Stulang Laut di tepi tangga (kalau nak parking kereta,parking je kat belakang komplek tu yoppp).Selain nasi goreng,sotong masak kari ala Indonesianya juga cukup menyelerakan.


Nak makan satay boleh lah ke gerai "Satay Warisan Wak Radol" yang terletak di Bandar Baru Uda Jalan Padi Emas & berdekatan dengan Mydin Mart.Satay kat sini memang lembut dan sedap maklum lah kawan saya yang keja kat UTM tu (dia pun nak ada kawan jugak) ada kawan yang berniaga kat sini.

Seterusnya kalau nak melihat keindahan Bandaraya Johor Bahru di waktu malam jangan lupa ke "Restoran di Bangunan Dato Jaafar".Ia terletak bersebelahan dengan Sekolah dato Jaafar dan Stadium tertutup MBJB.Terletak di atas bukit,anda dapat melihat pemandangan waktu malam Bandaraya Johor Bahru.Restoran ini ada juga menyediakan perkhidmatan karaoke secara terbuka.satu lagu = RM2.00.


Tak jauh dari situ anda boleh ke "Restoran Tiga Zam" yang terletak di Jalan Kuning Taman Pelangi.Masuk simpang lampu isyarat untuk ke Plaza Pelangi,kemudian terus sampai jumpa lampu isyarat di simpang tiga.Restoran tu sebelah je dengan lampu isyarat tu.Masakan ala Thainya boleh tahan.Lagi pun tempat ni banyak meninggalkan nostalgia aku masa kerja di Taman Pelangi.

Seperti yang hangat di perkatakan,"Pasar Borong Pandan Uptown"di Johor Bahru ini memang tidak perlu di persoalkan lagi.Ianya terkenal di kalangan pengunjung terutama dari Singapura untuk menjamu selera sambil berbelanja barang dapur di sini.Di buka dari jam 6petang sehingga lewat pagi,deretan kedai makan di sini menyajikan pelbagai makanan kegemaran orang Johor. Tapi pilihan aku kalau ke sini mesti nak makan Roti John Specialnya ,Harga cukup murah RM5.00 sahaja.Selain itu Bubur Nasi ,Murtabak,Capati Pakistan,Nasi Goreng Tomyam,Ayam Penyek dan pelbagai lagi makanan terdapat di sini.Kalau datang pada hujung minggu pastikan datang lewat sedikit,sebab kalau datang awal parking kereta sentiasa penuh.



Seterusnya kita ke Nusa Bistari Off Nisa Duta untuk merasa makanan barat dan timur pula.Nama kafe ini "SNACKS & SMOOTHIES".Sandwich special nya cukup besar dan mengenyangkan.Masakan barat di sini tidak kurang hebatnya memandangkan tukang masaknya adalah bekas pekerja TGI FRIDAY.Restoran ini terletak di belakang kedai karaoke K Monster.

Apa kata kita pekena Mee Gulung & Nasi Goreng soffie pulak.Terletak di medan selera Taman Sri Bahgia di Jalan Tampoi,mengadap kilang TWP.Ada beberapa gerai di situ,tapi carilah gerai yang tepi yang ada kios satay di depannya.Sebab gerai yang ini sahaja menjual Mee Gulung & Nasi Goreng Soffie

   
Kalau ke Nusa Bistari jangan lupa ke"Restoran Malay Village".Terletak di lot pejabat di hadapan jalan utama Sutera Danga makanan di sini menyajikan pelbagai makanan tempatan dan barat.Dim Sum juga ada di jual di sini.Harga berpatutan dan mengikut pasaran.Ini adalah cawangan ke duanya.Cawangan pertama terletak di Kampung Mohd Amin di Bandaraya Johor Bahru.

