Saturday, March 14, 2009

Hikayat Cenderawasih



Cenderawih Burung Kayangan....
Tuanku putih kilau keemasan...
Itu antara baris2 lagu Cenderawasih kumpualan 2D....

Hikayat Cenderawasih - Bird Of Paradise:

Burung ini hanya hidup di atas awan dan andainya ia turun ke bumi maka mati la ia.Jasad Cenderawasih ini banyak kegunaanya bagi pengamal perubatan tradisional.ada yang mengunakannya untuk pelaris perniagaan.ada jugak yg menjadikan nya Minyak Pengasih,minyak urut dan penawar segala penyakit.Apapun ke taksuban manusia tetang burung ini menjadikan ia buruan di seluruh dunia.Ramai yang ingin mencarinya tetapi meraka hanya menjumpai bangkainya sahaja kerana burung ini memang tak pernah turun di atas pokok atau di bumi.


Bangkai atau jasad burung ini di jual dgn harga yang mahal di pasaran gelap Indonesia.Harga minimum RM5000 dan ada yang mencecah RM15000 seekor.semua itu berjantung pada keadaan jasad atau bangkai itu burung itu sediri.Bagi jasad yang mati dalam keadaan berdiri harganya bole mencecah sehingga RM15,000.Warna pada bulu cenderawasih ini juga dpt menentukan harganya.Cenderawih mempunyai 5 hingga 7 warna.ada sesetengah burung yang menyerupai cenderawasih,Antaranya nya burung ayam2, dan burung ewak2.yang membezaka burung2 ini dgn cenderawasih ialah burung2 ini hanya mempunyai 3-4harga sahaja pada bulu2nya,sementara badannya pula lebh besar dari cenderawasih.
Gambar yang di ambil ini adalah contoh2 burung yang sama seperti Cenderawih.ada 2-3 gambar sahaja gambar cenderawasih yang betul,itu pun hanya jasadnya yang sudah mati di letakkan di atas pokok dan di ambil gambarnya.

Cenderawasih ini hidup bebas dan banyak terdapat di salah sebuah kepulauan Indonesia dan sebahagiannya di Kepulauan Papua New Ginea.Faktor cuaca yang tidak panas dan tidak sejuk menjadikan tempat2 ini ideal untuk mereka.Kerajaan Indonesia telah melarang keras penjualan dan pengeksportan jasad burung ini keluar negara.Hukuman penjara seumur hidup telah di kuat kuasakan oleh kerajaan Indonesia serta merta bagi membenteras aktiviti haram ini.Di Malaysia ada satu aliran Silat Cenderawasih yang telah lama di tubuhkan di Johor.
Dan aku sendiri pernah di perlihatkan dgn jasad burung cenderawasih ini.Cukup menakjubkan dan biliknya berbau harum kesan dari jasad burung Cenderawasih.

No comments:

Pakej Jejak Sejarah di Tanjung Pinang Indonesia 2023

Assalamualaikum semua.. Seperti tahun-tahun sebelum ini.Ini adalah pakej pada harga terbaru ke Tanjung Pinang Indonesia pada tahun ini 2023....