Terasa nak makan Murtabak Singapura,boleh lah ke Medan Selera Sungai Chat bersebelahan dengan Hotel St View.Murtabak di sini memang bersaiz besar,sesuai dengan selera besar orang yang nak makan.Selalunya macam aku nie,satu keping Murtabak Special aku leh makan sorang jek.Harga bermula RM5.00 ke RM10.00 mengikut saiz.Tapi jangan datang lewat-lewat sangat,sebab selalunya sebelum jam 10malam,murtabaknya sudah habis di jual.


Bagi yang nak merasa makanan Utara dari negara India,boleh lah singgah ke "Restoran 7Spice" di Danga Bay.Terletak di lot pejabat berdekatan dengan Tune Hotel.Tempat dia memang kozi sangat dan lari dari kesibukkan lalu lintas.Restoran ini juga menjadi kegemaran kerabat di Raja Johor.Di tingkat atasnya pula "Restoran Breakfast at 7".Bos yang sama,cuma jenis makanan yang di jual berbeza sebab lebih kepada makanan tempatan.



Singgah di Bandaraya Johor Bahru jangan lupa ke "Roost Cafe,Juice & Bar".Kafe yang berorintasikan bangunan lama,dengan konsep dekorasinya ala 80an & 90an.Memang meninggalkan nostalgia lama sambil bersantai bersama rakan-rakan.Cuma selain Chiken Chop dan nasi lemaknya,makanan lain kurang sedap sedikit.Tapi untuk rehat dan tenangkan fikiran datanglah ke kafe ini yang terletak di Jalan Dhoby,Johor Bahru



Jom zoom makan kat Medan Steamboat Luton Van di dataran Bandaraya pulak.Ada lebih 20gerai van yang menjual makanan steamboat lidi di sini.Di buka dari jam 6petang hingga lewat pagi.Kat sini orang-orang Johor mengelarnya "SATAY COLOK".Harga mengikut warna pada pangkal lidi.bermula dari 50sen-RM3 secucuk.

Nak dengar muzik live dan makanan yang sedap? Anda boleh ke "Banafee Village" di Jalan Abdullah Tahir,berhadapan Bangunan MAA.Menu utama kegemaran pengunjung di sini adalah Ketam masak merah dan Nasi Ayam Penyek.Sambil makan boleh dengar nyanyian dari penyanyi undangan di restoran ini.


Nak makan makanan laut,apa kata memandu ke Gelang Patah berdekatan dengan Pelabuhan Tanjung Pelepas dengan mengunakan lebuhraya untuk ke Link ke2,anda keluar di exit Pelabuhan Tanjung Pelepas.Dari situ lebih kurang 3km anda akan nampak papan tanda Restoran Saujana.Makanan laut di sana memang sedap dan berpatutan di samping menikmati pemandang Singapura dari Selat Johor dan Jambatan Link ke2.


Restoran seterusnya terletak di Jalan Tampoi,berhadapan dengan bangunan Jati dan Plaza Angsana.Nama restoran ini adalah "RESTORAN REMAJA CLASSIC".Juga menyediakan makanan tempatan, Thai dan juga barat.Nasi Goreng Remaja Classic adalah menu utama mesti cuba di sini.

Ini pula Kafe Salsabila yang terletak simpang 4 di Jalan Kebun Teh.Betul-betul terletak bersebelahan dengan lampu isyarat.Kalau tak jumpa gak carilah kedai Tutty Fruity,nanti jumpa la kedai ini.Terkenal dengan sysha dan makanan ala baratnya.Selalu penuh pada hujung minggu,sebab berdekatan dengan deretan pub & Kafe.



Satu lagi restoran yang menyajikan makanan laut,anda boleh ke "Restoran Sekincan Ikan Bakar" di Danga Bay,bersebelahan dengan Tune Hotel.Makan dengan nasi lemak pasti membangkitkan selera.Ini adalah cawangan restoran pertama di luar Selangor.

"Restoran Gazebo Palace" ini pulak terletak di Kampung Kurnia menyajikan makanan ala Thai dan tempatan. Sesuatu yang baru,anda boleh pilih makan di meja biasa atau di meja bersila.Harga juga berpatutan dan tidak mahal


Ala - ala sakit tekak ke sakit gigi atau tetiba teringatkan bubur nasi tu boleh lah try makan kat "Bubu Nasi Istimewa No 1" di Taman Sentosa.Terletak di deretan gerai makan depan lot pejabat yang berdekatan dengan The Store Taman Sentosa.Bubur Nasi ini di sajikan bersama sayur kangkong masak belacan,ikan masin dan ikan bilis , telur asin dan kacang goreng.Kalau nak lebih selera tambah je dengan kerang goreng atau rebus,ikan pari bakar atau lala masak cili.Terangkat nak-nak bila makan masa musim hujan.


Malam-malam pekena sup tulang di "Restoran ZZ Sup Tulang" memang best.Nak ke sana,anda perlu melalui terowong di bawah Jalan Lingkaran Dalam berdekatan dengan perkuburan Mahmoodiah.Selang 300 meter dari terowong tu nanti jumpalah restoran nie terletak di antara 2simpang.Makanan utamanya mestilah sup tulang dan mee rebus tulang.Tapi janganlah datang kat sini masa dari jam 630petang - 8malam.Mana taknya masa ini lah nyamuk pun sibuk mencari darah kita untuk menghisap.(kawasan dia banyak pokok-pokok besar)


Ok yang ini pulak Gerai "Chiken Chop Hutan Bandar" yang terletak kat mana lagi,kat hutan bandar lah.Rata-rata semua orang penah merasa makan kat sini kan? Mana taknya harga dia paling murah di Johor Bahru.Untuk sepinggan Chiken Chop yang seperti kat gambar ini berharga RM5.00 ajerr


Nasi lemak makan malam-malam pun sedap jugak kan.Jom singgah ke Taman Molek dan pekena "Nasi Lemak Anggerik".Terletak di lot tempat letak kereta di hadapan Al Rajhi Bank.Ayam goreng dan lauk pauknya memang sedap dan banyak pilihan.Tapi hati-hati tak boleh makan selalu sebab kuah & lauknya banyak mengunakan minyak.(tu yang buat rasanya sedap tu)

 Ayuh kita ke tempat lain pula iaitu ke "WARONG SAGA" yang terletak di Jalan Yahya Awal berdekatan dengan Kolej Rima & station minyak Caltex.Restoran ini terkenal sebagai restoran warisan Johor kerana menyimpan gambar-gambar lama Bandar Johor , pemimpin , kerabat-kerabat raja dan pelakon-pelakon lama.Makanan yang wajib cuba adalah "Tahu Goreng" dan "Nasi Goreng Ayam Sambal"

Yang ini pulak namanya "Monsta Cafe" yang terletak di Nusa Bistari.Kalau anda melalui utama di Sutera Danga anda pasti akan dapat melihat kafe ini di tepi jalan susur Nusa Bistari.Makanan yang di sediakan di sini adalah makanan barat dan berkonsepkan zaman kanak-kanak.Makanan Pork Free (takde vavi lah)

Ok,bagi yang mahu mencuba sesuatu yang baru,apa kata anda ke kafe yang berkonsepkan serammmmmm.Nama restoran ini "Amazing Night Cafe" yang terletak di Taman Bistari , Jalan Bistari 4/2.Makanan yang di jual di sini berkonsepka barat dan Pork Free - takde vavi lah tu.

(bukan halal sebab restoran ini menyediakan minuman beralkohol)

Sekian sajalah buat setakat ini.Kalau ada tempat-tempat yang rasa-rasanya nak berkongsi sama,tulis je la kat ruangan komen tu.Lenguh dah tangan ini menaip dan cari gambar untuk tontonan semua.



SUMBER GAMBAR & CERITA DARI BLOG SENDIRI & BLOG ORANG LAIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget